Antibiotice SA a încheiat primul trimestru al anului 2024 cu o cifră de afaceri şi un profit net în creştere cu 13%, respectiv 68%. Pentru dezvoltarea portofoliului de produse şi îndeplinirea planului "The Future Together", compania a realizat în primele trei luni investiţii de 4,17 milioane de lei, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille
Compania Antibiotice, fondată în 1955, este cel mai important producător de medicamente generice din România. Societatea deţine cea mai complexă structura de fabricaţie din ţară, operând opt fluxuri de producţie distincte, autorizate GMP şi US FDA.
Compania deţine un portofoliu de 168 de produse din 11 clase terapeutice, format atât din medicamente care se eliberează exclusiv pe bază de prescripţie medicală, cât şi din medicamente fără prescripţie medicală, suplimente alimentare, dermatocosmetice, dispozitive medicale, medicamente de uz veterinar, produse biocide, substanţe active şi biofertilizatori. Antibiotice este lider de piaţă pentru produsele destinate spitalelor locale, deţinând totodată cea mai importantă cotă pentru produsele topice (unguente, creme, geluri).
La 31.12.2023, principalul acţionar al companiei era Ministerul Sănătăţii, care deţine 53% din totalul acţiunilor, al doilea cel mai mare acţionar fiind Infinity Capital Investments, fostul SIF Oltenia, cu o participaţie de peste 29,4%.
• Valoarea pieţei farmaceutice din România continuă să crească
Piaţa farmaceutică din România, calculată după valoarea totală a medicamentelor eliberate către pacienţi prin farmacii şi spitale, a continuat să crească în primul trimestru al acestui an, dar a scăzut în volum. Astfel, valoarea medicamentelor eliberate către pacienţii din România a fost de 8,15 miliarde de lei, în urcare cu 15,5% comparativ cu aceeaşi perioadă a anului anterior, pe fondul creşterilor preţurilor, în timp ce consumul de medicamente s-a redus cu 2,8%, ajungând la 180,1 milioane de cutii, din cauza scăderii consumului canalului de retail (-2,9%) şi al spitalelor (-0,2%).
Totodată, valoarea medicamentelor eliberate către pacienţii din România în ultimele 12 luni (aprilie 2023 - martie 2024) a fost de 31,06 miliarde de lei la preţ de distribuţie, înregistrând o creştere de 15,9% faţă de perioada similară anterioară. Medicamentele pe bază de reţetă (Rx) au generat 18,97 miliarde de lei (+19,8%), în timp ce produsele fără prescripţie au însumat 7,61 miliarde de lei (+9%), iar segmentul de spitale a generat 4,47 miliarde de lei (+12,6%). În ceea ce priveşte volumul, piaţa de medicamente a totalizat 717,4 milioane dde cutii, marcând o creştere uşoară, de 0,7%.
În ceea ce priveşte topul companiilor de pe piaţa locală, în volume, în trimestrul întâi, clasamentul se păstrează acelaşi ca în trimestrul anterior, cu compania Sun Pharma (inclusiv Terapia) pe primul loc, cu 18,2 milioane de unităţi, fiind urmată de Zentiva (inclusiv Labormed şi Alvogen), cu 16,2 milioane de unităţi şi de Servier (inclusiv Egis), cu 10,5 milioane de unităţi. Din punct de vedere al valorii, asistăm la o schimbare de ierarhie, compania AstraZeneca trecând pe primul loc, cu 395,6 milioane de lei, fiind urmată de Sun Pharma (inclusiv Terapia) cu 373,5 milioane de lei şi de Sanofi, cu 360 de milioane de lei. Antibiotice ocupă locul 18.
România se clasa, în luna martie, pe locul 21, în a doua parte a clasamentului european în ceea ce priveşte producţia de medicamente, cu 655 de milioane de euro. Cele mai mari valori sunt înregistrate în ţările din vestul Europei, cu Elveţia în vârful clasamentului.
• Antibiotice şi-a majorat cifra de afaceri cu 13%
Antibiotice a încheiat primul trimestru al anului 2024 cu o cifră de afaceri de 192,5 milioane de lei, în creştere cu 13% faţă de 2023 (170,9 milioane de lei). Creşterea s-a datorat majorării veniturilor operaţionale cu 13%, remarcându-se un avans cu 2% al veniturilor din contractele cu clienţii. Veniturile din vânzarea produselor realizate pe site-urile proprii au însumat 149,1 milioane de lei (+5% în ritm anual), şi reprezintă 81,5% din cifra de afaceri, restul fiind realizat de site-urile partenere.
În ceea ce priveşte cifra de afaceri în primul trimestru al acestui an pe piaţa internă, aceasta a scăzut comparativ cu aceeaşi perioadă din 2023, ajungând la 126,8 milioane de lei, de la 130,1 milioane de lei în primele trei luni din 2023. Pe piaţa internaţională, aceasta a crescut cu 18,7% faţă de perioada de referinţă, ajungând la 77,8 milioane de lei. Vânzările de produse finite în Danemarca, Canada, Vietnam, SUA au înregistrat un avans de peste 20%, datorită creşterii cantităţilor livrate.
Prin urmare, compania a încheiat primul trimestru cu un profit net de 37,3 milioane de lei, în creştere cu 68% peste nivelul înregistrat în trimestrul întâi din 2023 (22,2 milioane de lei), datorită corelării eficiente a producţiei, vânzării şi nivelului stocului, cât şi a eficientizării achiziţiilor de materii prime şi materiale. De asemenea, marja brută a fost de 64%, peste nivelul marcat în perioada similară din 2023, respectiv 63%.
Pentru dezvoltarea portofoliului de produse, compania a realizat în primele trei luni investiţii de 4,17 milioane de lei, pentru dezvoltarea portofoliului de produse prin cercetare proprie ( 2,52 milioane de lei), cât şi pentru devoltarea produselor prin in-licensing şi modernizarea laboratorului de cercetare. Pentru anul 2024, este vizată punerea în funcţiune a unei capacităţi de producţie a energiei solare de 3,7 MWh care să asigure 35% din consumul de energie al companiei, în primul trimestru fiind pus în funcţiune primul sistem pentru producţie solară de 2,5 MWh. De asemenea, sunt planificate investiţii în modernizarea site-urilor şi echipamentelor, de 2,67 milioane de lei.
• Preţul acţiunii Antibiotice a urcat cu peste 30%, în 2024
De la începutul anului şi până în prezent, preţul acţiunii Antibiotice a marcat un avans de 36%, în timp ce, în ultimele 12 luni, plusul a fost de 223%, pe fondul rezultatelor financiare în creştere şi al planurilor de investiţii. Prin comparaţie cu indicele BET, acţiunile ATB au depăşit de trei ori performanţa acestuia (+12% de la începutul anului). Preţul acţiunii a reuşit să se menţină peste media mobilă simplă de 200 de zile, din decembrie 2022 şi până în prezent, depăşind de aproape 12 ori preţul de la listare, şi a atins cel mai înalt vârf în aprilie, 1,98 lei.
Antibiotice se situează în fruntea clasamentului, prin comparaţie cu restul jucătorilor din domeniu listaţi la BVB. Astfel, restul competitorilor au înregistrat performanţe mai slabe de la începutul anului: Zentiva (+9%), Farmaceutica Remedia (+4%), Biofarm (-0,7%), Ropharma (-10%), notează TradeVille
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Antibiotice
Oportunităţi
-The Future Together: Planul "The Future Together" stabilit de companie vizează investiţii totale de 850 de milioane de lei între anii 2023 - 2030, prin care se estimează atingerea unei cifre de afaceri de un miliard de lei la finalul acestei perioade.
-VEKTOR: Dintre cele 80 de companii evaluate de pe piaţa principală, 16 au primit punctaj maxim pentru evaluarea VEKTOR în 2023, Antibiotice reuşind să obţină acest calificativ pentru al cincilea an consecutiv, reflectând astfel rezultatul implementării celor mai bune practici şi standarde în comunicarea cu investitorii şi guvernanţa corporativă.
-Proiecte: Pentru îndeplinirea planului "The Future Together", Antibiotice a demarat o serie de proiecte, printre care se numără lansarea unei game de produse veterinare care includ opt suplimente pentru câini şi pisici, care va reprezenta 10% din cifra de afaceri totală până în 2030. De asemenea, în 2023, compania a primit aprobare pentru o nouă fabrică pe platforma de la Iaşi, pentru soluţii sterile şi creme, geluri. Compania a pus în funcţiune la începutul primăverii o centrală electrică fotovoltaică de 2,5 MW, investiţia totală în acest proiect fiind de 11,8 milioane de lei, din care 4,07 milioane de lei au fost susţinuţi de Ministerul Energiei din fonduri europene aferente Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNRR).
-Digitalizare: În scopul tranziţiei către un business sustenabil, Antibiotice Iaşi a semnat un contract cu IBM România Consulting, cu scopul de a implementa SAP S/4HANA, o soluţie software avansată de gestiune a afacerii, pentru a îngloba tehnologii noi în platforma industrială de la Iaşi.
-Perspective: Pentru anul în curs, compania a estimat un profit net de 104 milioane de lei, în creştere cu 28% comparativ cu anul precedent, şi o cifră de afaceri de 700 de milioane de lei, mai mare cu 16% decât cea din 2023. Exporturile de medicamente şi substanţe active produse la Iaşi vor reprezenta aproximativ 35% din cifra de afaceri totală. Totodată, compania şi-a propus, pentru anul 2024, investiţii în valoare de 49 de milioane de lei.
-Programe de training: În 2023, compania a încheiat protocoale de colaborare cu cinci instituţii academice din Iaşi, în timp ce, în cadrul colaborării cu mediul universitar, a selectat 35 de candidaţi care au fost înregistraţi în baza de date pentru viitoare posturi vacante. În cadrul parteneriatelor pentru învăţământul dual, au fost zece participanţi angajaţi, cât şi 11 contracte de intership semnate, cu finalizare pe parcursul anului curent. De asemenea, compania este implicată în atragerea de fonduri europene pentru organizarea stagiilor de practică din învăţământul liceal şi universitar.
-Evaluarea companiei: Luând în considerare multiplul P/E, de 15,8x, acţiunile Antibiotice se tranzacţionează sub media companiilor similare, de 20,6x, potrivit simplywall.st, cât şi sub media europeană a industriei farmaceutice (25,6x).
Riscuri
-Dependenţa Europei: Companiile farmaceutice europene îşi fabrică produsele, în cea mai mare parte, în India, în timp ce 70% din ingredientele active de bază provin din China, datorită cantităţilor mari care pot fi produse la preţuri mai mici. În prezent, UE îşi poate acoperi un sfert din cererea proprie de medicamente generice, restul fiind importate. Astfel, noi reglementări au fost adoptate la nivel european, în încercarea de a impulsiona industriile farma locale. Germania a adoptat o strategie la finalul anului 2023 prin care va identifica trei domenii cheie care trebuie consolidate, în timp ce Franţa va produce 50 de medicamente în ţară, pentru care depinde în prezent de import. Aceste eforturi ar urma să fie costisitoare, în condiţiile în care costurile cu forţa de muncă sunt ridicate în Europa, ceea ce ar putea implica şi o scumpire a medicamentelor generice.
-Riscuri legislative: Piaţa farmaceutică este o piaţă reglementată, cu prevederi legislative clare, elaborate în scopul controlării calităţii şi eficienţei terapeutice a medicamentelor, precum şi a evitării contrafacerii. Adaptarea la aceste prevederi se reflectă în costuri suplimentare legate de actualizarea documentaţiei şi de aliniere la cele mai noi standarde de calitate.
-Acţionariat: Dat fiind faptul că Ministerul Sănătăţii este acţionarul majoritar al companiei, acest lucru ar putea crea o presiune suplimentară în condiţiile în care statul s-ar vedea nevoit să colecteze dividende mai mari, eliminând astfel din potenţialul de creştere al companiei.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, antibiotice.ro, BVB, Cegedim, TradingView, simplywall.st.
----------------------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.05.2024, 09:12)
Oare cum brusc nu ne mai scrie nimic tradeville de rezultatele BNET?!Era o stea in ascensiune cand aveau de plasat FORT la o evaluare neverosimila si obligatiunile.Avea puncte forte pe jumatate de pagina.Deodata e tacere pe subiect,s-a incasat comisionul de oferte si parca ne e cam rusine...
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.05.2024, 10:23)
ce vrajeala de 2 bani deschiderea asta aranjata la fort nitnnet LOL
parca nu stie lumea in piata ca acolo actionarii sunt 99,9% concertati,le plimba ca sa dea impresia ca aia e valoarea
bid pe cantitati notabile,unde pune omul banul lui sunt la -80 sau -90% fata de deschiderea lor fake
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 17.05.2024, 10:18)
de obicei, cand companiile ajung pe prima pagina a ziarelor , cu rezultatele grozave, cam e momentul sa te gandesti la o vanzare :))
3. Scumpa
(mesaj trimis de anonim în data de 17.05.2024, 13:21)
Pe estimarea de profit 2024, avem un forward P/E 24 daca presupunem ca pretul ramane 1.9 lei. Mult de tot pt un producator de generice cu PI PEline modest.
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Super Bento în data de 17.05.2024, 13:28)
Cum 24? Mai degraba, 14!
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.05.2024, 14:48)
Da, 14. Nu prea e loc de crestere anul asta.
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 17.05.2024, 18:28)
au semnat contract cu NHS pt furnizare de medicamente, parca era in valoare de cateva milioane de euro anual, asadar veniturile o sa fie in crestere.