TradeVille: Aquila - Rezultate pe măsura ambiţiilor

Piaţa de Capital / 10 mai 2023

TradeVille: Aquila - Rezultate pe măsura ambiţiilor

Aquila raportează în primul trimestru al anului 2023 o cifră de afaceri în creştere cu 20% şi un profit net care depăşeşte de 2.2 ori nivelul profitului net din T1 2022. Rezultatele foarte bune se datorează în primul rând creşterii cu 21% a veniturilor din segmentul de distribuţie, în cadrul căruia veniturile aferente brandurilor proprii, Gradena şi La Masa, au marcat o creştere de 45%, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.

Aquila este unul dintre liderii pieţei de distribuţie de bunuri de larg consum din România şi Republica Moldova, compania fiind activă de-a lungul întregului lanţ de aprovizionare. Compania s-a listat la BVB în noiembrie 2021, ca urmare a unei oferte publice iniţiale în valoare de 367 milioane RON.

Activitatea companiei se împarte în 3 segmente de business: distribuţie, logistică şi transport internaţional, dintre care cea mai importantă este activitatea de distribuţie, cu o pondere de 93% din cifra de afaceri la finalul primului trimestru din 2023.

Cu o istorie de aproape 3 decenii, Aquila a debutat ca o afacere de familie, reuşind să devină un ambasador al României, fiind parte a indicelui FTSE Russell Global Micro Cap, dedicat pieţelor emergente, din care fac parte doar 7 companii româneşti. Principalii acţionari ai companiei sunt, totodată, fondatorii Aquila: Vasile Constantin-Catalin, actualul Director General, şi Dociu Alin-Adrian, Director General Adjunct. Împreună deţin peste 66% din acţiunile companiei.

Poziţionarea Aquila în piaţa locală

Aquila este unul dintre liderii pieţei de distribuţie din România, ocupând poziţia a doua după cifra de afaceri din 2021, cu o cotă de piaţă de 10%. Compania are avantajul unei infrastructuri proprii foarte bine dezvoltate şi a prezenţei pe toate canalele de distribuţie. Principalii săi competitori locali sunt Interbrands Marketing Distribution, cu o cotă de piaţă de 21%, şi Luzan Logistic, cu o cotă de piaţă de 6%.

Piaţa de distribuţie FMCG şi HoReCA a atins nivelul de 18 miliarde RON în 2021, cu o rată de creştere medie anuală în ultimii 5 ani (CAGR) de 6.1%. Cei mai importanţi 5 jucători (incluzând Aquila) reprezintă 45% din piaţă, restul de 55% fiind împărţită între ceilalţi 125 de jucători mai mici.

Piaţa de retail FMCG este estimată la 126 miliarde RON în 2022, respectiv la 130 miliarde RON în 2023, cu o creştere anuală de 3.2%. În acelaşi timp, piaţa de retail HoReCa este estimată la 17 miliarde RON în 2022, respectiv la 19 miliarde RON în 2023, cu o creştere anuala de 13%.

În ceea ce priveşte perspectiva sectorului până în 2026, comerţul (modern şi tradiţional) este estimat să crească cu o rată medie anuală (CAGR) de 3.4%, în timp ce HoReCa se aşteaptă să crească, în medie, cu 13%. Comerţul modern, a cărui creştere medie anuală estimată se ridică la 5.5%, se aşteaptă să înregistreze cele mai bune performanţe în zona de magazine de proximitate (+9.1%), discounteri (+7.5%) şi supermarketuri (+6.6%).

Rezultate surprinzătoare pentru primul trimestru

Aquila a încheiat primul trimestru din 2023 cu un nivel al veniturilor totale de 562 milioane RON, în creştere cu 20% faţa de T1 2022. Totodată, profitul net al companiei a marcat un avans de 122%, ajungând la 26.6 milioane RON, înregistrând o marjă netă de 4.73% (vs. 2.55% în T1 2022) şi un profit net pe acţiune de 0.022 RON, faţă de 0.01 RON înregistrat în perioada similară a anului trecut.

Profitul brut a înregistrat o creştere de 29%, ajungând la 116 milioane RON, cu o marja brută de 22.12%, în creştere cu 1.4 puncte procentuale faţă de marja din T1 2022. În acelaşi timp, EBITDA a înregistrat o creştere de 48%, ajungând la 40.4 milioane RON, cu o marjă de 7.2%, în creştere cu 1.4 puncte procentuale faţă de perioada similară a anului precedent.

Rezultatele foarte bune din primul trimestru se datorează în primul rând creşterii cifrei de afaceri generată de segmentul de distribuţie (+21% vs T1 2022), toate cele 3 canale de vânzare înregistrând creşteri organice importante: tradiţional (+37%), HoReCa (+31%) şi benzinării şi magazine de proximitate (+23%). Totodată, veniturile aferente brandurilor proprii, Gradena şi La Masa, au avut un avans de 45% în primul trimestru al anului, până la 18.7 milioane RON.

Însă şi celelalte două segmente de activitate au înregistrat creşteri importante (Logistică +13% şi Transpotul internaţional +8%). Rezultatele au fost susţinute de strategia asumată de Aquila de a se concentra pe canalele cu cel mai mare potenţial de creştere şi de a optimiza mixul de produse vândute.

Rezultate financiare T1 2023 vs T2 2022

TradeVille: Aquila - Rezultate pe măsura ambiţiilor

Perspective

Aquila şi-a propus dublarea EBITDA până în 2026, având ca an de referinţă anul 2021, prin creştere organică şi M&A, cu focus pe achiziţionarea de companii care deţin în portofoliu branduri proprii sau sunt distribuitori ai unor branduri cu notorietate, în linie cu strategia de dezvoltare a companiei enunţată încă de la IPO.

În ceea ce priveşte sustenabilitatea, compania şi-a propus reducerea cu 10% a emisiilor de gaze cu efect de sera până în 2026, prin reînnoirea flotei, optimizarea rutelor de transport, eficientizarea operaţiunilor logistice, precum şi prin utilizarea surselor alternative de energie.

Aquila - al doilea performer în BET în 2023

Aquila este al doilea performer din indicele BET în 2023, după BVB, înregistrând o creştere a preţului de aproape 28%, reuşind să depăşească de 5.7 ori performanţa indicelui BET, de la începutul anului până în prezent. Însă, raportat la preţul de la IPO, acţiunile companiei se tranzacţionează cu un discount de aproape 23% faţă de o variaţie de +0.3% înregistrată de indicele BET în aceeaşi perioadă (a se vedea graficul de mai jos).

Reacţia pozitivă a pieţei vine pe fondul perspectivelor bune pe care compania le are pentru anul în curs: venituri totale bugetate de 2.4 miliarde RON, implicând o creştere cu 10% faţă de nivelul înregistrat în 2022, şi posibilitatea realizării a cel puţin unei achiziţii în 2023.

Totodată, compania a aprobat în cadrul AGA din 28 aprilie 2023 distribuirea unui dividend brut în valoare de 0.04077 RON/acţiune, cu un randament de 5.8%, raportat la preţul de închidere din 8 mai 2023. Comparativ cu politica de distribuire a dividendelor propusă în momentul listării (40% din profitul net), anul acesta, compania are o rată de distribuire a dividendelor de peste 57% din profitul net record raportat anul trecut. Data de înregistrare pentru acordarea dividendelor a fost aprobată pentru 17.05.2023, iar data plăţii - pentru 07.06.2023.

Pentru rezultatele din primul trimestru publicate astăzi, Aquila organizează mâine, 10 mai 2023, teleconferinţa cu investitorii, începând cu ora 11:00. În 28 februarie 2023, după conferinţa cu investitorii în care Aquila şi-a prezentat rezultatele financiare preliminare pentru 2022, preţul acţiunilor a urcat cu aproape 3% faţă de ziua precedentă.

Evoluţia acţiunilor Aquila vs Indicele BET (Noiembrie 2021 - Mai 2023)

TradeVille: Aquila - Rezultate pe măsura ambiţiilor

De ce să investeşti în Aquila?

Certificat de sustenabilitate acordat de CHEP: Aquila a primit şi anul acesta, din partea CHEP, certificatul de sustenabilitate care atestă contribuţia companiei la mediul înconjurător. În anul 2022, Aquila a contribuit la protejarea pădurii prin salvarea a 97.42 de m3 de resurse de lemn, echivalentul a 94 de copaci, la diminuarea gradului de poluare cu 113,444 kg CO2, echivalentul ocolului pământului de 3 ori cu camionul, şi la reducerea cantităţii de deşeuri cu 9,105 kg, echivalentul a 2 camioane de deşeuri.

Un portofoliu de produse bine diversificat, cu peste 10,000 de articole: Produsele vândute de Aquila sunt mărci consolidate, acoperind o plajă largă de consum. În 2022, compania a introdus 1,800 de produse noi din brandurile partenere şi 26 de produse noi din brandurile proprii.

Piaţa HoReCa - prioritară pentru Aquila şi în 2023: În 2022, activitatea companiei din zona HoReCa a marcat o creştere semnificativă, de 38%, ca rezultat al diversificării portofoliului de produse oferit şi al reluării turismului. Pentru anul 2023, compania îşi propune o rată de creştere de peste 20% a vânzărilor din acest canal.

Strategia companiei cuprinde două direcţii de dezvoltare:ncreşterea numărului de branduri proprii şi fuziuni şi achiziţii de companii (M&A). Aquila urmăreşte achiziţionarea de distribuitori de bunuri de larg consum, respectiv de producători de branduri proprii (cu focus pe zona de produse alimentare), care să ofere sinergie prin portofoliul de produse şi modelul operaţional. În 2023, compania se aşteaptă să realizeze cel puţin o achiziţie.

Fondurile de pensii deţin participaţii importante în Aquila: NN Group deţine o cotă de 9%, iar Allianz - 6%.

Riscurile investiţiei în Aquila:

Riscul de credit: Grupul Aquila este expus riscului de credit comercial, care se poate adânci în cazul în care situaţia financiara a clienţilor se deteriorează. Compania gestionează acest risc de neîncasare sau de întârziere a încasării creanţelor prin constituirea de provizioane.

Riscul de lichiditate: Grupul Aquila îşi propune să menţină nivelul numerarului şi al echivalentelor de numerar la o sumă care să depăşească ieşirile de numerar aşteptate pentru datoriile financiare. Totodată, Aquila monitorizează nivelul intrărilor de numerar aşteptate pentru creanţele comerciale şi ieşirile de numerar aşteptate pentru datoriile comerciale. În plus, compania deţine facilitaţi de credit pentru finanţarea cheltuielilor de exploatare.

Situaţia macroeconomică: Rezultatele Grupului pot fi afectate direct de condiţiile economice, în special de nivelul de ocupare al forţei de munca, inflaţia, veniturile disponibile, nivelul consumului, încrederea consumatorilor şi de disponibilitatea acestora de a cheltui bani în pieţele în care compania operează.

O industrie cu o competitivitate ridicată: Aquila operează într-o piaţă competitivă şi, potrivit estimărilor, competiţia se va intensifica în următorii ani. Grupul ar putea pierde cota de piaţă, în cazul în care concurenţii săi direcţi ar putea avea planuri de extindere mai agresive sau mai eficiente, respectiv, în cazul în care apar noi jucători importanţi în piaţă.

TradeVille: Aquila - Rezultate pe măsura ambiţiilor

Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt Teleconferinţa companiei cu rezultatele 2022, rapoartele şi comunicatele companiei, datele BVB.

Analiza TradeVille poartă următorul disclaimer:

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu reprezintă un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare. TradeVille îşi propune să actualizeze raportul cel puţin anual Lista potenţialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului ( 2 )

  1. Le acord încredere totală!

    Cum a ajuns acum cateva luni pretul actiunii la 0.54 RON!?

    Eu personal nu am inteles de ce investitorii au pedepsit aceasta companie in a doua jumatate a anului 2022 si am achizitionat, in nestiinta mea. 

Comanda carte
fngcimm.ro
danescu.ro
raobooks.com
boromir.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
domeniileostrov.ro
leonidas-universitate.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

19 Dec. 2024
Euro (EUR)Euro4.9749
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7790
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3324
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0430
Gram de aur (XAU)Gram de aur402.9466

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

erfi.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
petreceriperfecte.ro
novaplus.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb