TradeVille: Bonas şi-a depăşit profitul net bugetat

F.A.
Ziarul BURSA #Piaţa de Capital / 5 decembrie 2023

Sursa foto: facebook/Bonas

Sursa foto: facebook/Bonas

Bonas Import Export SA a încheiat primele nouă luni din anul curent cu un profit net de 518.739 de lei, reuşind astfel să depăşească valoarea de 509.107 lei bugetată pentru întreg anul 2023. Prin comparaţie, în primele nouă luni din 2022, compania înregistra o pierdere de 144.196 de lei. Veniturile totale au consemnat o creştere de 26% în această perioadă, acoperind peste 80% din valoarea bugetată pentru anul curent, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al Tradeville.

Bonas Import Export, companie românească specializată în fabricarea produselor lactate şi a brânzeturilor, colectează şi distribuie în regie proprie peste 15.000 de litri de lapte zilnic, atât către propriile magazine din Cluj, cât şi către reţelele marilor retaileri autohtoni (Kaufland, Mega Image şi Auchan). Compania a fost înfiinţată în 1991, în Cluj-Napoca, activitatea sa de producţie desfăşurându-se în fabrica din localitatea Dezmir, comuna Apahida, cu o suprafaţă totală de peste 1.000 mp.

Reţeaua proprie de magazine Bonas cuprinde în prezent 21 de unităţi în Cluj şi două în Bucureşti, cele mai recente fiind deschise în aprilie 2022, reprezentând prima intenţie a companiei de a se extinde dincolo de Transilvania.

Bonas s-a listat pe AeRO în iunie 2021, având la momentul respectiv o capitalizare de piaţă de 22,5 milioane de lei, nivel inferior celui premergător listării, în care au fost vândute aproape 41% din acţiunile companiei. Astfel, acţiunile companiei au marcat o premieră pe piaţa AeRo, debutând la bursă la un preţ inferior celui din plasamentul privat.

Cei mai mari investitori ai companiei sunt Vasile Nas, director general şi preşedinte al Consiliului de Administraţie Bonas, care deţine 25,4% din totalul acţiunilor, şi Marius Alexe, membru în Consiliul de Administraţie şi bine-cunoscut investitor la BVB, care controlează 10,75% din total.

Preţul laptelui brut în România, cu 3,2% sub media UE

Potrivit estimărilor Comisiei Europene, în octombrie 2023, preţul mediu al laptelui brut în UE a fost de 43,47 euro/100 kg, înregistrând o uşoară creştere comparativ cu luna precedentă, când a fost de 43,45 euro/100 kg, punând astfel capăt unei succesiuni de nouă luni de scăderi. Cu toate acestea, preţul se găseşte cu peste 25% sub maximul atins în decembrie 2022, de 58,25 euro/100 kg.

Datorită condiţiilor meteorologice mai favorabile, costurile pentru furaje au început să scadă în lunile de primăvară. Cu toate că preţurile energiei şi îngrăşămintelor au scăzut în comparaţie cu anul 2022, ele au rămas ridicate şi mult peste nivelurile medii din trecut, afectând marjele de profitabilitate ale fermierilor de lapte. Puterea de cumpărare mai scăzută, combinată cu o scădere a preţurilor materiilor prime lactate, susţine preţurile mai mici ale laptelui brut în UE.

În România, preţul laptelui brut este cu 3,2% sub media UE, ajungând, în octombrie 2023, la 42,07 euro/100 kg. Prin comparaţie cu maximul din decembrie 2022 (de 58,56 euro/100 Kg), preţul laptelui este cu peste 28% mai mic. Potrivit reprezentanţilor locali ai sectorului, crescătorii români de bovine se aflau şi la începutul lunii noiembrie într-o situaţie dificilă, deşi lucrurile s-au mai stabilizat comparativ cu anul trecut şi începutul acestui an. România continuă să fie în urmă din punct de vedere al măsurilor de sprijin, fapt care se reflectă şi în preţul laptelui la poarta fermei.

Bonas a revenit pe profit

Bonas a încheiat primele nouă luni din 2023 cu un profit net de 518.739 de lei, faţă de pierderea de 144.196 de lei înregistrată în perioada similară a anului trecut, reuşind astfel să depăşească cu 9.600 de lei valoarea bugetată a profitului net pentru întregul an 2023. "Istoric, din cauza lunilor de vară, trimestrul al treilea pentru Bonas însemna o pierdere, dar în acest an am reuşit să fim profitabili şi în acest trimestru. Am realizat acest lucru fără să neglijăm investiţiile atât de necesare pentru a aduce compania la nivelul concurenţilor şi pentru a putea genera profituri viitoare", au declarat reprezentanţii companiei.

Veniturile totale ale companiei în primele nouă luni au ajuns la 22,2 milioane de lei, înregistrând o creştere de 26% comparativ cu anul anterior, reprezentând peste 80% din veniturile totale bugetate pentru anul 2023.

Vânzările totale din magazinele proprii au fost de 15,2 milioane de lei, în creştere cu 34% faţă de perioada similară din 2022, generând 77% din vânzările Bonas. Avansul din acest segment a fost susţinut şi de o creştere cu 7% a numărului de bonuri de casă, compania reuşind acest lucru fără campanii de marketing, dar oferind degustări şi reduceri la anumite produse. Cele două magazine deschise în Bucureşti, deşi au vânzări în creştere, sunt încă sub aşteptări. În ultimul trimestru, compania îşi propune să se concentreze mai mult asupra lor şi abia după ce îşi va atinge ţintele propuse, se va gândi la deschiderea altor magazine în capitală.

Vânzările către retaileri autohtoni (IKA) au fost de 2,2 milioane de lei, în creştere cu 83% faţă de anul anterior, reprezentând 11% din totalul vânzărilor. Momentan compania este prezentă cu un număr restrâns de produse pe acest segment şi doar la nivel local în reţelele Kaufland, Auchan şi Selgros. Bonas se aşteaptă la vânzări mai mici pe acest segment în ultimele trei luni din 2023, prin comparaţie cu trimestrul al patrulea din 2022, deoarece se va concentra mai mult pe profitabilitatea vânzărilor.

Vânzările către terţi au generat 12% din total, însemnând 2,3 milioane de lei în valoare absolută, cu 28% mai mari faţă de anul precedent. Vânzările din acest segment provin din afara magazinelor şi hipermarketurilor, şi anume din HoReCa, instituţii şi magazine de cartier, notează Tradeville.

Cheltuielile de exploatare au cunoscut o creştere de numai 21%, dintre care cele mai importante majorări s-au sesizat în cadrul cheltuielilor cu serviciile prestate de terţi (+151%), influenţate de proiectul cu Agenţia pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale (AFIR), respectiv în cazul cheltuielilor cu amortizările (+109%), ca urmare a investiţiilor făcute. Cheltuielile cu personalul s-au majorat cu 33% pe fondul creşterii salariale şi al noilor angajări, în timp ce cheltuielile cu materiile prime şi materialele consumabile au urcat cu 20% datorită atât creşterii vânzărilor, cât şi a faptului că Bonas a profitat de preţul mai mic al laptelui pe timpul verii şi a produs stocuri mai mari.

Acţiunea BONA a urcat cu aproape 21% în 2023

Preţul acţiunilor BONA a crescut cu aproape 21% în 2023, titlurile tranzacţionându-se pentru prima dată de la listare, începând cu luna aprilie, peste media mobilă simplă de 200 de zile. Comparativ cu preţul de listare, acţiunile companiei sunt încă la un discount de 24,5%.

Deşi acţiunile BONA s-au situat sub acţiunile DN Agrar ca performanţă, cele din urmă înregistrând o creştere de 3,7 ori mai mare, totuşi, au reuşit să depăşească evoluţia acţiunilor Agroserv Măriuţa (+10,34%), respectiv a indicelui BETAeRO (+15.,86%), din al cărui coş face parte şi BONA.

Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în BONA

Oportunităţi

- Departament dedicat vânzărilor: în toamna anului trecut, Bonas a înfiinţat un departament dedicat vânzărilor, iar rezultatele s-au văzut imediat, prin pătrunderea în 70 de hipermarketuri Kaufland şi alte locaţii noi, acoperind integral regiunile Vest, Centru şi Nord-Vest. Efectele acestei strategii s-au văzut în rezultatele înregistrate de companie în 2023.

- Un management experimentat: Vasile Nas, directorul general al companiei şi, totodată, unul dintre fondatori, a preluat funcţia de conducere a Bonas în martie 2023, deţinând titlul de Doctor în Agronomie. Între 2017 şi 2021, a ocupat funcţia de Director General Administrativ al Universităţii de Ştiinţe Agricole şi Medicină Veterinară (USAMV) Cluj-Napoca, unde a fost şi manager al unor proiecte cu finanţare naţională şi internaţională. După o experienţă de 13 ani în cadrul USAMV, Vasile Nas a ocupat poziţia de director general la Arovit Legume Fructe şi de director executiv la Someş Arieş Cooperativa Agricolă.

- Modernizare: Bonas derulează un program de modernizare a cărui valoare totală este de 7,6 milioane de lei, AFIR asigurând o cofinanţare de 50%. În cadrul programului urmează să fie achiziţionate echipamente de transport, de laborator, administrative şi utilaje. Până acum au fost livrate cinci autoizoterme, sistemul ERP a fost achiziţionat şi urmează să fie implementat, iar noua linie de ambalare PET-uri urmează să fie livrată în acest an. În 2024, investiţiile vor include o linie de ambalare brânzeturi şi o autocisternă pentru transportul laptelui.

Riscuri

- Presiune pe cashflow: disponibilul de cash la finele lunii septembrie 2023 s-a diminuat cu 410.824 de lei, ajungând la 1,7 milioane de lei, ca rezultat al investiţiilor făcute, dar şi al creşterii stocurilor pe perioada verii, când preţurile materiilor prime au fost mai mici. Totodată, proiectul AFIR pune presiune pe cashflow-ul Bonas, unele plăţi fiind realizate în totalitate de companie, urmând ca decontarea de 50% să fie realizată ulterior. Totodată, datoriile curente au urcat de la 1,9 milioane de lei la 2,95 milioane de lei.

- Fără dividende: compania nu distribuie momentan dividende, declarând că anii 2023 şi 2024 sunt determinanţi în etapa de dezvoltare a Bonas, societatea având nevoie de cash pentru a finanţa investiţiile pe care le derulează prin contractul semnat cu AFIR.

- Riscul de preţ: creşterea preţurilor furnizorilor de materii prime, materiale şi utilităţi pot afecta negativ profitabilitatea companiei dacă aceasta nu poate îngloba variaţiile negative în preţul său final, în condiţiile menţinerii cifrei de afaceri.

- Concurenţă acerbă: Bonas activează într-o piaţă extrem de competitivă, dominată de multinaţionale (Lactalis, Friesland Campina, Danone etc.) care au putere financiară, potenţial de preluare a competitorilor şi putere de negociere cu retailerii, ceea ce îngreunează pătrunderea Bonas în hipermarketuri.

Sursele menţionate de Tradeville în acest raport sunt: raport companie, BVB, agriculture.ec.europa.eu, agro-tv.ro, TradingView.

-------------------------------------------------------------------------

Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.

Opinia Cititorului ( 6 )

  1. Cu cat vor vinde mai mult in marile magazine cu atat vor intra mai adanc in probleme. Au sosit la BVB promitand N magazine in Bucuresti si, dupa doi ani, nici macar cele doua care le-au rezistat nu dau randament. Viitorul companiei este impactat de materia prima colectata de pe unde apuca si de o calitate inconstanta, dependenta in crestere fata de marile magazine, austeritatea din 2025 si concurenta din ce in ce mai mare a din ce in ce mai multor jucatori de talie mica disperati sa supravietuiasca. Sa speram ca onorabilul Alexe va continua sa isi mareasca expunerea iar apoi ne va scrie o carte despre lectiile invatate. Titlul va fi "Another One Bites The Dust" :))

    Vedeti ca sunt mai multi de Nas, CEO e Lucian Nas, cel cu doctorat si 40+ ani, care a venit la inceputul lui 2023. Vasile Nas e fostul CEO din 2022 si care acum e doar presedinte de CA si care recent si-a vandut toate actiunile

    1. Nasii au dat lovitura la plasamentul privat, pret de 5 lei/actiune, echivalent acum cu 2.33, dupa mcs cu 2 actiuni la pret de 1 leu pt o actiune detinuta. Pretul de acum e mult sub cel din pp

    Totodată, datoriile curente au urcat de la 1,9 milioane de lei la 2,95 milioane de lei.

    Disponibilul de cash la finele lunii septembrie 2023 s-a diminuat cu 410.824 de lei, ajungând la 1,7 milioane de lei.

    Totodată, proiectul AFIR pune presiune pe cashflow-ul Bonas, unele plăţi fiind realizate în totalitate de companie. 

    De ce nu spuneti ca nusunt auditate rezultatele?

    Sa vedem cand vine auditul ce zice? 

    1. boss, auditul se face la final de an. Asa ca da-te in alta parte destept

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
rpia.ro
danescu.ro
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

18 Oct. 2024
Euro (EUR)Euro4.9724
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5865
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2949
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9815
Gram de aur (XAU)Gram de aur399.9201

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
citiesoftomorrow.ro
cnipmmr.ro
thediplomat.ro
hipo.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb