Delta Air Lines din SUA a dezamăgit investitorii după ce a emis prognoze mai slabe pentru al treilea trimestru, din cauza presiunii de reducere a preţurilor, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille .
Delta Air Lines este un operator de transport aerian pentru pasageri şi marfă. Portofoliul său de servicii include transportul de pasageri, transportul de marfă, gestionarea aeronavelor, securitatea profesională, formare şi consultanţă, soluţii de aviaţie, reparaţii şi revizii. Compania este membru al alianţei SkyTeam şi, de asemenea, are parteneriate cu Aeromexico, Air France-KLM, China Eastern, Korean Air şi Virgin Atlantic. Compania a fost fondată de Collett Everman Woolman în 1928 şi are sediul în Atlanta, Georgia.
Delta are mai multe filiale integral deţinute în alte industrii, inclusiv: asigurări aeronautice; Epsilon Trading - proprietar/operator de staţii de alimentare cu combustibil pentru avioane în Statele Unite; Monroe Trading - afacere de rafinare a petrolului care deserveşte în principal industria aviatică.
Ed Bastian, actualul CEO din 2016, activează în companie încă din 1998, anterior având funcţia de director financiar. Înainte de a se alătura Delta, Ed Bastian a ocupat poziţii de senior în domeniul finanţelor la Frito-Lay International şi Pepsi-Cola International.
Delta Air Lines este deţinută majoritar de investitorii instituţionali, care controlează 79,5% din totalul acţiunilor, potrivit Yahoo Finance. Compania se bucură de una dintre cele mai mari participaţii ale investitorilor instituţionali din întreaga industrie, Vanguard Group fiind cel mai mare acţionar, cu o cotă de 11,09% la data de 30.03.2024, urmat de Blackrock, cu 6,67%, şi de Primecap Management Company, cu 3,50%.
• Industria aeriană, aşteptată să realizeze venituri record
Industria aeriană joacă un rol crucial în economia globală prin conectarea destinaţiilor din întreaga planetă, facilitând comerţul şi turismul. Asociaţia Internaţională de Transport Aerian (IATA) şi-a ridicat prognoza de profit pentru industria aeriană în 2024, anticipând venituri record de 996 miliarde de dolari (+9,7 faţă de 2023). Profiturile nete sunt aşteptate să ajungă la 30,5 miliarde de dolari, în creştere faţă de estimarea anterioară de 25,7 miliarde de dolari. Cu un număr record de 5 miliarde de călători aerieni aşteptaţi în 2024, industria se confruntă totuşi cu cheltuieli totale de 936 de miliarde de dolari, ceea ce duce la marje de profit mici. Rentabilitatea capitalului investit este preconizată la 5,7%, sub costul capitalului de peste 9%.
În timp ce aceste cifre arată că industria aeriană este bine poziţionată să se redreseze după pandemie, există câteva excepţii la aceste prognoze. Una dintre aceste excepţii este revenirea călătoriilor în pieţele majore precum China. China a fost prima şi una dintre ţările cel mai puternic afectate în timpul COVID-19, care a continuat, după pandemie, să implementeze restricţii stricte privind vizele. Conform VOA News, în 2023, China a avut 35 de milioane de traversări de frontieră de către străini. Această cifră reprezintă doar o treime din cele 97 de milioane de traversări de frontieră de către străini înregistrate în 2019. Cu toate acestea, guvernul chinez a întreprins măsuri pentru a stimula industria de călătorii, iar în ultimul trimestru al anului 2023 a anunţat o politică de intrare fără viză timp de 15 zile pentru şase ţări.
Administraţia de Securitate a Transporturilor (TSA) a confirmat un număr record de 2,99 milioane de persoane pe 23 iunie, depăşind recordul stabilit cu doar câteva săptămâni înainte, pe 24 mai.
• Profit în scădere pentru Delta Air Lines
Delta Air Lines a raportat un profit net în scădere cu 29% pentru cel de-al doilea trimestru din 2024, la 1,31 miliarde de dolari, din cauza costurilor mai mari ale combustibilului şi a unui surplus de locuri, care au contribuit la o perioadă cu turbulenţe pentru companiile aeriene.
Compania a raportat o creştere a veniturilor de 5,4%, ajungând la 15,4 miliarde de dolari, uşor sub consensul de 15,452 miliarde de dolari. Veniturile pe unitate pentru zborurile transatlantice vor suferi o scădere de 1 punct procentual din cauza Jocurilor Olimpice de vară din Paris, a menţionat Delta. Impactul este echivalent cu aproximativ 100 milioane de dolari din iunie până în august. Compania aeriană are mai multă capacitate către capitala franceză decât rivalii săi, prin parteneriatul cu Air France. Veniturile din transportul de pasageri au reprezentat 83,1% din veniturile totale, în creştere cu 5% faţă de anul precedent, ajungând la 13,84 miliarde de dolari. Veniturile din transportul de pasageri pe plan intern au crescut cu 5%, în timp ce veniturile din transportul de pasageri pe plan internaţional au crescut cu 4%.
Delta a raportat o creştere a vânzărilor de bilete Premium, cum ar fi cele pentru clasa întâi, cu 10% în al doilea trimestru, ajungând la 5,6 miliarde de dolari. În timp ce veniturile din biletele pentru clasa economică au crescut cu 0,3%, la aproximativ 6,7 miliarde de dolari. Acordul său profitabil cu American Express pentru cardurile de credit a adus 1,9 miliarde de dolari, în creştere cu aproximativ 9% faţă de anul trecut.
Profitul ajustat pe acţiune a fost de 2,36 dolari, fiind la o mică diferenţa sub estimarea consensului analiştilor urmăriţi de FactSet, care era de 2,37 dolari, notează TradeVille
• Perspective de câştig sub estimările analiştilor
CEO-ul companiei, Ed Bastian, se aşteaptă ca industria aeriană să reducă oferta în următoarele luni pentru a restabili echilibrul pe piaţa din SUA. "Vedem că industria deja ia măsuri corective semnificative prin reducerea capacitaţii", a declarat Ed Bastian într-un interviu. Glen Hauenstein, preşedintele companiei, a adăugat: "Şi ne aşteptam ca până la sfârşitul lunii august să restabilim acest echilibru. Ne aşteptăm la o creştere a capacitaţii în trimestrul din septembrie de 5-6% şi o creştere a veniturilor de 2-4%, cu o îmbunătăţire secvenţială a tendinţelor de venituri pe unitate pe parcursul trimestrului".
Delta Air Lines estimează un EPS pentru al treilea trimestru între 1,70 şi 2 dolari, şi venituri totale în creştere cu 2% până la 4%. Previziunea a fost sub estimările FactSet, de 2,03 dolari pe acţiune, cu o creştere de 5,6% a veniturilor, până la 15,36 miliarde de dolari.
Delta şi-a menţinut prognoza EPS pentru întregul an la 6 până la 7 dolari/acţiune, cu un flux de numerar liber de 3 - 4 miliarde de dolari, în conformitate cu aşteptările FactSet. Compania a anunţat, de asemenea, că va creşte dividendul trimestrial cu 50% începând din septembrie.
Tarifele aeriene în iunie au fost cu 5,1% mai mici decât anul trecut şi cu 5,7% mai mici decât luna precedentă, conform celui mai recent raport privind preţurile de consum, care a arătat o atenuare a inflaţiei. Transportatorul se aşteaptă să îşi crească capacitatea de zbor cu 5% până la 6% în al treilea trimestru comparativ cu anul trecut, un ritm mai lent decât creşterea de 8% din al doilea trimestru.
• Preţul acţiunii Delta - în declin, în ultimul an
Titlurile Delta Air Lines au înregistrat, în ultimul an, o scădere de 7,62%, mult sub randamentele aduse de indicii americani S&P 500 şi Nasdaq 100. De la începutul anului, acţiunile DAL au crescut cu aproximativ 12,56%, pe fondul raportării unor rezultate financiare peste aşteptări, dar şi al unei cereri pentru călătorii în creştere.
Preţul a evoluat pe un trend ascendent cu suport în preajma mediilor mobile EMA de 8 şi respectiv 21 de zile, peste SMA 200. În şedinţa din 6 mai, preţul ţintă de 52,5 dolari estimat în cadrul analizei tehnice din luna aprilie, a fost atins, ulterior în ultimele două luni, cotaţia întrând pe un trend descendent. În şedinţa din 11 iulie, în urma raportării unor rezultate financiare aferente trimestrului doi în scădere, preţul a deschis şedinţa cu o depreciere de peste 10%. Nivelul de suport de la 45 de dolari a fost străpuns cu gap, preţul ajungând în jurul mediei mobile simple de 200 de zile, dar reuşind să încheie şedinţa la maximul zilei, de 44,99 dolari.
Zona de 45 - 45,5 dolari poate reprezenta o rezistenţă importantă în perioada următoare, în timp ce suportul îl regăsim în jurul valorii de 42 de dolari.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Delta
Oportunităţi
- BUY: Delta are în prezent 18 recomandări de BUY ("cumpără") dintr-un total de 22, conform ratingurilor analiştilor de pe WSJ. Preţul ţintă mediu este de 61,46 dolari, cu un maxim la 85 de dolari şi un minim la 49 dolari. Valorile medii sunt peste preţul din piaţă, de aproximativ 44,99 dolari. Totodată, conform consensului analiştilor de pe site-ul de specialitate AlphaSpread, ţinta medie de preţ în următorul an este de 63,44 dolari, cu o prognoză minimă de 52,42 dolari şi o prognoză maximă de 89,25 dolari.
- Evaluarea companiei: Cu un P/E de 7,28, Delta se află sub mediana sectorului de 18,84. Totodată, P/E al Delta este sub media indicilor americani, lucru care sugerează că poate fi considerată o companie relativ "ieftină". Conform site-ului de specialitate Alpha Spread, preţul curent al acţiunilor Delta reflectă o subevaluare de 47% faţă de valoarea intrinsecă de 84,55 dolari, calculată în scenariul de bază.
Riscuri
- Lipsă personal: Numărul controlorilor care gestionează traficul în New York este insuficient pentru nivelurile normale de trafic, confruntându-se cu probleme precum congestionarea, întârzierile şi anulările zborurilor care se manifestă la aeroporturile JFK, LaGuardia şi Newark. În încercarea de a face faţă provocărilor, Administraţia Federală a Aviaţiei (FAA) a declarat că va extinde din nou reducerile cerinţelor minime de zbor la aeroporturile aglomerate din zona oraşului New York până în octombrie 2025. În cadrul cerinţelor minime de zbor, companiile aeriene pot pierde spoturile de decolare şi aterizare la aeroporturile aglomerate dacă nu le folosesc cel puţin 80% din timp. Dispensarea FAA le permite companiilor aeriene să opereze mai puţine zboruri şi totuşi să păstreze sloturile.
- Întârzieri: După anunţul din 2022 cu privire la achiziţia a 100 de avioane Boeing 737 Max 10, cu termen de livrare începând cu 2025, în urma investigaţiilor sub care se află Boeing, Delta estimează acum că livrarea nu va avea loc până în anul 2027.
- Sectorul de activitate: Delta operează într-un sector supus multor riscuri, precum condiţii meteo nefavorabile, probleme de aprovizionare sau situaţii în care spaţiul aerian trebuie închis. Impactul războiului din Ucraina şi al războiului dintre Israel şi Hamas a fost în mare măsură limitat la redirecţionări din cauza închiderilor de spaţiu aerian. Din punct de vedere al costurilor, conflictele au determinat creşterea preţurilor petrolului, ceea ce afectează companiile aeriene la nivel global.
- Lipsa de avioane noi: Din cauza lipsei de avioane noi, piaţa de închirieri a aeronavelor este în plină expansiune. Datele arată că tarifele de închiriere pentru noi aeronave Airbus A320-200neo şi Boeing 737-8 MAX au atins 400.000 dolari/lună, cel mai mare nivel din anul 2008. Companiile aeriene cheltuie acum cu 30% mai mult pe închirierea aeronavelor decât înainte de pandemie. De asemenea, sunt menţinute în exploatare aeronave care şi-au depăşit durata de viaţă economică utilă şi necesită mentenanţă, costurile de reparaţii ale United Airlines, Delta Air Lines şi American Airlines crescând cu 40% în 2023, comparativ cu 2019.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, Forbes, Global Data, Investopedia, Delta News Hub, Yahoo Finance, CSIMarket, WSJ, Barron's, Reuters, TradingView.
-------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.