Disney anunţă investiţii de 60 de miliarde de dolari în divizia de parcuri tematice pentru următorii zece ani, indicând direcţia pe termen lung a companiei, în timp ce segmentul de streaming nu reuşeşte să aducă rezultatele promise. Divizia este aşteptată să genereze profituri de circa 10 miliarde de dolari în 2023, de aproape cinci ori peste câştigul companiei de acum zece ani, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Compania Walt Disney, cu sediul în California, este în prezent cel mai mare conglomerat mass-media din lume, operând prin două mari segmente de business: Disney Media and Entertainment Distribution, respectiv Disney Parks, Experiences and Products. Disney Media and Entertainment Distribution cuprinde activităţile de televiziune şi producţie de film, integrand toate mărcile Disney de media şi de divertisment, împreună cu o varietate de servicii de streaming direct către consumator, cum sunt Disney+ şi Hulu, în care compania deţine o poziţie majoritară. Disney Parks, Experiences and Products cuprinde parcurile tematice ale companiei, parcurile acvatice şi resorturile aflate în SUA, Europa şi Asia, la care se adaugă serviciile de croazieră. Tot în acest segment sunt integrate vânzările din produse sub marca Disney şi acordarea de licenţe.
Bob Iger, CEO-ul companiei, reîntors în noiembrie 2022 pentru un mandat de doi ani, a resuscitat activitatea Disney, într-un context în care preţul acţiunilor scăzuse vertiginos în perioada respectivă. Cu o experienţă de 15 ani în conducerea Disney, Bob Iger declanşează o reorganizare majoră a companiei la întoarcerea sa, recăpătând încrederea investitorilor. În 2019, Bob Iger s-a aflat în top 25 cei mai inovativi lideri din SUA, potrivit Forbes.
• Statista: Piaţa globală de streaming, estimată la 106,9 milioane de dolari în 2023
Potrivit Statista, piaţa globală a serviciilor de streaming este estimată să valoreze 106,9 milioane de dolari în 2023 şi 172,2 milioane de dolari până în 2027, cu o rată anuală de creştere compusă (CAGR) de 12,66%. Numărul abonaţilor este prognozat să atingă 0,7 miliarde până în 2027, faţă de 0,5 miliarde în 2022, iar venitul mediu per utilizator (ARPU) este estimat la 0,18 dolari pentru 2023, cu posibilitatea de a ajunge la 0,24 dolari în 2027.
La finalul primului semestru din 2023, Netflix deţinea cel mai mare număr de abonaţi la nivel global, cu 238,5 milioane de utilizatori, urmat de Amazon Prime, cu 200 milioane de abonaţi, şi Disney+, cu 146 de milioane de abonaţi. Din punct de vedere geografic, Netflix este cea mai răspândită platformă de streaming, fiind lider de piaţă în 78 de ţări, dominând continentul european, America de Sud şi Australia. Amazon Prime, pe de altă parte, domină piaţa din Canada, Statele Unite, Afganistan, Japonia şi Taiwan. Disney+ deţine supremaţia doar în India, fiind în top 3 în alte 45 de state, dar sub rivalii săi amintiţi anterior.
• Disney a dublat sumele prevăzute pentru dezvoltarea parcurilor sale tematice
Disney a anunţat recent că va investi 60 de miliarde de dolari în dezvoltarea parcurilor sale tematice în următorii zece ani, dublând suma planificată iniţial. Din această sumă, plănuieşte să investească 17 miliarde de dolari în Florida, unde compania se află într-un conflict cu guvernatorul Ron DeSantis. Alte direcţii de dezvoltare includ atracţiile şi facilităţile din Disneyland Resort din Anaheim, California, şi serviciile de croazieră, unde Disney vizează adăugarea a două nave, una în 2025 şi una în 2026.
Parcurile au devenit un motor de profit pentru companie şi au contribuit la amortizarea pierderilor din segmentul serviciilor de streaming Disney+, care se aşteaptă să devină profitabil abia anul viitor. După aproape doi ani în care parcurile tematice au fost închise din cauza pandemiei, Disney şi-a primit vizitatorii înapoi în număr mare în 2022. Bob Iger, CEO-ul Disney, a descris parcurile că fiind "o afacere extraordinară" pentru companie. În al treilea trimestru fiscal, încheiat în iulie, divizia de parcuri tematice a generat venituri de 8,3 miliarde de dolari, marcând o creştere de 13% şi depăşind estimările analiştilor de 8,1 miliarde de dolari, în timp ce segmentul de streaming a generat venituri de numai 5,5 miliarde de dolari. Deşi divizia de parcuri a generat doar 36,7% din veniturile totale ale Disney în primele trei trimestre fiscale din acest an, ponderea în profitul net a fost de 77,3%.
În ce priveşte segmentul de parcuri internaţionale, veniturile generate de acestea în al treilea trimestru fiscal au înregistrat o creştere semnificativă, de 94%, în principal datorită funcţionarii pe tot parcursul trimestrului a Shanghai Disney, comparativ cu doar trei zile în acelaşi trimestru al anului trecut, afectat fiind de restricţiile sanitare. De asemenea, Hong Kong Disneyland a fost deschis timp de 72 de zile, faţă de 54 de zile în trimestrul precedent.
Divizia Disney Parks, Experiences and Products s-a extins din anul fiscal 2017, având o rată de creştere anuală compusă (CAGR) de 6%, generând, în ultimele 12 luni, venituri operaţionale în valoare de 32,3 miliarde de dolari. Investiţiile semnificative, precum dezvoltarea Cars Land în Disney California Adventure Park şi a Disney's Hollywood Studios în Orlando, au stimulat prezenţa vizitatorilor, potrivit companiei.
Disney informează că are peste 1.000 de acri de teren pentru dezvoltări viitoare în cele şase locaţii existente ale parcurilor sale tematice şi crede că piaţa să globală adresabilă este de aproximativ 700 milioane de potenţial vizitatori, faţă de cei aproximativ 100 de milioane de vizitatori anuali din prezent. Divizia este aşteptată să genereze profituri de circa 10 miliarde de dolari în 2023, de aproape cinci ori peste ce a câştigat compania cu zece ani în urmă.
• Preţul acţiunilor Disney s-a redus cu 23% în ultimele 12 luni
Preţul acţiunilor companiei a coborât cu 3,6% marţea trecută, după ce aceasta a dezvăluit planurile sale de investiţii. De la începutul anului, preţul acţiunilor Disney au scăzut cu 7,02%, în timp ce, în ultimele 12 luni, scăderea a fost de 22,96%, indicând neîncrederea investitorilor în planurile companiei. În plus, noua strategie vine în contradicţie cu iniţiativa companiei de a reduce costurile.
Comparativ cu maximul istoric înregistrat de preţul acţiunii în martie 2021, de 198 de dolari, scăderea este de aproape 60%. Prin comparaţie, preţul acţiunilor rivalului său Netflix a înregistrat o creştere cu 28,88% în acest an şi o performanţă de +58,3% în ultimele 12 luni.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Disney
Oportunităţi
- Majorări de preţuri şi măsuri împotriva partajării parolelor: Disney a anunţat noi majorări de preţ la abonamentele sale de bază, pentru a doua oară în aproximativ un an, făcând încă un pas spre atingerea obiectivului său de profitabilitate în segmentul de streaming până în 2024. Creşterile de preţ se ridică la peste 20% pentru versiunile fără reclame. Totodată, compania a anunţat că va lua măsuri drastice împotriva partajării parolelor, care vor intra în vigoare, cel mai târziu, la începutul anului viitor.
- Restructurări şi reduceri de costuri: Disney a eliminat în acest an mii de locuri de muncă şi intenţionează să continue reducerea cheltuielilor prin tăierea bugetelor de conţinut şi a cheltuielilor administrative, încercând să economisească 5,5 miliarde de dolari.
- Dividende: în cadrul conferinţei de presă din trimestrul precedent, Bob Iger a anunţat că va solicita Cosiliului de Administraţie aprobarea redistribuirii dividendului până la finalul anului calendaristic. Prin comparaţie, rivalul său Netflix nu oferă dividende.
- O istorie de 100 de ani: anul acesta, Disney împlineşte un secol de la înfiinţare, fiind una dintre cele mai de succes companii de divertisment din istorie. În ciuda provocărilor din ultima vreme, compania va continua să domine piaţa de streaming la nivel global.
Riscuri
- Scăderea numărului de abonaţi: în cel de-al treilea trimestru fiscal, Disney+ a raportat un număr de 146,1 milioane de abonaţi, ceea ce reflectă o scădere de 7,4% faţă de trimestrul precedent.
- Venituri sub estimările analiştilor: veniturile Disney au ajuns la 22,3 miliarde de dolari în al treilea trimestru fiscal, înregistrând o creştere de 4% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Cu toate acestea, cifra a fost uşor sub estimarea de pe Wall Street, de 22,5 miliarde de dolari.
- Disney Media and Entertainment Distribution dezamăgeşte: segmentul de distribuţie media şi divertisment al Disney a generat venituri de 14 miliarde de dolari în al treilea trimestru fiscal, ceea ce reflectă o scădere cu 1% faţă de anul precedent şi se situează sub estimările analiştilor de 14,3 miliarde de dolari.
- Competitivitate ridicată: piaţa serviciilor de divertisment video este o piaţă cu o competitivitate acerbă, supusă unor schimbări permanente. Dincolo de competiţia directă între jucătorii principali, există şi concurenţă cu programele de televiziune prin cablu, cu platformele de social media şi companiile din industria de gaming.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, BBC, Forbes, Statista, FlixPatrol, Reuters, The New York Times, TradingView, The Motley Fool.
----------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.