Cea mai mare companie aeronautică şi spaţială din Europa, Airbus, a încheiat anul fiscal 2023 înregistrând un număr de comenzi de peste două ori mai mare faţă de anul anterior pentru avioanele comerciale. În privinţa rezultatelor financiare, compania şi-a crescut veniturile ca urmare a majorării vânzărilor din aeronavele comerciale Airbus, în timp ce profitabilitatea netă a avut de suferit pe măsură ce costurile directe s-au majorat cu peste 15%, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille
Airbus este lider în proiectarea, fabricarea şi furnizarea de produse, servicii şi soluţii aerospaţiale pentru clienţi la nivel mondial. Compania are 134.000 de angajaţi şi operează pe următoarele segmente de business: Commercial Aircraft; Helicopters; Defence&Space; Services. Cei mai mari investitori instituţionali ai Airbus sunt guvernele Franţei, Germaniei şi Spaniei, acestea controlând 25% din acţiunile companiei. De asemenea, în acţionariat se regăsesc două dintre cele mai importante fonduri din Marea Britanie şi Franţa, TCI Fund Management şi Amundi Management, fiecare cu o pondere de 3,02%, respectiv 1,48% din capital.
Directorul general (CEO) al Airbus este Guilerme Faury. Acesta ocupă funcţia încă din luna aprilie 2019, fiind reales în anul 2022. Totodată, Faury deţine şi funcţia de preşedinte al Consiliului de Administraţie al Asociaţiei Europene a Industriilor Aerospaţiale de Securitate şi Apărare (ESA). De la preluarea mandatului de CEO, acţiunea Airbus a marcat un avans de peste 20% pe bursă.
• Cea mai mare problemă a companiilor aeriene: preţul în creştere al combustibilului
La finalul anului 2023, industria aviatică globală a fost evaluată la un total de 841,5 miliarde de dolari. Conform raportului IATA, se estimează că la finele lui 2023, veniturile globale ale companiilor aeriene comerciale au atins 896 de miliarde de dolari, înregistrând o creştere de 21,7% faţă de anul 2022 şi de 6,9% faţă de 2019, înaintea declanşării pandemiei de Covid. Cu toate acestea, profitul net al companiilor aeriene este aşteptat să înregistreze o scădere de 10% faţă de 2019, redresându-se, pe de altă parte, comparativ cu anul precedent, atunci când companiile aeriene comerciale au marcat o pierdere netă totală de 3,8 miliarde de dolari.
Cea mai mare problemă cu care se confruntă sectorul companiilor aeriene este preţul în creştere al combustibilului. Cele două conflicte din Ucraina şi Israel au condus atât la reducerea veniturilor, cât şi a rezultatului final, dat fiind faptul că preţul combustibilului reprezintă o parte substanţială din costurile totale ale unei companii aeriene. În plus, companiile aeriene se luptă cu lipsa piloţilor. Combustibilul şi cheltuielile salariale au reprezentat aproximativ 50% şi 57% din costurile de operare în al treilea trimestru din 2023 la Delta, respectiv la United Airlines.
• Airbus negociază achiziţia unei divizii Atos
Airbus este în discuţii pentru a achiziţiona divizia de securitate cibernetică a Atos, Big Data and Security (BDS), cu o ofertă orientativă de până la 1,8 miliarde de euro. Atos, care se confruntă cu incertitudini financiare, urmează să revizuiască planurile de vânzare a activelor, după ce Airbus a eşuat anul trecut în oferta de cumpărare a unei participaţii minoritare în divizie. Airbus consideră că această achiziţie îi va îmbunătăţi portofoliul de apărare şi securitate, aliniindu-se la ambiţiile sale în domeniul aerospaţial, al apărării şi al securităţii cibernetice. Discuţiile fac obiectul unor verificări prealabile, fără a exista certitudinea unei tranzacţii. Atos îşi lărgeşte programul de vânzare de active dincolo de cele 400 de milioane de euro indicate anterior pentru diviziuni. Presiunile financiare au determinat Atos să ia în considerare vânzări suplimentare de active şi noi discuţii cu băncile pentru finanţare şi refinanţare. În ciuda negocierilor în curs, Atos îşi propune să asigure stabilitatea şi să abordeze incertitudinile legate de perspectivele sale pe termen lung prin ajustări strategice şi restructurare financiară.
• Veniturile Airbus, în urcare
Veniturile totale ale Airbus au crescut cu 11% în 2023 faţă de 2022, până la 65,4 miliarde de euro, în principal datorită sporirii cu 11% a vânzărilor de aeronave comerciale. Profitul operaţional ajustat (EBIT ajustat) a urcat cu 4 puncte procentuale (ppt), până la 5,8 miliarde de euro, în timp ce profitul net s-a diminuat cu 11%, până la 3,78 miliarde de euro, din cauza impactului neconcordanţei capitalului de lucru şi a pierderii din reevaluarea activelor din bilanţ. Acest lucru s-a tradus într-un profit net pe acţiune (EPS) de 4,80 euro, comparativ cu 5,40 euro în 2022.
La nivel operaţional, compania a înregistrat un an puternic, volumul de comenzi fiind unul ridicat, comenzile brute de avioane comerciale dublându-se la 2.319 aeronave în 2023, comparativ cu 1.078 aeronoave în 2022. Astfel, la finalul anului 2023, portofoliul de comenzi se ridica la 8.598 aeronave comerciale, fiind evaluat la 554 de miliarde de euro, comparativ cu 449 de miliarde de euro în 2022.
Airbus se află într-o poziţie oportună de a livra aeronave companiilor comerciale, care se confruntă cu o revenire puternică a cererii pentru călătorii, ceea ce o ajută să acumuleze rezerve de numerar. Prin comparaţie, rivalul său american, Boeing, este apăsat de datoriile provenite dintr-o serie de crize.
Airbus a propus un dividend regulat neschimbat de 1,8 euro/acţiune, dar a adăugat un dividend special de 1 euro/acţiune, ca urmare a depăşirii pragului de 10 miliarde de euro a lichidităţilor nete (numerarului), identificat anterior ca un potenţial declanşator pentru returnarea mai multor lichidităţi către acţionari. În baza preţului de închidere din data de 19 februarie 2024, randamentul dividendului este de 1,24%, în timp ce payout ratio-ul este de 37,5%.
Directorul general, Guilerme Faury, a declarat că Airbus "se află în punctul de atingere a ţintei cheie de producţie de 75 aeronave pe luna până în 2026". Compania a prognozat aproximativ 800 de livrări de avioane pentru 2024, amânând, pe de altă parte, intrarea pe piaţă a noului model A321XLR pentru trimestrul al treilea, faţă de trimestrul al doilea, cum era anunţat iniţial.
Estimările FactSet arată că veniturile companiei se vor majora cu peste 9,5% în anul în curs, în timp ce indicatorul EBITDA este estimat să înregistreze o creştere de peste 50% în 2024, faţă de anul precedent, notează TradeVille
Airbus vizează fabricarea unui avion regional mic, numit ZeroE, ce va funcţiona pe bază de hidrogen, urmând să fie disponibil începând cu anul 2035.
• Acţiunea Airbus au crescut cu peste 7% de la începutul anului
După publicarea rezultatelor fianciare anuale, preţul acţiunii Airbus a scăzut cu aproximativ 1%, unii analişti indicând previziuni financiare prudente pentru 2024 şi lipsa de actualizări noi cu privire la o răscumpărare mai mare de acţiuni. De la începutul anului până în prezent, acţiunile Airbus au înregistrat o creştere de 7,22%, în timp ce acţiunile competitorului său american Boeing au marcat un declin de aproape 21%. Prin comparaţie, indicele CAC 40, din coşul căruia Airbus reprezintă 4,76%, a marcat un avans de numai 2,52% de la începutul anului.
Din punct de vedere al analizei tehnice, preţul acţiunilor Airbus s-a situat preponderent peste media mobilă simplă de 200 de zile încă din noiembrie 2022, înregistrând de atunci o creştere de peste 27%. Totodată, preţul se găseşte la maxime istorice, având un avans de aproape 660% de la listare.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în acţiunea Airbus
Oportunităţi
- Inovaţie şi dezvoltarea tehnologiei UAV (Unamanned Aerial Vehicles): Cererea tot mai mare de UAV-uri şi de soluţii de mobilitate aeriană urbană reprezintă o oportunitate pentru Airbus de a intra pe noi pieţe şi de a dezvolta produse inovatoare în aceste sectoare. Acest lucru poate fi realizat prin parteneriate strategice, achiziţii sau iniţiative interne de cercetare şi dezvoltare.
- Preţ ţintă: Conform site-ului de specialitate Alpha Spread, analiştii de pe WallStreet estimează un preţ ţintă mediu pentru următoarele 12 luni de 151,7 dolari/acţiune, marcând o potenţială creştere de 7%, în scenariul de bază.
- Creştere: După anul 2019, anul izbucnirii pandemiei de Covid, compania a reuşit să îşi crească constant atât veniturile, cât şi profitabilitatea operaţională, estimând că în anul 2024, vânzările vor depăşi recordul înregistrat în 2019.
Riscuri
- Evaluare: Conform site-ului de specialitate Alpha Spread, pe baza evaluării relative, compania se tranzacţionează la un multiplu de preţ P/E de 28,6, fiind mai scumpă decât 64% dintre companiile din industrie. Acelaşi lucru se poate spune şi pe baza multiplului de valoare EV/EBITDA, unde compania se tranzacţionează la 16,1, fiind mai scumpă decât 60% dintre companiile din industrie.
- Inflaţie, dobânzi şi scăderea puterii de cumpărare: Pe măsură ce preţurile combustibilului şi cheltuielile de personal au crescut într-un mod accelerat, compania poate suferi de pe urma scăderii veniturilor companiiilor aeriene comerciale. Totodată, scăderea cererii pentru călătorii din partea consumatorilor poate conduce la un program de optimizare a costurilor pentru companiile aeriene şi, prin urmare, la o cerere mai redusă pentru noi aeronave.
- O nouă ameninţare: Dominaţia globală a Airbus şi Boeing se clatină sub ameninţarea unui nou competitor - Commercial Aircraft Corporation, o companie a statului chinez. Aceasta şi-a făcut apariţia duminică la Airshow-ul din Singapore, cu aeronova C919, într-un context dificil pentru Boeing, care nu va participa la eveniment în acest an. În prezent, Chinese Eastern Airlines operează patru aeronave C919, compania comandând alte 100 de astfel de aeronave cu scopul de a-şi reduce expunerea pe aeronavele livrate de cei doi competitori, Airbus şi Boeing (flota fiind formată din 370 de aeronave Airbus şi 140 Boeing).
Sursele menţionate de TradeVille sunt: airbus.com, raport companie, Factset, MarketScreener, pwc.ie, IATA, WSJ, Reuters, TradingView, Alphaspread, thestrategystory.com, Barron's.
---------------------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.