MedLife SA a înregistrat, în primul semestru al acestui an, o cifră de afaceri consolidată în creştere cu 24% şi un rezultat net în urcare cu peste 248%. Până la finalul anului, MedLife estimează că va deveni prima companie din domeniul sănătăţii private care va depăşi o jumătate de miliard de euro, cifră de afaceri, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
MedLife, liderul pieţei serviciilor medicale private din România, operează 700 de locaţii proprii şi partenere la nivel naţional, având peste 6,5 milioane de pacienţi unici care au apelat la serviciile grupului de-a lungul timpului, însemnând aproape 30% din populaţia naţională, după ultimul recensământ.
Grupul este prezent şi în Ungaria prin intermediul a trei unităţi medicale, compania fiind unul dintre cei mai importanţi jucători din Europa Centrală şi de Est în sectorul serviciilor medicale private, din punct de vedere al vânzărilor. Totodată, compania deţine cea mai mare bază de clienţi corporate pentru pachetele de prevenţie medicală din ţară, peste 800.000 de anagajaţi beneficiind de abonamente medicale la MedLife, dintr-un total de două milioane la nivel naţional.
Capitalizarea companiei se ridică peste 3 miliarde de lei, fiind a zecea companie din indicele BET după acest indicator. Cei mai mari acţionari ai companiei sunt Mihail Marcu, CEO-ul grupului (14,38%), Mihaela Gabriela Cristescu (14,04%), Fondul de Pensii Administrat Privat NN (13,23%) şi Nicolae Marcu (10,27%). În 2004, Mihail Marcu a preluat afacerea de la mama sa, medicul pediatru Mihaela Gabriela Cristescu, după 11 ani de activitate în domeniul bancar.
• Piaţa privată de sănătate din România, în expansiune semnificativă
Piaţa privată de sănătate din România a devenit unul dintre cele mai dinamice sectoare economice, cu o creştere semnificativă în ultimii zece ani. Numărul companiilor care activează în asistenţă medicală specializată s-a triplat, ajungând la 10.879 în 2023 (vs. 3.401 în 2014), în timp ce numărul angajaţilor din aceste companii s-a dublat faţă de acum un deceniu.
Cifra de afaceri a clinicilor private a atins un nivel record de 12,4 miliarde de lei (2,5 miliarde de euro) în 2023, marcând o creştere de 18% faţă de anul anterior, fiind totodată de cinci ori mai mare comparativ cu cu zece ani în urmă. În plus, 417 companii din domeniul medical au raportat afaceri totale de 2,7 miliarde de lei anul trecut. Profitul net al firmelor din asistenţă medicală specializată a atins un record de 2,5 miliarde de lei în 2023, în creştere cu 14,5% faţă de anul precedent, iar marja de profit în acest sector a fost de 20%, dublu faţă de acum zece ani. Creşterea continuă a cifrei de afaceri, a profitului net şi a numărului de angajaţi reflectă o cerere tot mai mare din partea pacienţilor pentru servicii medicale private, atrasă de accesul la medici, programări eficiente şi echipamente moderne.
În ceea ce priveşte concurenţa, Medicover, al treilea operator privat de sănătate din România, planifică consolidarea centrelor existente în ţară şi investiţii în unităţi noi şi aparatură medicală. În 2024, compania se va concentra pe consolidarea reţelei, în special a spitalelor achiziţionate, şi va continua să investească în noi puncte de lucru, infrastructură pentru afecţiuni complexe şi proiecte antreprenoriale locale. În acelaşi timp, Gral Medical, care ocupă locul şase pe piaţa medicală privată din România, şi-a dublat profitul în 2023, iar pentru 2024, grupul plănuieşte să extindă reţeaua cu patru noi centre şi să crească veniturile cu peste 30%, ceea ce ar duce cifra de afaceri la 390 de milioane de lei.
• MedLife - creşteri pe aproape toate segmentele de business
MedLife a încheiat primul semestru al anului 2024 cu o cifră de afaceri consolidată de 1,3 miliarde de lei, în creştere cu 24% faţă de semestrul întâi din 2023, susţinută pe de o parte de creşteri înregistrate de aproape toate segmentele de business, iar pe de altă parte, de impactul pozitiv al integrării companiilor în grup şi al investiţiilor efectuate în ultimii ani, care au început să îşi demonstreze eficienţa.
Dintre segmentele de business, spitalele au înregistrat cele mai mari creşteri (+38%), ajungând la 317,7 milioane de lei, pe fondul creşterii numărului de pacienţi şi a venitului mediu. Pe locul al doilea au fost laboratoarele (+29%), ajungând la 145,9 milioane de lei, urmat de divizia corporate (+25%) şi de clinici (+23%).
Cheltuielile operaţionale au marcat o creştere de 20,8% comparativ cu anul anterior, în timp ce veniturile operaţionale au sporit cu 22,25%, ceea ce s-a tradus într-un profit operaţional în urcare cu 57,1%, până la 78,4 milioane de lei.
Rezultatul net din primul semestru a marcat o creştere puternică, de peste 248%, ajungând la 17,44 milioane de lei, comparativ cu 5 milioane de lei înregistrat în aceeaşi perioadă a anului trecut. De remarcat că rezultatul net a fost afectat de adâncirea pierderii financiare, care a ajuns la 49,47 milioane de lei, comparativ cu pierderea de 37,66 milioane de lei înregistrată în aceeaşi perioadă a anului precedent.
• Mihai Marcu, CEO MedLife: "Intrarea pe segmentul de wellness va fi importantă"
"Credem că angajatorii se vor uita din ce în ce mai mult către abonamentele integrate cu wellness, managementul stresului, stomatologie sau nutriţie", a declarat CEO-ul companiei, Mihai Marcu, adăugând: "Oamenii, în general, simt nevoia din ce în ce mai mult să îşi monitorizeze sănătatea, să facă sport, să fie mai relaxaţi, să aibă o alimentaţie mai sănătoasă. Suntem convinşi că intrarea pe segmentul de wellness va fi importantă, că vom reuşi astfel să ne concretizăm aportul la sănătatea şi starea de bine a angajaţilor companiilor care ne sunt clienţi şi chiar, gradual, să aducem economii mari la bugetul de stat".
În 2023, MedLife a continuat să investească în digitalizare şi tehnologie de top, incluzând robotică şi utilizarea dronelor pentru transportul probelor biologice, pentru a îmbunătăţi serviciile medicale oferite pacienţilor. Compania are în vedere finalizarea proiectelor în curs, precum extinderea MedLife Medical Park şi inaugurarea spitalelor din Timişoara şi Craiova până la sfârşitul anului. De asemenea, MedLife explorează noi oportunităţi de extindere atât pe piaţa locală, cât şi în ţările vecine, inclusiv consolidarea prezenţei în Ungaria. Compania îşi propune să menţină serviciile la standarde înalte şi să îmbunătăţească marjele de profit printr-o strategie prudentă de achiziţii şi fuziuni, notează TradeVille.
• Preţul acţiunii MedLife, în urcare
În ultimul an, acţiunile MedLife au înregistrat o creştere de 17%, comparativ cu o apreciere de 38% înregistrată de indicele de referinţă al bursei, BET. Creşterile au venit pe fondul raportării unor rezultele financiare în continuă îmbunătăţire faţă de anii anteriori. De la începutul anului, acţiunile MedLife au adus investitorilor un randament de 38,25%, dublu faţă de cel înregistrat de indicele BET (18,64%).
În prezent, cotaţia se tranzacţionează într-un trend lateral cu un suport în jurul valorii de 5,5 lei şi cu o rezistenţă la nivelul 6,25 lei. Conform indicatorului MACD, a cărui linie a traversat sub cea de semnal, cât şi a celor două medii mobile exponenţiale de 8 şi 21 de zile, care s-au încrucişat cu media mobilă simplă de 50 de zile, ar putea reprezenta începutul unui trend descendent.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în MedLife
Oportunităţi
- Achiziţii: MedLife a achiziţionat integral grupul Antares Clinic, un important furnizor de servicii medicale private din Moldova. În 2023, Antares Clinic a înregistrat o cifră de afaceri de 18,3 milioane de lei. MedLife este operatorul cu cel mai mare portofoliu de achiziţii pe piaţa medicală din România şi a anunţat recent suplimentarea creditului sindicalizat cu 50 de milioane de euro, până la 268,3 milioane de euro, pentru a finanţa achiziţiile viitoare.
- Wellness: Comisia Europeană a alocat un buget de 5,3 miliarde de euro în perioada 2021-2027 pentru programul EU4Health. Acest sector global valorează în prezent 1,5 trilioane de dolari şi creşte anual cu 5-10%. Piaţa de wellness corporate din Europa a atins o valoare de peste 52 de miliarde de dolari în 2023 şi este estimată să crească cu o rată anuală compusă de 7,2% până în 2030, ajungând aproape de 100 de miliarde de dolari. Astfel, MedLife a extins oferta de wellness prin achiziţia şi accesul la Sweat Concept şi la alte 400 de săli de fitness, prin abonamentul SanoPass. Obiectivul MedLife este de a deveni un furnizor integrat de abonamente, facilitând accesul la asistenţă medicală preventivă, mişcare şi nutriţie.
- Pe primul loc: După ce a fost primul operator medical multidisciplinar care a agregat servicii de stomatologie, primul care a agregat servicii de optică medicală şi farmacii on-site, MedLife devine şi primul operator care introduce wellness-ul coroborat cu abonamentele de monitorizare a sănătăţii.
- Chirurgie robotică: La începutul acestui an, MedLife a achiziţionat al treilea robot da Vinci, sistemul fiind furnizat de către Softmedica. Astfel, compania îşi continuă planurile privind proiectele de tehnologizare şi inovaţie, care includ chirurgia robotică. Potrivit datelor furizate de Softmedica, în 2023 s-au efectuat 1.500 de intervenţii cu robotul da Vinci, iar pentru anul curent este estimată o creştere cu 20%. Totodată, potrivit datelor furnizate de GE Healthcare, volumele de echipamente medicale vândute în România, în 2023, în spitalele private (60%) l-a depăşit pe cel din unităţile de stat (40%). MedLife a anunţat totodată intrarea în acţionariatul Personal Genetics, prin achiziţia reţelei ce cuprinde 18 laboratoare de genetică şi centre de recoltare, întărindu-şi poziţia de lider în sfera de secvenţiere genetică şi inovaţie medicală.
- Evaluarea companiei: Luând în considerare multiplul P/S, de 1,3x, acţiunile MedLife se tranzacţionează sub media companiilor similare, de 3,1x, potrivit simplywall.st, însă sunt mai scumpe decât media europeană a industriei de sănătate (0,6x). Totodată, simplywall.st estimează că acţiunile MedLife se tranzacţionează cu peste 39% sub valoarea lor justă (9,10 lei).
Riscuri
- Concurenţă: Regina Maria este principalul rival al MedLife pe plan naţional, având o reţea de peste 60 de policlinici proprii şi peste 100 de puncte de recoltare. Totodată, compania oferă acces la peste 350 clinici partenere. Bătălia cea mai mare se dă, însă, pe partea de abonamente medicale, unde Regina Maria deţine o cotă similară din piaţă, de 40%, creând un duopol cu MedLife. Totodată, compania a intrat în competiţie directă cu segmentul stomatologic al MedLife, achiziţionând anul trecut reţeaua de clinici Dr. Leahu.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, Business Review, simplywall.st, TradingView.
-------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 03.09.2024, 16:03)
si profit net cat?
1.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.09.2024, 16:45)
1 leu
1.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.09.2024, 18:23)
1 leu nou?
1.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 03.09.2024, 22:27)
Dividende de 1 ban gaurit pe cand? Sau e o societate de crestere a p/e care a depasit si mama nvidia?
1.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 1.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 04.09.2024, 00:05)
dar luand in calcul p/bv de 5,8, cum se tranzactioneaza? si p/e de 90?