Aquila Part Prod Com SA a încheiat primul trimestru din 2024 cu o creştere de 11% a veniturilor totale, susţinută, în special, de segmentul de distribuţie (+12%). Rezultatul net al companiei a fost, însă, cu 26% mai mic decât în primele trei luni din 2023, fiind afectat de cheltuielile financiare mai ridicate şi de majorarea impozitului pe profit, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Aquila, cel mai profitabil jucător din sectorul de distribuţie FMCG din România, listat la bursă în noiembrie 2021, îşi împarte activitatea în trei segmente de business: distribuţie, logistică şi transport internaţional, dintre care cea mai importantă este activitatea de distribuţie, cu o pondere de aproape 94% din cifra de afaceri. Pe lângă activităţile principale, Aquila este implicată în închirierea şi subînchirierea de proprietăţi imobiliare. Aquila distribuie produse de larg consum în peste 67.000 de puncte de desfacere prin canalele de comerţ în care activează, acoperind peste 90% din piaţa de retail din România şi aproximativ 70% din piaţa bunurilor de larg consum din Republica Moldova.
Aquila a fost înfiinţată în 1994 şi are sediul central în Ploieşti. Vasile Constantin-Cătălin, actualul director general, şi Dociu Alin-Adrian, director general adjunct, sunt fondatorii companiei şi, totodată, cei mai mari acţionari, împreună controlând peste 58% din totalul acţiunilor (la 31.03.2024). În ianuarie 2024, Aquila a derulat o vânzare accelerată de acţiuni prin care Dociu Alin a cedat 8,33% din titluri, participaţia acestuia reducându-se la 25%, de la 33,33% anterior. Fondurile de pensii private Pilon II şi fondurile de pensii facultative Pilon III au cumpărat mai mult de jumătate din pachetul vândut, participaţia acestora ridicându-se la 28,76% la finalul lunii ianuarie, de la 23,45% la finele anului trecut.
• Industria FMCG din România, în creştere
Piaţa FMCG (a bunurilor de larg consum) din România a crescut valoric cu 10% în ultimul trimestru din 2023 şi cu 15% la nivelul întregului an. Creşterile cele mai importante au fost înregistrate de băuturile non-alcoolice (+17,6%) şi de produsele de menaj şi de îngrijire personală (+15,4%), ca urmare a unei strategii de promovare mai agresivă adoptată faţă de anul trecut. Canalele cu cele mai importante creşteri valorice în 2023 au fost discounterii (+20,8%), benzinăriile (+6,7%) şi mini-market-urile (+6,4%). Comerţul tradiţional rămâne cel mai important canal pentru piaţa bunurilor de larg consum (33% din total), urmat de hypermarket-uri (24%) şi discounteri (20%).
Potrivit datelor NielsenIQ, creşterea medie a preţurilor bunurilor de larg consum în ultimul trimestru al anului trecut a fost de numai 8,4%, comparativ cu 23,3% în primul trimestru. Însă, deşi inflaţia este în descreştere, majorările salariale au încetinit la rândul lor, puterea de cumpărare a românilor rămânând scăzută. Cu toate acestea, pentru prima oară în ultimii doi ani, volumele pieţei FMCG nu mai sunt în scădere, înregistrând o creştere de 1,6% în ultimul trimestru din 2023.
• Veniturile Aquila, în urcare
Aquila a raportat, în 9 mai, că a încheiat primul trimestru din 2024 cu venituri totale de 623,8 milioane de lei, în creştere cu 11% faţă de primele trei luni din 2023, susţinute, în special, de segmentul de distribuţie (+12%), ca rezultat al concentrării companiei pe canalele cu cel mai mare potenţial de creştere şi al extinderii portofoliului de produse vândute. Printre canalele cu creşteri importante se numără HoReCa şi benzinăriile (peste 25%). Veniturile din vânzarea brandurilor proprii (Gradena, La Masă şi Yachtis), de pe altă parte, au generat o creştere de 11% în primul trimestru din 2024.
În ceea ce priveşte celelalte segmente de activitate, veniturile din logistică au înregistrat o creştere de 2% faţă de perioada similară a anului precedent, în timp ce veniturile din transport au rămas la un nivel aproape similar.
Pe parcursul trimestrului, compania a înregistrat o majorare cu 14% a costului bunurilor vândute, care include costul cu mărfurile vândute şi costul cu materiile prime şi consumabile utilizate în producţia de produse finite. Costurile cu combustibilii şi serviciile de transport au rămas la un nivel aproape similar cu cel din primul trimestru din 2023, la 18,5 milioane de lei (+2%), în timp ce costurile cu salariile şi beneficiile angajaţilor au crescut cu aproape 7%, până la 68,4 milioane de lei. Prin urmare, profitul din exploatare a scăzut cu 5%, ajungând la 26,6 milioane de lei.
EBITDA a fost uşor sub nivelul înregistrat anul trecut, ajungând la 39,6 milioane de lei, cu o marjă de 6,4%, în scădere faţă de marja de 7,2% înregistrată în primele trei luni din 2023, notează TradeVille.
Pe partea financiară, veniturile din dobânzi s-au înjumătăţit, ajungând la 1,9 milioane de lei, de la 4,4 milioane de lei în primul trimestru din 2023, în timp ce cheltuielile financiare au crescut cu aproape 50%. Acest lucru s-a transpus într-un rezultat financiar de 362.149 lei (faţă de 1,1 milioane de lei în trimestrul întâi din 2023). La declinul rezultatului financiar s-a adăugat şi o creştere cu 52% a impozitului pe profit, afectând rezultatul net al perioadei, care a fost cu 26% mai mic comparativ cu anul precedent, de numai 19,6 milioane de lei.
"Începutul acestui an a fost marcat de evenimente semnificative privind strategia de creştere prin noi achiziţii vizate odată cu listarea la BVB în anul 2021", a declarat Cătălin Vasile, CEO-ul Aquila, menţionând: "În februarie 2024 am finalizat achiziţia Romtec-Europa SRL, iar în aprilie am finalizat achiziţia companiilor Parmafood Group Distribution SRL şi Parmafood Trading SRL. Suntem încrezători în oportunităţile create spre beneficiul tuturor părţilor interesate. Ne concentrăm pe extinderea portofoliului de produse pentru toate companiile din grup, astfel încât să dezvoltăm soluţii specifice fiecărui canal de vânzare în parte. Am continuat, totodată, creşterea organică şi dezvoltarea brandurilor proprii".
• Acţiunea Aquila - cea mai performantă din indicele BET, în 2024
Aquila este cea mai performantă acţiune din indicele BET în 2024, cu o creştere de aproape 35%, în timp ce creşterea indicelui de referinţă se ridică la doar 11,65%. Topul este completat de DIGI (+31,8%) şi de Sphera (+31,1%).
Din punct de vedere al analizei tehnice, preţul acţiunilor Aquila se tranzacţionează peste media mobilă simplă de 200 de zile încă din martie 2023, o zona importantă de suport situându-se în jurul valorii de 1,145 lei. De la minimul istoric înregistrat în noiembrie 2022, cotaţia s-a apreciat de 2,3 ori, capitalizarea de piaţă ajungând în prezent la 1,48 miliarde de lei. Cu două zile înainte de publicarea rezultatelor, Aquila a marcat un nou maxim pe bursă, ajungând la 1,26 lei.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Aquila
Oportunităţi
-Fuziuni şi achiziţii: Focusul companiei rămâne în continuare dezvoltarea brandurilor proprii şi creşterea prin fuziuni şi achiziţii. Aquila urmăreşte achiziţionarea de distribuitori de bunuri de larg consum, respectiv de producători de branduri proprii (cu concentrare pe zona de produse alimentare), care să ofere sinergie prin portofoliul de produse şi modelul operaţional.
-Achiziţia Parmafood: Aquila a anunţat acum două săptămâni finalizarea tranzacţiei pentru achiziţia integrală a părţilor sociale ale companiilor Parmafood Group Distribution SRL şi Parmafood Trading SRL, în urma îndeplinirii tuturor condiţiilor contractuale. Cătălin Vasile, ---CEO-ul Aquila, spune: "Finalizăm a două tranzacţie din acest an. Achiziţia celor două companii Parmafood marchează încă un moment important în evoluţia anunţată a Aquila şi reprezintă un pas concret în strategia noastră de creştere, cu impact direct în piaţa de HoReCa. (...) Am dedicat ultimii 30 de ani unei creşteri dinamice, iar astăzi începem o nouă etapă, care înseamnă consolidarea poziţiei noastre în piaţa distribuţiei, în linie cu viziunea de a avea un produs distribuit de Aquila în fiecare casă".
-Dividende: În cadrul AGA din 29 aprilie, Aquila a aprobat distribuirea unui dividend brut de 0,07084 lei/acţiune, care le-ar putea aduce investitorilor un randament de peste 5%. Valoarea totală aprobată spre distribuire se ridică la 85 de milioane de lei, din care 41,2 milioane de lei din profitul net aferent anului 2023 (rată de distribuire de 42,5%) şi restul din profitul net nedistribuit aferent anului 2022. Dividendele vor fi plătite pe 6 iunie 2024, iar data de înregistrare a fost aprobată pentru 21 mai 2024.
-Investiţii: Pentru 2024, Aquila şi-a bugetat o sumă de 16,9 milioane de euro destinată investiţiilor în mijloace de transport şi echipamente de depozit. Totodată, investiţiile programate pentru anul în curs vizează echipamente noi de lucru pentru depozite, pentru o productivitate mai ridicată a muncii. Anul trecut, compania a investit 9 milioane de euro, majoritatea fiind folosiţi pentru achiziţia a 190 mijloace de transport.
-Preţ ţintă: Swiss Capital oferă companiei o recomandare de "strong buy", preţul estimat fiind de 1,33 lei/acţiune pentru următoarele 12 luni (+7,25% faţă de preţul curent), în timp ce analiştii de la Wood & Company au iniţiat, de asemenea, acoperirea pentru acţiunile Aquila, oferind o recomandare de cumpărare cu un preţ ţintă de 1,42 lei (+14,5% faţă de preţul actual).
Riscuri
-Macro: Rezultatele Grupului pot fi afectate direct de condiţiile economice, în special de nivelul de ocupare a forţei de muncă, inflaţie, veniturile disponibile, nivelul consumului, încrederea consumatorilor şi de disponibilitatea acestora de a cheltui în pieţele în care compania operează. Compania se confruntă cu o tendinţă de scădere a volumelor şi o tendinţă de diminuare a coşului de cumpărături, în special în cazul produselor non-alimentare.
-O industrie cu o competitivitate ridicată: Aquila operează într-o piaţă competitivă şi, potrivit estimărilor, competiţia se va intensifica în următorii ani. Grupul ar putea pierde cotă de piaţă în cazul în care concurenţii săi direcţi ar putea avea planuri de extindere mai agresive sau mai eficiente, respectiv dacă apar noi jucători importanţi în piaţă.
Sursele menţionate de TradeVille.în acest raport sunt: raport companie, BVB, Simplywall.st, TradingView, TradeVille, Swiss Capital, Wood & Company.
----------------------------------------------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.