Ryanair Holdings plc a raportat un profit net considerabil mai mic comparativ cu anul trecut, din cauza preţurilor mai mici ale zborurilor. Compania a avertizat, de asemenea, că tarifele pentru lunile de vară vor fi semnificativ mai mici, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Ryanair Holdings este cel mai mare grup aerian din Europa şi compania-mamă a Ryanair, Ryanair UK, Buzz, Lauda şi Malta Air. Compania conectează peste 240 de destinaţii în peste 40 de ţări, oferind cele mai mici tarife din Europa. Cu o istorie care datează încă din 1996, Ryanair are în prezent o capitalizare de piaţă de 20,4 miliarde de euro, tranzacţionându-se pe Euronext Dublin sub formă de acţiuni şi pe Nasdaq sub formă de ADR-uri ("American Depositary Receipt"). Compania a fost listată anterior şi pe London Stock Exchange, dar şi-a retras acţiunile pe 17 decembrie 2021, pe fondul unui volum mic de tranzacţionare care nu justifica costurile ridicate.
Michael O'Leary, CEO-ul grupului Ryanair încă din 1994, a fost iniţial consilierul financiar al fondatorului companiei, Tony Ryan, după care s-a alăturat business-ului în 1988 în calitate de director executiv adjunct. O'Leary este al treilea cel mai mare acţionar al companiei aeriene, deţinând 44 de milioane de acţiuni, ceea ce reprezintă 3,9% din companie. Investitorii insitutionali deţin o cotă relativ mică din companie, de 48,22%, potrivit Yahoo Finance.
Potrivit Mondor Intelligence, piaţa globală aeriană este estimată să valoreze 67,81 miliarde de dolari până la finalul anului curent, fiind estimată să urce la 78,53 miliarde de dolari până în 2029, cu o rată anuală de creştere compusă (CAGR) de 2,89%.
Acţiunile companiilor aeriene europene au scăzut recent din cauza preocupărilor legate de tarifele aeriene mai mici, analiştii de la JPMorgan explicând că optimismul iniţial privind preţurile de vară s-a diminuat, generând incertitudine în rândul investitorilor. Ryanair, de exemplu, a redus prognoza pentru creşterea tarifelor de vară de la intervalul 5-10% la 0-5%. Aceast ar putea semnala o normalizare a preţurilor pentru transportatorii low-cost. O creştere cu 3-5% a preţurilor pe distanţe scurte ar indica un mediu sănătos şi normalizat. Capacitatea pentru zborurile intraeuropene este aşteptată să crească cu 6,9% în al treilea trimestru din 2024, ceea ce nu favorizează o majorare semnificativă a preţurilor.
În vara anului 2024, Ryanair se va menţine ca lider în creşterea capacităţii aeriene în Europa, cu o capacitate mărită cu 43% faţă de acum cinci ani şi o expansiune semnificativă a activităţilor în Marea Britanie, Spania şi Italia, dar şi în Europa Centrală şi de Est, unde domină pieţele din Polonia, Bulgaria şi statele Baltice. Wizz Air, un alt jucător major, şi-a majorat capacitatea cu 66% faţă de 2019, dar perspectivele de creştere pentru 2024 sunt temperate din cauza problemelor tehnice ale avioanelor Airbus neo, afectând expansiunea. Între timp, Lufthansa se confruntă cu propriile provocări tehnice care împiedică atingerea nivelurilor de capacitate de dinainte de pandemie, fiind necesară reducerea zborurilor din programul iniţial.
• Veniturile Ryanair, în uşoară scădere
Pentru primul trimestru fiscal încheiat în iunie, Ryanair a raportat venituri de 3,63 miliarde de euro, în scădere cu 1% faţă de anul trecut. În acelaşi timp, compania a înregistrat o scădere considerabilă a profitului net, cu 46%, ajungând la 360 milioane de euro, ratând cu mult estimările analiştilor de 538 de milioane de euro şi avertizând că tarifele pentru lunile de vara vor fi "semnificativ mai mici" decât anul trecut. Profitul a fost afectat de scăderea cu 15% a preţurilor medii ale biletelor din primul trimestru fiscal, în principal din cauza traficului mai scăzut din perioada vacanţelor de Paşte, ceea ce s-a tradus într-o diminuare cu 10% a venitului per pasager.
Costurile de operare au crescut cu 11%, la 3,26 miliarde de euro, deoarece economiile de pe urma hedging-ului de combustibil au fost compensate de costuri mai mari cu personalul şi alte costuri afiliate întârzierilor de aeronave Boeing.
Ryanair a anunţat că va primi cu 20 de avioane Boeing 737 MAX mai puţine decât era programat pentru sezonul de vară, de vârf, faţă de un deficit de 23 prognozat în mai. Totuşi, compania a observat o "îmbunătăţire în calitatea şi frecvenţa livrărilor" de la Boeing, în ultimele luni. Ryanair operează în această vară cel mai mare program din istoria sa, cu peste 200 de rute noi şi cinci baze noi. De asemenea, a lansat o nouă bază în Tanger şi va lansa al doilea avion în Reggio Calabria şi Lamezia în urma eliminării taxei municipale din Calabria. Pentru a sprijini această creştere, Lauda a extins leasingul pentru trei avioane A320 până în 2028.
"Deşi cererea pentru trimestrul al doilea este puternică, preţurile rămân mai slabe decât ne aşteptam, iar acum estimăm că tarifele din trimestrul al doilea vor fi semnificativ mai mici decât vara trecută", a declarant CEO-ul companiei, O'Leary, referindu-se la trimestrul iulie-septembrie, când Ryanair înregistrează de obicei cele mai mari profituri. Acesta a spus că este prea devreme pentru a prognoza profitul pentru întregul an financiar, care se încheie pe 31 martie, însă se aşteaptă ca traficul pasagerilor să crească cu 8% în exerciţiul fiscal 2025.
• Preţul acţiunii Ryanair, în declin major
Acţiunea Ryanair înregistrează, de la începutul anului şi până în prezent, o scădere de 26%, în timp ce indicele bursier FTSE 100 a marcat o creştere de 6,23%. Totodată, în ultimele 12 luni, deprecierea acţiunilor companiei a fost de 14%, în timp ce restul competitorilor au înregistrat performanţe la fel de slabe: Lufthansa (-33,5%) şi Wizz Air (-19%). După publicarea rezultatelor, preţul a scăzut cu peste 16%, din cauza previziunilor slabe pentru lunile de vară, notează TradeVille.
Din luna mai până în prezent, preţul s-a aflat într-un trend descendent, situându-se sub mediile mobile exponenţiale de 8 şi 21 de zile. O linie de suport importantă în perioada următoare se situează în jurul valorii de 15,90 euro, în timp ce linia de rezistenţă se află în jurul valorii de 17,80 euro. Pe 22 iulie, după publicarea rezultatelor, preţul a străpuns zona de suport cu gap down şi a închis la 13,9 euro. Astfel, în perioada următoare, zona de 16 euro poate reprezenta o rezistenţă care coincide cu nivelul de suport din canalul pe care tocmai l-a străpuns, în timp ce suportul îl regăsim în jurul valorii de 13 euro.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Ryanair
Oportunităţi
Trafic: Ryanair a transportat un număr record de 19,3 milioane de pasageri în iunie, în creştere cu 11% faţă de anul anterior. Compania se aşteaptă să transporte între 198 şi 200 de milioane de pasageri pentru anul financiar care se încheie în martie 2025, o creştere de 8-9% faţă de anul precedent.
Preţ ţintă: Goldman Sachs a oferit o recomandare de cumpărare a acţiunilor şi un preţ ţintă de 27 de euro, JPMorgan a menţinut acelaşi rating, şi un preţ ţintă de 25 de euro, iar Deutsche Bank a acordat un rating neutru şi un preţ ţintă de 22 de euro.
Dividende: Ryanair a distribuit un dividend intermediar de 0,175 euro/acţiune în februarie, urmând să plătească un dividend final de 0,178 euro/acţiune în septembrie. Compania a aprobat în mai o răscumpărare de acţiuni în valoare de 700 de milioane de euro, iar odată finalizată, această răscumpărare va majora sumele pe care Ryanair le-a returnat acţionarilor începând din 2008, la peste 7,8 miliarde de euro.
Riscuri
Sectorul de activitate: Ryanair operează într-un sector supus multor riscuri, precum condiţii meteo nefavorabile, probleme de aprovizionare sau situaţii în care spaţiul aerian trebuie închis. Impactul războiului din Ucraina a fost în mare măsură limitat la redirecţionări din cauza închiderilor de spaţiu aerian. Din punct de vedere al costurilor, conflictele au determinat creşterea preţurilor petrolului, ceea ce afectează companiile aeriene la nivel global.
Întârzieri: Compania a anunţat că va avea un deficit de 23 de avioane faţă de numărul pe care Boeing urma să îl livreze până la sfârşitul lunii iulie şi rămâne un risc ca livrările să se amâne şi mai mult. Estimarea de creştere cu 8% a numărului de pasageri va depinde de revenirea livrărilor Boeing. Astfel de întârzieri ar putea duce la o creştere mai mare a traficului în cea de-a doua jumătate a anului, care aduce venituri mai mici, decât era planificat iniţial.
Atmosfera de recesiune: CEO-ul companiei a declarat că o percepţie legată de o potenţială recesiune în Europa ar putea fi un factor în creşterea mai lentă a tarifelor aeriene. Compania a fost nevoită să scadă tarifele, în special pentru zborurile din mijlocul săptămânii din aprilie şi mai, pentru a impulsiona cererea.
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
----------------
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, Ryanair, Forbes, Reuters, Yahoo Finance, Airserviceone, Mondor Intelligence, WSJ, TradingView, Market Beat, Seeking Alpha.