Acţiunile Sipex Company SA s-au apreciat cu 2,44% pe bursă, în urma publicării unor rezultate financiare preliminare mixte. Cifra de afaceri a înregistrat o creştere de 5,98% în 2024, faţă de 2023, până la 332 de milioane de lei, susţinută de aprecierea canalelor B2B şi Online&Magazin, marcând cel mai bun an al companiei din punct de vedere al cifrei de afaceri. Profitul net a ratat, însă, estimarea din BVC cu aproximativ 9 milioane de lei, atingând 10,72 milioane de lei, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al .
Sipex, companie ce activează în domeniul materialelor de construcţii, are ca obiect principal de activitate distribuţia de materiale şi finisaje, portofoliul de produse incluzând, printre altele, vopsea, scule şi accesorii, acoperişuri şi produse pentru zidărie. Compania operează cu un model de afaceri integrat, organizat în trei linii de afaceri: vânzare şi distribuţie de materiale şi finisaje pentru construcţii, prestări servicii (consultanţă tehnică) şi vânzare de produse finite.
Produsele Sipex sunt puse la dispoziţia clienţilor prin cele trei segmente de piaţă:
- Online&Magazin: Acest segment este reprezentat prin magazinul online al companiei, comenzile plasate fiind repartizate către cele mai apropiate puncte de lucru, pentru a eficientiza procesul de livrare a produselor. În 2024, magazinul online a contribuit la veniturile totale ale companiei cu 1,54 milioane de lei, înregistrând o creştere cu 28,57% faţă de anul precedent.
- Retail: În magazinele fizice ale companiei, agenţii de vânzare folosesc sisteme de tip Enterprise Resource Planning (ERP) pentru acces în timp real la stocuri şi un timp redus de procesare a comenzilor preluate. În 2024, veniturile generate de cele 12 puncte de lucru au însumat 184 de milioane de lei, pe primele locuri ca volum al cifrei de afaceri regăsindu-se centrele regionale din Prahova, Pantelimon şi Carcea.
- B2B: Acest segment include partenerii de afaceri ai Sipex, precum societăţi de construcţii, dezvoltatori, echipe de mici meseriaşi şi persoane fizice. Parteneriatele Sipex au generat, în 2024, un total de 141 de milioane de lei. Compania a reuşit o evoluţie de +15,1% în acest segment, datorită implicării active în proiecte importante de infrastructură şi rezidenţiale.
Funcţia de director general al Sipex este ocupată de Constantin Irinel Gheorghe, încă de la înfiinţarea companiei, în anul 1997. În paralel, domnul Gheorghe deţine şi funcţia de preşedinte al Consiliului de Administraţie, având în spate experienţa de prim-vicepreşedinte al Patronatului Societăţilor din Construcţii (PSC) şi cea de vicepreşedinte al Federaţiei Patronatelor Societăţilor din Construcţii (FPSC).
Din punct de vedere al acţionariatului, drepturile de vot îi sunt atribuite majoritar lui Constantin Irinel Gheorghe, fondatorul deţinând 91,89% din capitalul social al Sipex. Free-float-ul companiei este alcătuit dintr-o cotă de 7,11% atribuită persoanelor fizice şi din deţinerile persoanelor juridice, acestea însumând 0,99% din totalul acţiunilor.
• Incertitudine în industria construcţiilor
Industria construcţiilor, incluzând piaţa materialelor de construcţii, a înregistrat fluctuaţii semnificative în ultimii ani, din cauza unor evenimente ce au cauzat un sentiment de incertitudine, atât în rândul dezvoltatorilor imobiliari, cât şi al consumatorilor. Comparativ cu anul 2018, volumul lucrărilor a cunoscut o apreciere de 78% anul trecut. Conform Colliers, scăderea de 4% înregistrată de piaţa construcţiilor în 2024 (vs. 2023) ar putea fi semnul unei încetiniri a dezvoltării proiectelor, luând în considerare creşterea preţurilor materialelor de construcţii (în special cărămidă, polistiren şi fier) până la nivelul record înregistrat în 2022.
Într-un context al interesului sporit pentru sustenabilitate, dar şi al preţurilor în creştere în domeniul imobiliarelor, tendinţa generală a populaţiei este de a prezerva locuinţele deja existente prin renovare. Conform Institutului Naţional de Statistică, numărul autorizaţiilor de construire pentru clădiri nerezidentiale a înregistrat, în luna ianuarie a acestui an, o scădere de 7% de la un an la altul. În ceea ce priveşte numărul autorizaţiilor pentru clădirile rezidenţiale, acesta a crescut cu 4,9% în aceeaşi perioadă de referinţă.
Pentru anul 2025, predicţiile nu sunt optimiste, întrucât deficitul bugetar de 9% din PIB ar putea limita sumele din fonduri europene alocate construcţiilor, lucru reflectat în cererea în scădere pentru materiale. Un alt factor de influenţă este reprezentat de eliminarea scutirilor de impozit pentru muncitorii din construcţii, ceea ce accentuează presiunea pe care o resimt companiile din domeniu.
Printre cei mai importanţi competitori ai Sipex se numără MAM Bricolaj, TeraPlast şi Roca Industry, companii cu o prezenţă importantă pe piaţa de capital, aparţinând atât pieţei principale, cât şi celei secundare.
• Sipex - cifră de afaceri în creştere
La finalul anului 2024, Sipex a înregistrat o cifră de afaceri de 332 de milioane de lei, în creştere cu 5,98% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, reprezentând 88% din valoarea bugetată pentru 2024. Tendinţa de creştere a indicatorului a fost susţinută, în principal, de aprecierile semnificative ale canalelor B2B şi Online&Magazin, cu 15,14%, respectiv 28,57%. Divizia Retail a înregistrat o evoluţie anuală pozitivă, însumând 184 de milioane de lei, comparativ cu 183 de milioane de lei în 2023. Creşterea afacerilor a fost susţinută de un management bun al stocurilor, previzionarea precisă a vânzărilor, precum şi de gestionarea atentă a cheltuielilor şi a limitelor de credit acordate partenerilor. Profitul operaţional al companiei crescut cu 10,65%, până la 13,48 milioane de lei.
Cu toate acestea, compania a înregistrat o scădere cu 6,62% a profitului net în 2024, din cauza impozitului pe profit, dublu în 2024 faţă de 2023. Rezultatul net a atins o valoare de 10,72 milioane de lei la finalul anului, situându-se cu aproximativ 9 milioane de lei sub estimarea regăsită în Bugetul de Venituri şi Cheltuieli propus de companie pentru 2024. Excluderea impozitului ar fi dus la depăşirea profitabilităţii aferente aceleiaşi perioade din 2023 cu aproximativ 1 milion de lei, notează TradeVille .
Pe lângă impozitul minim pe cifra de afaceri care a influenţat rezultul final, s-au observat creşteri în cazul cheltuielilor cu materialele (+18,13%) şi cu personalul (+13,25%), dar şi o scădere cu 48,31% a veniturilor financiare, influenţată de reducerea dobânzii de referinţă.
"Rezultatele financiare din 2024 confirmă capacitatea noastră de a ne adapta rapid şi de a răspunde eficient la evoluţiile pieţei, marcând cel mai bun an al nostru din punct de vedere al cifrei de afaceri", a declarat Irinel Gheorghe, CEO Sipex, adăugând: "Avansul vânzărilor a fost susţinut de o strategie axată pe un management atent al stocurilor, o previzionare precisă a vânzărilor şi o administrare eficientă a cheltuielilor şi a limitelor de credit acordate partenerilor. Am înregistrat creşteri în toate cele trei canale de vânzare - retail tradiţional, B2B şi online -, consolidându-ne astfel poziţia în piaţă. Canalul Retail rămâne cu cea mai mare pondere în vânzări, însă cel mai dinamic avans l-a înregistrat canalul B2B".
• Perspective: dezvoltare pe temen mediu şi lung
Compania propune pentru anul 2025 o strategie de dezvoltare pe temen mediu şi lung, care include trei arii de consolidare: diversificarea portofoliului de produse prin realizarea unor analize amănunţite ale cererii pe piaţă, a unor noi parteneriate cu producătorii, în vederea integrării unor produse inovatoare şi sustenabile şi prin solidificarea relaţiei cu investitorii şi clienţii, lucru realizat prin implementarea unui sistem de feedback; dezvoltarea şi extinderea punctelor de lucru - Sipex îşi propune să investească în infrastructură, tehnologie şi automatizare, precum şi să identifice strategic locaţiile pentru noi centre de distribuţie; ajustarea politicii de personal - în 2025, compania doreşte implementarea programelor de training profesional, pentru a sprijini creşterea angajaţilor şi alinierea acestora cu obiectivele companiei.
Sipex a menţionat că se va concentra pe monitorizarea constantă a concurenţei şi pe îmbunătăţirea proceselor logistice, pentru a reduce timpul de livrare şi a creşte satisfacţia clienţilor. De asemenea, Sipex are în vedere extinderea numărului de vehicule de transport, astfel încât să aibă o acoperire cât mai largă la nivel naţional. Pe zona unităţilor de producţie, Sipex şi-a propus deschiderea unui nou punct în satul Ariceştii Rahtivani, cu finanţare din fonduri europene, pentru care a achiziţionat în 2024 un teren cu o suprafaţă de 74.996 mp.
• Acţiunile Sipex, la minim istoric
Acţiunea Sipex a evoluat într-un canal predominant descendent încă din luna martie a anului trecut, atingând un nou minim istoric al preţului de închidere (0,24 lei/acţiune) la începutul acestei luni. Un nivel de rezistenţă relevant important este regăsit în preajma cotaţiei de 0,266 lei/acţiune, testat ultima dată în luna ianuarie. În prezent, acţiunile Sipex se tranzacţionează sub mediile simple de 50 şi 200 de zile.
De la începutul anului (YTD), acţiunile Sipex au înregistrat o scădere de 5,97%, având o evoluţie negativă în ultimele 12 luni (-20,25%). Prin comparaţie, indicele de referinţă BET a cunoscut o creştere YTD de 3,39% şi de 5,75% pe o perioadă de un an. Sipex a cunoscut o evoluţie asemănătoare competitorilor săi, provocările întâmpinate de sectorul construcţiilor fiind reflectate în performanţele anuale negative ale companiilor.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Sipex
Oportunităţi
- Dezvoltatorii pot prefera producătorii şi distribuitorii locali: În contextul noilor tarife vamale impuse de Donald Trump, dezvoltatorii imobiliari şi-ar putea îndrepta atenţia asupra producătorilor şi distribuitorilor locali, datorită costurilor finale mai reduse, reuşind astfel să consolideze poziţiile acestora pe piaţă şi să crească semnificativ volumul vânzărilor.
- Parteneriate: În luna septembrie a anului trecut, Sipex a încheiat un parteneriat cu Menlo Electric, unul din liderii pieţei în furnizarea de componente pentru panouri fotovoltaice. Compania are ca scop furnizarea unui pachet complet pentru proiectele fotovoltaice, extinzându-şi gama de produse spre cele complementare materialelor de construcţii.
Riscuri
- Cererea în scădere: Diminuarea numărului de autorizaţii de construire poate indica o stagnare a creşterii domeniului imobiliarelor, eveniment reflectat în volumul vânzărilor, atât în ceea ce priveşte locuinţele, cât şi materialele de construcţie. În consecinţă, Sipex poate înregistra o scădere a veniturilor provenite din segmentele de retail şi B2B.
- Boicot: Sipex a ajuns subiectul discuţiilor legate de boicotul supermarketurilor din data de 22 februarie a acestui an, fiind centrul unei comparaţii între magazinele cu capital românesc şi cele cu capital străin. Asemenea Dedeman şi Temad, Sipex raportează o marjă de profit net (profit net/cifră de afaceri) mult peste concurenţii direcţi cu capital străin, precum Leroy Merlin sau Arabesque.
- Lichiditate: Lipsa unui free-float adecvat se reflectă într-o lichiditate extrem de scăzută la BVB. Acest lucru împiedică investitorii să fie activi cu privire la emitent, neavând oscilaţii mari sau trenduri susţinute.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: raport companie, INS, Colliers, BVB, presă locală.
------------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
Opinia Cititorului