La data de 30 aprilie, preţul acţiunilor Starbucks a scăzut cu 12%, în urma anunţării unor rezultate sub aşteptări şi a reducerii previziunilor pentru următorul trimestru, din cauza scăderii vânzărilor în magazine, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.Starbucks Corporation este un lanţ de cafenele renumit la nivel global. Înfiinţată în 1971, Starbucks a evoluat de la un singur magazin în Pike Place Market din Seattle la un jucător de top în industria cafelei şi gustărilor.
Starbucks operează în mai multe segmente de afaceri, concentrându-se în principal pe retailul de cafea şi gustări. Compania este implicată şi în producţia, marketingul şi vânzarea de cafea premium, ceai şi diverse produse alimentare. Gama extinsă de produse include băuturi preparate manual, articole de merchandising şi gustări.
Modelul de afaceri al companiei este multifacetic, combinând operaţiunile directe de retail cu magazinele licenţiate şi bunurile de larg consum ambalate. Starbucks generează cea mai mare parte a veniturilor sale prin reţeaua sa extinsă de magazine operate direct de companie. În plus, compania licentiază brandul său către diverşi operatori, permiţându-i să îşi extindă prezenţa fără a gestiona direct fiecare locaţie. Parteneriatele şi asocierile în participaţie extind şi mai mult brandul Starbucks în magazine alimentare, platforme online şi băuturile gata de consum distribuite de terţi.
Începând cu martie 2023, Laxman Narasimhan este CEO-ul Starbucks. Înainte de a se alătura Starbucks, Narasimhan a fost CEO-ul Reckitt Benckiser, o companie globală de produse de consum. El aduce o vastă experienţă în gestionarea companiilor mari şi diversificate, notează TradeVille. Un fapt interesant este că Starbucks a fost prima companie privată din SUA care a oferit un program stock option plan pentru angajaţii part time, arătându-şi angajamentul faţă de retenţia angajaţilor.
• Piaţa globală de cafea - 127 miliarde dolari, în 2022
Dimensiunea pieţei globale de cafea a fost evaluată la 127 miliarde dolari, în 2022, şi se anticipează că va înregistra o rată de creştere anuală compusă de 4,72%, din 2023 până în 2030. Se preconizează că piaţa cafelei va înregistra o creştere semnificativă datorită cererii tot mai mari de cafea cu boabe întregi cultivată organic şi sustenabil. Acest lucru se datorează în principal proprietăţilor sale antioxidante ridicate şi beneficiilor pentru sănătate. În plus, creşterea populaţiei bogate, creşterea vânzărilor cu amănuntul în comerţul electronic, îmbogăţirea cafelei cu antioxidanţi, creşterea preocupărilor legate de sănătate cu privire la cofeină şi consumul de cafea verde în ţările emergente impulsionează în continuare creşterea pieţei.
La nivel regional, se preconizează că America de Nord va domina piaţa globală a cafelei. În Europa, piaţa cafelei se extinde rapid. În special Germania, Italia şi Belgia oferă oportunităţi foarte interesante pentru exportatorii de cafea verde. Aceste ţări au o combinaţie de caracteristici pozitive, inclusiv volume mari obţinute direct din ţările producătoare şi o piaţă în creştere pentru cafelele speciale. Consumatorii europeni sunt din ce în ce mai conştienţi de originea produselor alimentare şi a băuturilor pe care le consumă, aşa că vor să ştie că achiziţionează cafea ecologică sau provenită din comerţul echitabil. În plus, aceştia sunt dispuşi să plătească mai mult pentru cafele de înaltă calitate şi de specialitate, motiv pentru care oportunităţile din acest segment sunt în creştere rapidă.
• Starbucks - cifră de afaceri în scădere cu 3%
În 30 aprilie, compania a raportat rezultatele celui de-al doilea trimestru fiscal, anunţând o cifră de afaceri în scădere cu 3%, sub aşteptările analiştilor de pe WallStreet, care au preconizat o creştere de 1%. Scăderea vânzărilor este explicată de o scădere de 4% a traficului magazinelor şi a cafenelelor Starbucks.
În Statele Unite, vânzările din magazine şi cafenele au scăzut cu 3%, în timp ce traficul a scăzut cu 7%. Acesta marchează al doilea trimestru în care piaţa de origine a companiei a avut probleme. În trimestrul trecut, managementul a explicat vânzările slabe pe seama boicoturilor care au vizat compania din cauza "percepţiilor greşite" privind poziţia acesteia faţă de Israel.
Segmentul internaţional al Starbucks a raportat scăderi ale vânzărilor de 6%, deoarece atât comenzile, cât şi tranzacţiile au scăzut. În China, a doua piaţă ca mărime a Starbucks, vânzările au scăzut cu 11%, alimentate de o scădere de 8% a comenzii medii.
Cei mai dedicaţi clienţi ai Starbucks au rămas loiali şi au folosit reducerile oferite prin intermediul aplicaţiei mobile a companiei, au declarat directorii companiei. Băutorii de cafea care vin doar ocazional au cumpărat mai rar macchiato şi cold brew de la Starbucks, conform datelor prezentate.
CEO-ul Laxman Narasimhan a recunoscut provocările, dar rămâne optimist cu privire la oportunităţile viitoare.
• Perspective
Compania şi-a redus previziunile pentru următoarele trimestre, aşteptându-se ca acestea să fie sub aşteptări. Compania, însă, va lua câteva măsuri pentru a combate aceste probleme, şi anume un upgrade al aplicaţiei sale care să le permită clienţilor să comande fără a fi membri fideli, pentru a-i atrage pe aceşti clienţi ocazionali să o viziteze mai des.
Narasimhan a spus că Starbucks explorează, de asemenea, cum să satisfacă cererea de noapte, din intervalul 17:00 la 5:00. Compania a efectuat un test pilot, despre care Narasimhan a spus că ar putea dublă afacerile.
După publicarea rezultatelor, în data de 30 aprilie 2024, preţul acţiunilor Starbucks a scăzut cu 12%, formând un "gap down" şi ajungând la 75,73 dolari. Această scădere se datorează în mare măsură schimbării previziunilor pentru următoarele trimestre. În urma raportării, preţul a avut un trend ascendent înregistrând o serie de higher-lows, momentan acesta aflându-se la un nivel de 79,85 de dolari. La fel, este important de menţionat faptul că media mobilă exponenţială de 50 de zile a intersectat media mobilă exponenţială de 200 de zile, în data de 20 iulie 2023, indicând o formaţiune de tip "death cross" şi sugerând o piaţă bearish, care continuă şi în prezent.
De la începutul anului şi până în momentul raportării, preţul acţiunilor a cunoscut o depreciere de 20,76%, iar în ultimii cinci ani, preţul acţiunii a marcat o dinamică negativă de 5,56%.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Starbucks
Oportunităţi
- Price target înalt: Conform analiştilor de la Wall Street Journal, Starbucks are un potenţial de creştere de 13% faţă de preţul curent;
- ROIC: Rentabilitatea capitalului investit a crescut semnificativ în ultimii 3 ani, de la 6% la 18%.
Riscuri
- Companie supraevaluată: Valoarea DCF arată că preţul a acţiunii SBUX este de 67,15 USD, cu 16% mai mic decât preţul curent, de 80,3 dolari.
- Rentabilitatea capitalului propriu pentru ultimele 12 luni este negativă şi este egală cu -49%, iar pe parcursul ultimilor trei ani, aceasta a scăzut de la -13% la -49%.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: AlphaSpread, Tradingview, CNBC, CoherentMarketingSights.com, Starbucks
--------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de costelinni în data de 26.06.2024, 10:14)
cea mai proasta cafea scumpa
mai si woke pe deasupra..