Socep reuşeşte să raporteze venituri record la jumătatea anului 2024, beneficiind de o creştere a activităţii sale portuare, potrivit unui raport elaborat de Departamentul de Analiză al TradeVille.
Socep activează în segmentul serviciilor portuare, care implică descărcări, încărcări, depozitări, expedieri de mărfuri generale şi containere, operând, în Portul Constanţa, două terminale dedicate celor două categorii, dar şi alte operaţiuni conexe transporturilor navale.
Principalii acţionari ai societăţii sunt Grupul DD, Constanţa, care deţine 61,2% din capitalul social al societăţii, în timp ce 12,4% din capital este deţinut de Stere Samara, iar restul de 26,3% este deţinut în proporţie majoritară de către retail (19,7%) şi persoane juridice (6,6%).
Cota de piaţă conform codului CAEN al societăţii (5224 - Manipulări) este de 8,1% în Judeţul Constanţa şi de 6,1% în toată România, notează TradeVille.
• Portul Constanţa - de importanţă strategică
Anul 2024 a adus o reducere a fluxurilor de mărfuri trecute prin portul Constanţa, una dintre cauze fiind reluarea activităţii pe liniile maritime din porturile ucrainene. Cu toate acestea, industria portuară continuă să meargă înainte. În primul trimestru al anului, transportul portuar maritim a înregistrat o creştere de +16,1% faţă de perioada similară din 2023.
În cursul anului 2023, Portul Constanţa a reuşit să crească rulajul total de mărfuri cu 22,5% la nivel anual, atingând un nou nivel record de 92,5 milioane tone, cu 12% mai mult faţă de 2022. Traficul maritim a crescut cu 18% la nivel anual, la 71 milioane tone, în timp ce traficul fluvial a crescut cu 40% la nivel anual, până la 22 milioane tone. Dintre acestea, 25 milioane tone au provenit din relaţia comercială cu Ucraina, cerealele orginare din această ţară totalizând peste 14 milioane tone. De asemenea, creşteri semnificative s-au înregistrat şi pe categoria de oleaginoase, minereuri de fier, produse petroliere şi îngrăşăminte.
Creşterea semnificativă a cererii pentru utilizarea portului a crescut şi interesul către acest centru maritim, ceea ce a atras noi investiţii. Astfel, Ministrul Transporturilor a anunţat, la începutul lunii martie, investiţii de 1,1 miliarde euro în port, în vederea extinderii capacităţii pentru a putea primi nave de mare tonaj.
• Cel mai mare nivel al veniturilor din vânzări din ultimii zece ani
Socep a adus veşti bune acţionarilor, raportând cel mai mare nivel al veniturilor din vânzări din ultimii zece ani ani, în timp ce profitul net, care a fost doar un pic mai jos faţă de 2023, a reuşit să se menţină cu mult peste media ultimilor zece ani.
Astfel, operatorul din portul Constanţa a înregistrat venituri semestriale în valoare de 93,5 milioane lei, în creştere cu circa 7% faţă de primul semestru al anului 2023, în contextul unei creşteri a veniturilor din serviciile portuare cu 6,5%, şi a unei creşteri a veniturilor din alte servicii cu 78,1%.
Rezultatul din exploatare a însumat 37,7 milioane lei (+10,5% vs S1 2023), pe fondul unor cheltuieli operaţionale în creştere cu 6,1%. Printre cele mai mari creşteri în cadrul cheltuielilor operaţionale s-au înregistrat la Cheltuieli cu angajaţii (+15,2% vs S1 2023), Cheltuieli cu amortizarea şi deprecierea (+13,3% vs S1 2023) şi Cheltuieli cu Materii prime şi materiale consumabile (+15,5% vs S1 2023).
Profitul net a fost de 33,4 milioane lei, în creştere cu 12,9%, în contextul unui rezultat financiar de 1,1 milioane lei - de 2,3 ori mai mare faţă de aceeaşi perioadă a anului 2023.
Marja profitului net a ajuns la 35,7%, în creştere faţă de 2023, când a fost de 33,8%.
• Previziuni şi dividende
Pentru anul 2024, Socep estimează să obţînă venituri totale din exploatare în suma de 246.9 mil. RON (+7% vs 2023), în timp ce profitul net este estimat în creştere cu 2%. În primele 6 luni din anul curent, societatea a reuşit să îndeplinească 38% din previziunile privind veniturile din exploatare şi 34.6% din previziunile privind profitul net.
Ultimul dividend plătit de societatea a fost în cursul anului 2022. Propunerea de distribuire de dividende în cursul anului 2024 a fost respinsă în AGA.
• Socep la BVB
De la începutul anului şi până acum, Socep a înregistrat o scădere a preţului acţiunilor de 23.4%, fiind cu mult mai jos faţă de indicele BET, care reprezintă piaţă principala de la BVB, acesta evoluând în creştere cu 17.2% în aceeaşi perioada.
În ultimele 12 luni, acţiunile SOCP au fost în scădere cu 40.7%, situându-se cu mult sub piaţă, indicele BET evoluând cu 34.8% în creştere. Scăderea SOCP din ultimul an vine în contextul în care acţiunile au crescut de 5.3 ori în cursul anului 2023, că urmare a creşterii semnificative a activităţii în portul Constanţa.
• Oportunităţi şi riscuri ale investiţiei în Socep
Oportunităţi
- Logistics: Reconfigurarea traseelor logistice a deschis noi oportunităţi de dezvoltare pentru Socep.
- Dezvoltare: Compania arată disponibilitate spre dezvoltare şi extindere, dezvoltând un nou terminal de cereale modern, ultima fază a acestuia trebuind să fie finalizată în cursul anului 2024.
Riscuri
- Ucraina: Schimbarea situaţiei geopolitice ar putea aduce noi modificări în rutele logistice, ceea ce impune un risc suplimentar companiei.
Sursele menţionate de TradeVille în acest raport sunt: FactSet, raport societate, TradingView, BVB.
-----------------
Investiţia în instrumente financiare presupune riscuri specifice; performanţele anterioare nu sunt un indicator fiabil al rezultatelor viitoare. Costurile de achiziţie şi fluctuaţiile valutei pot influenţa randamentul investiţiei. Cotaţiile afişate sunt cele de la sfârşitul zilei precedente de tranzacţionare.Lista potentialelor conflicte de interese, research-uri din ultimele 12 luni. Nu există instrument financiar fără risc.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 09.09.2024, 07:54)
SOCP va fi cumparata de TTS in 2-3 ani.