Transgaz a anunţat, vineri, că va constitui un provizion de depreciere a imobilizărilor financiare în valoare de 110,7 milioane lei (circa 25 milioane euro), care reprezintă contribuţia sa la capitalul social al Nabucco Gas Pipeline International GmbH. Proiectul Nabucco a eşuat după ce consorţiul care operează zăcământul de gaze azer Shah Deniz a ales o altă rută de export către Europa. Compania a folosit acest prilej de a anunţa că se reorientează către transportul gazelor din Marea Neagră (n.r. zonă cu potenţial enorm, unde explorează de zor companii precum Petrom, Exxon, Sterling Resources sau LukOil).
În comunicatul Transgaz se arată: "De asemenea, în perioada următoare, compania va înregistra potenţial şi alte cheltuieli rezultate din obligaţiile ce-i revin în calitate de asociat în cadrul Nabucco Gas Pipeline International GmbH şi care sunt estimate că nu vor depăşi 6,6 milioane lei. Transgaz SA, în calitate de acţionar al Nabucco Gas Pipeline International GmbH, înţelege decizia consorţiului Shah Deniz de neselectare a proiectului Nabucco Vest şi va continua să se implice în alte proiecte strategice de importanţă majoră pentru România, precum proiectul de dezvoltare a unor capacităţi de transport în scopul valorificării pe piaţa românească şi regională a gazelor naturale descoperite în Marea Neagră".
Acţionarii Nabuco sunt OMV (Austria), FGSZ (Ungaria), Transgaz (România), Bulgarian Energy Holding (Bulgaria), Botas (Turcia) şi RWE (Germania). Conducta ar fi trebuit să alimenteze cu gaze Europa pe ruta Turcia, Bulgaria, România, Ungaria şi Austria. Principala sursă de aprovizionare era Azerbaidjanul, care putea alimenta peste 500 de milioane de clienţi din Europa cu circa 10 milioane mc pe an, într-o primă etapă.
Shah Deniz a ales gazoductul Trans Adriatic Pipeline (TAP), care va transporta gazele prin Turcia, Grecia şi Albania în Italia.
Recent, şi OMV a anunţat că, în urma eşecului Nabucco, îşi va constitui un provizion de 55 milioane euro. Imediat după eşecul Nabucco, oficialii OMV au anunţat că se vor concentra pe explorarea zăcămintelor petroliere din Marea Neagră şi pe construcţia unei conducte care să transporte aceste gaze prin România înspre Europa.