Transparency International -România (TI-România) consideră Strategia Naţională Anticorupţie (SNA) 2005-2007, recent adoptată de Guvernul României, un document programatic concis, axat în jurul unor priorităţi formulate în zece obiective şi care, spre deosebire de strategia anterioară, dezvoltă măsuri de prevenire a corupţiei, inclusiv prin campanii de informare şi educare.
TI-România salută introducerea în Strategie a unor reglementări anticorupţie extrem de necesare, privind transparenţa finanţărilor nerambursabile din bani publici, aplicarea testelor de integritate, monitorizarea publicităţii listelor cuprinzînd donatorii partidelor politice, eliminarea imunităţii notarilor publici, eliminarea imunităţii executorilor judecătoreşti. Pentru consecvenţă în aplicarea acestui gen de măsuri, TI-România solicită şi eliminarea imunităţii avocaţilor. Potrivit TI-România, definiţia prea largă a corupţiei ar putea determina unele dificultăţi la transpunerea în practică a cadrului general definit în Strategia Naţională Anticorupţie.
În ceea ce priveşte construcţia instituţională prevăzută de strategie, în particular instituţia responsabilă cu verificarea conflictelor de interese, a incompatibilităţilor şi a declarării/controlului averilor, TI-Romania salută intenţia de concentrare a competenţelor de verificare a tuturor acestor aspecte. În acelaşi timp, TI-România consideră că există riscul ca această instituţie să fie slabă de la început, dacă nu va primi jurisdicţie administrativă. TI-România continuă să susţină standarde unitare şi stricte în materie de conflicte de interese, incompatibilităţi şi declararea/controlul averilor pentru demnitari, magistraţi şi funcţionari şi pledează pentru corectarea radicală a actualului mecanism de declanşare a procedurii de control al averilor, care s-a dovedit complet inoperant.
În ceea ce priveşte consolidarea Parchetului Naţional Anticorupţie, TI-România salută atenţia acordată de Strategie asigurării resurselor financiare şi de personal pentru PNA. Din perspectiva implementării, TI-România crede că priorităţile de urmărit trebuie să vizeze: definirea criteriilor de eficacitate şi eficienţă aplicabile unei astfel de instituţii, în acord cu cele mai bune practici internaţionale în materie şi evaluarea riscurilor asociate unor măsuri vizînd restructurarea activităţii PNA, legate, printre altele, de redefinirea competenţelor, selectarea personalului sau procedura de numire şi revocare a conducerii PNA.
În materie de eficacitate a urmăririi penale a faptelor de corupţie din sistemul judiciar, TI-România recomandă prudenţă în ceea ce priveşte extinderea avizului CSM pentru cercetarea magistraţilor pentru acte ce intră în atribuţiile de serviciu ale acestora, dat fiind că acesta poate să limiteze eficacitatea urmăririi penale. De asemenea, TI-România se pronunţă pentru evitarea oricăror soluţii care ar introduce noi excepţii sau ar reitera imunităţi recent îndepărtate.
Transparency International-România îşi reafirmă disponibilitatea, exprimată şi cu prilejul întîlnirii de la Berlin a preşedintelui Traian Băsescu cu înalţi reprezentanţi ai Secretariatului Transparency International, de a se implica tehnic în proiectarea, implementarea şi monitorizarea măsurilor propuse în Strategia Naţionala Anticorupţie, inclusiv a celor care ridică unele semne de întrebare, nu atît din perspectiva scopurilor urmărite, cît din aceea a modalităţilor de realizare.