Companiile Atlantia (Italia) şi ACS (Spania) au finalizat preluarea Abertis, cel mai mare operator de autostrăzi din Spania, transmite Reuters.
În martie, Atlantia, ACS şi subsidiara sa germană Hochtief au acceptat să facă o ofertă comună pentru Abertis, în valoare de 16,5 miliarde de euro (19 miliarde de dolari), o tranzacţie care va crea cel mai mare dezvoltator privat de infrastructură din lume.
Atlantia şi ACS vor crea un holding, în valoare de şapte miliarde de euro, în care italienii vor deţine 50% plus o acţiune, ACS va avea 30%, iar Hochtief restul.
În acelaşi timp, Atlantia a cumpărat 23,9% din Hochtief, la un preţ de 143,04 euro per titlu, pentru 2,4 miliarde de euro.
După prăbuşirea unui tronson de autostradă la Genova, în 14 august, au existat temeri că tranzacţia nu va mai avea loc. Tronsonul era operat de Autostrade per l'Italia, filială a grupului italian Atlantia. Peste 60% din profitul Atlantia este realizat de Autostrade.
Guvernul italian a dat vina pe societatea Autostrade pentru această tragedie şi a demarat o procedură formală pentru a-i revoca contractul de concesiune. Vicepremierul italian Luigi Di Maio a spus că naţionalizarea este singura soluţie pentru Autostrade per l'Italia.
Abertis gestionează 8.650 kilometri de autostrăzi, inclusiv în Franţa, Spania, Italia, Brazilia şi Chile.
Prin această preluare, Atlantia, controlată de familia Benetton, vrea să creeze cel mai mare dezvoltator privat de infrastructură din lume, cu o capitalizare de piaţă combinată de peste 40 de miliarde de euro.
Şi autorităţile antitrust ale Uniunii Europene au aprobat necondiţionat oferta companiei italiene Atlantia SpA de preluare a rivalei spaniole Abertis Infraestructuras SA, apreciind că tranzacţia nu va afecta concurenţa.
"Putem aproba tranzacţia, deoarece analiza noastră, conform procedurilor de fuziune din UE, a relevat că piaţa europeană a concesiunii autostrăzilor va rămâne competitivă", a declarat comisarul european pentru concurenţă, Margrethe Vestager.
Preluarea Abertis reprezintă cea mai mare achiziţie străină a unei companii italiene de când grupul italian de utilităţi Enel SpA a cumpărat firma spaniolă Endesa, în 2007.