Preşedintele Donald Trump va scuti producătorii auto din Canada şi Mexic de tarifele vamale de 25% timp de o lună, dacă aceştia respectă acordul de liber schimb existent, a anunţat miercuri Casa Albă, potrivit Reuters. Decizia vine la o zi după ce Trump a discutat cu directorii executivi ai Ford, General Motors şi Stellantis şi la scurt timp după o convorbire de aproape 50 de minute cu premierul canadian Justin Trudeau.
Casa Albă a precizat că preşedintele este dispus să analizeze şi alte produse care ar putea fi exceptate de la tarifele impuse marţi. Cu toate acestea, Trump a subliniat că nu renunţă la măsurile comerciale dure împotriva Canadei şi Mexicului, în încercarea de a combate contrabanda cu fentanil.
În urma convorbirii telefonice cu Justin Trudeau, Trump a declarat că nu este convins că situaţia s-a îmbunătăţit în privinţa contrabandei cu fentanil. "El a spus că situaţia s-a îmbunătăţit, dar eu i-am spus: 'Nu suficient de bine'", a scris Trump pe platforma sa Truth Social. "Apelul s-a încheiat într-o manieră oarecum prietenoasă!"
Biroul lui Trudeau a confirmat că discuţiile vor continua, iar echipele celor două guverne au fost însărcinate să continue negocierile. Secretarul american pentru comerţ, Howard Lutnick, şi vicepreşedintele JD Vance au participat, de asemenea, la convorbire, potrivit surselor citate de Reuters.
Deşi statisticile oficiale arată că doar o mică parte din fentanilul din SUA provine din Canada, administraţia Trump insistă că graniţa nordică trebuie securizată suplimentar.
Anunţul privind amânarea tarifelor pentru o lună a generat o creştere a acţiunilor din industria auto. General Motors a înregistrat o creştere de 7%, iar Ford de 5,6%, însă ambele companii rămân pe un trend descendent pe termen lung.
Industria auto nord-americană funcţionează pe baza unui lanţ de aprovizionare integrat, iar taxele impuse de Trump ar afecta grav producătorii care îşi transportă piesele între cele trei ţări. Tarifele de 25% ar creşte semnificativ costurile de producţie şi ar putea duce la majorarea preţurilor pentru consumatori.
O scutire temporară de la tarife pentru autoturismele şi camioanele care respectă reglementările Acordului SUA-Mexic-Canada (USMCA) ar fi un avantaj pentru marii producători auto, inclusiv Ford, GM şi Stellantis.
Trump ia în calcul şi eliminarea tarifelor de 10% impuse importurilor canadiene de ţiţei şi benzină, dacă acestea respectă regulile USMCA. Canada, care se bazează pe SUA pentru 75% din exporturile sale, consideră că măsurile protecţioniste ale Casei Albe ar putea afecta grav economia sa şi ar putea declanşa o recesiune, potrivit aceleiaşi surse.
În replică, Ottawa a introdus propriile tarife asupra unor importuri din SUA, iar Mexicul a anunţat că va lua măsuri de răspuns similare.
Criza fentanilului este una dintre problemele majore invocate de administraţia Trump pentru justificarea tarifelor. Drogul sintetic este responsabil pentru peste 100.000 de decese anuale în SUA, iar autorităţile americane acuză reţelele de trafic de droguri că folosesc Canada şi Mexicul ca rute de transport.
Cu toate acestea, datele publice arată că doar 0,2% din fentanilul confiscat provine de la frontiera cu Canada, în timp ce majoritatea este traficat prin graniţa cu Mexicul.
Tensiunile comerciale dintre SUA, Canada şi Mexic ar putea avea efecte negative asupra economiei americane. Miercuri, date economice oficiale au arătat o încetinire a creşterii salariilor, în timp ce raportul "Beige Book" al Rezervei Federale a evidenţiat incertitudinea generalizată în rândul companiilor cu privire la politicile comerciale ale Casei Albe.
În plus, tarifele impuse de Trump asupra produselor chinezeşti, care includ o taxă suplimentară de 10%, au determinat Beijingul să răspundă cu măsuri de retorsiune.
Decizia de a suspenda temporar tarifele a fost anunţată la o zi după ce Trump a discutat cu directorii Ford, GM şi Stellantis.
Vehiculele produse de aceşti producători respectă reglementările USMCA, care impun un conţinut nord-american de 75% pentru acces fără taxe vamale în SUA. În plus, normele prevăd că cel puţin 40% din componentele unui autoturism trebuie să fie fabricate în SUA sau Canada.
Scutirea tarifară ar putea avantaja şi alţi producători auto cu fabrici mari în SUA, precum Honda şi Toyota, însă concurenţii care nu se conformează ar trebui să plătească integral tariful de 25%.
În ciuda scutirii temporare, politica tarifară a administraţiei Trump rămâne imprevizibilă, iar producătorii auto cer claritate înainte de a face investiţii pe termen lung.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 06.03.2025, 10:30)
În 24 de ore! :
Bufonul s-a autodepășit.