TUDOR CARANFIL, DESPRE FILMUL ROMÂNESC S-a epuizat "Noul val"?

MAKE
Ziarul BURSA #Cultură / 15 septembrie 2011

S-a epuizat "Noul val"?

O jumătate de secol de acerbă critică de film s-a făcut prezentă, cu discreţie, la Festivalul de film de la Mediaş: este vorba despre Tudor Caranfil.

Vreau să spun că Tudor Caranfil a fost acolo.

A împlinit, săptămâna aceasta, optzeci de ani.

A asistat, săptămâna trecută, la naşterea unui nou festival de film.

Membru în juriul "Federaţiei Internaţionale a Criticilor de Film", Tudor Caranfil este privit drept un fel de ursitoare rea, de care cineaştii se tem, dar este chemată pentru c-ar fi chiar mai rău dacă n-ai chema-o - aşa, măcar, ştii la ce să te aştepţi...

Ziarului BURSA, însă, i-a încredinţat o apreciere surprinzătoare.

"În condiţii de eficacitate îndoielnică a genului acestuia de festivaluri, întreprinderi lucrative şi artificiale susţinute, îndeobşte, prin subvenţiile statului şi prin finanţări ale companiilor, cel de aici, de la Mediaş, m-a surprins prin utilitate şi prin riguroasa lui definiţie", adăugând în continuare: "În patru cuvinte, plec de aici îmbogăţit", Tudor Caranfil izbucneşte în râs - "M-a plătit domnul Gabrea!" -, după care exclamă "Şterge asta!", apoi revine zâmbind, "Ba nu, las-o, e adevărată! Domnul Gabrea m-a plătit prin ceea ce am avut de câştigat în materie de cinema".

Alături de premierele din ţările central-europene, Tudor Caranfil a urmărit gala filmului mut evreiesc, de la sinagoga din Mediaş (filme de limba idiş, restaurate, din arhiva Centrului Naţional de Film Evreiesc al Universităţii Brandeis din Boston), mărturisind că, până acum, i-a lipsit din dicţionarul său: "N-am avut nicio informaţie despre cinematograful idiş, iar retrospectiva programată de Festival mi-a completat informaţia - un lucru la care nu m-am aşteptat", a spus criticul (pe cartea sa de vizită, pe fond negru, este înscrisă ocupaţia, cu litere albe, în franţuzeşte: "Historien du Cinema").

"A fost un Festival de film mut şi vorbitor, în care aceste două paralele s-au intersectat", a conchis Tudor Caranfil, forţând geometria Euclidiană.

Criticul a acordat ziarului BURSA un scurt interviu despre situaţia filmului românesc, interviu realizat în episoade ale câtorva zile diferite din săptămâna Festivalului.

Comunismul ne-a lăsat, spune Tudor Caranfil, baza materială a unei industrii de peliculă impresionată şi câteva filme, nu multe, menţionează "Pădurea spânzuraţilor", "Croaziera", "Dacii" (debut în superproducţie, competitive la nivel european), "Ilustrate cu flori de câmp" sau "Moromeţii".

"În rest, rămâneam o cinematografie provincială, mimetică. O vreme îi imitaserăm pe sovietici, apoi am trecut la imitaţii ale modelor occidentale.

Caranfil spune că cenzura este o permanenţă în cinematografia noas-tră, indiferent de regimul politic:

"Înainte funcţiona autocenzura, astăzi legea o fac finanţatorii".

În opinia criticului de film, cineaştii români din generaţia trecută au săvârşit eroarea să lase publicul de izbelişte, la mâna Hollywood-ului: "Cu excepţia lui Lucian Pintilie, s-au apucat să facă pretinse < filme de autor >, pentru festivaluri şi premii, neconvingătoare atât în competiţii, cât şi în confruntările cu publicul româ-nesc, drept urmare, au ieşit din piaţă şi piaţa a căzut şi a devenit săracă.

Cinematografia noastră a intrat într-un cerc vicios: piaţa internă este îngustă pentru filmul românesc, prin urmare, piaţa nu finanţează producţia autohtonă de film, prin urmare cineaştii se adresează pieţei străine, ceea ce o îngustează în continuare pe a noastră".

Criticul afirmă că nu ne-am găsit identitatea decât târziu, în ceea ce a fost numit "Noul val românesc":

"Cristian Mungiu, Cristi Puiu şi Corneliu Porumboiu sunt, fiecare, regizori extrem de diferiţi, dar se prezintă într-o diversitate greu de separat - au venit compact, un calup de mari talente, şi asta a fost marea lor şansă.

Întrebat ce înţelege prin "talent", Caranfil a acceptat să detalieze:

"Talent, adică o viziune personală şi inspirată asupra lumii".

Criticul presupune, însă, că zvâcnirea aceasta a cinematografiei noastre să fie vremelnică: "Ea a durat cinci-şase ani, dar e posibil să se stingă, poate chiar acum; < Ce e val, ca valul trece > zice, cu tâlc, poetul".

Şi istoricul se explică:

"Când produci pentru festivaluri şi ai bucuria să primeşti un premiu prestigios - să zicem, la Cannes -, devii extrem de prudent cu filmul următor, din teamă să nu-ţi compromiţi primul succes. Dacă al doilea film este bun, atunci te consacri; dacă, însă, este prost, atunci invidioşii te fac praf. Cu excepţia lui Cristi Puiu, regizorii din < Noul val românesc > au fost premiaţi la festivaluri mari după care întârzie şi întârzie să mai facă filme. Presupun că le este frică. Şi mie mi-ar fi!"

Întrebat dacă este de părere că festivalurile de film au un efect nefast, inhibitor asupra regizorilor, criticul a răspuns fără ezitare: "Categoric!", iar la observaţia că, totuşi, interviul are loc în imprejurarea unui festival căruia i-a apreciat utilitatea, a reamintit:

"Festivalurile oferă filmului nostru posibilitatea să iasă în lume, să promoveze în reţeaua sălilor comerciale, compensând slaba frecvenţă de pe ecranele noastre."

Tudor Caranfil pare sceptic în privinţa cinematografiei noastre:

"Nu cred că vom mai primi altceva remarcabil dinspre < Noul val >. Dar ceea ce va rămâne va fi ridicarea ştachetei producţiei medii, filme ca "Eu când vreau să fluier, fluier" sau"Morgen" care au reprezentat cu cinste şi aici, în festivalul de la Mediaş, noua cinematografie românească".

Considerând, probabil, că nu-i frumos să nu laşi loc şi speranţei, Caranfil adaugă şi posibilitatea apariţiei unui alt grup compact de atleţi ai cinematografiei noas-tre, tineri creatori talentaţi.

Adică, tineri cu viziuni personale şi inspirate asupra lumii.

Nimic mistic.

NOTA BENE

Numele complet al venerabilului critic este "Martin Tudor Caranfil", prezentând o curioasă predestinare de caracter şi ocupaţie.

Etimologic, "Martin" deriva din "Marte" - zeul războiului în denumire latină.

"Tudor" decurge din grecescul "Theodoros", care înseamnă "dăruit de zei" ("cu har").

Numele "Caranfil" pare să fie alcătuit din grecescul "Kara" (înseamnă "cap"), care a devenit, în franceza veche, "chiere" (înseamnă "expresie", cu referire la mimica feţei) şi grecescul "filos" (înseamnă "iubitor"); combinaţia celor două părţi într-un singur nume poate desemna un "iubitor de expresie".

Sumarizând, rezultă un "iubitor de expresie, cu har, războinic".

Caranfil, Tudor, Martin.

Merită menţionat că, la Festival, a hrănit căţeluşii de sub fereastra camerei de hotel, dar nu s-a sfiit să se exprime extrem de dur la adresa unora dintre producţiile cinematografice.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb