• Ahmet Caliskan: "Suntem interesaţi să dezvoltăm terminalul GNL la Constanţa, dar nu vedem încă niciun sprijin guvernamental"
Omul de afaceri turc Ahmet Caliskan, de la "Global Energy Group", a confirmat informaţiile publicate, ieri, de ziarul BURSA, referitoare la faptul că grupul său este interesat să dezvolte terminalul GNL (gaze naturale lichefiate) de la Constanţa.
Domnia sa ne-a precizat, însă, că încă nu vede un sprijin guvernamental pentru acest proiect.
"Suntem interesaţi să dezvoltăm un terminal GNL în România şi să asigurăm şi furnizarea de gaze", ne-a declarat Ahmet Caliskan.
Domnia sa a adăugat: "Însă, asemenea proiecte necesită o susţinere puternică la nivel guvernamental (permise, garanţii guvernamentale etc.) şi stabilitate politică, ceea ce nu vedem deocamdată în această ţară. Suntem în aşteptare. Când şi dacă vom vedea dorinţă guvernamentală şi stabilitate politică, suntem pregătiţi cu experienţa şi capacitatea noastră financiară, comercială şi tehnică".
Potrivit omului de afaceri turc, în cazul României, un proiect start-up ar avea un buget de aproximativ 500 de milioane de dolari. "125 - 150 milioane de dolari ar fi investiţia noastră privată cash, 250 de milioane de dolari ar veni de la creditorii noştri internaţionali obişnuiţi şi 100 de milioane de dolari de la băncile locale din România", a adăugat domnul Caliskan.
Potrivit domniei sale, "Global Energy Group" dezvoltă, în acest moment, terminale GNL în trei ţări: "În două dintre acestea, este vorba despre proiecte integrate - terminal plus alimentare, iar în cea de-a treia este vorba numai despre terminal. Suntem conectaţi la surse şi avem deja modele aplicabile. Ne finanţăm proiectele 25-30% din investiţie privată. Majoritatea investiţiei vine pe canalele noastre obişnuite, adică bănci multilateral dezvoltate şi bănci comerciale".
La Constanţa este nevoie de un terminal GNL pentru proiectul AGRI.
Deşi proiectul turcului prezenta unele oportunităţi, se pare că autorităţile noastre nu au considerat că oferta turcului ar fi suficient de serioasă. Totodată, se pare că acesta ar fi cerut facilităţi substanţiale pentru implementarea terminalului.