Proiectul gazoductului Nabucco, pentru reducerea dependenţei europenilor de gazul rusesc, abordează un an 2010 crucial pentru asigurarea finanţării sale. Acest gazoduct trebuie să lege zăcămintele din Asia Centrală de Europa, prin Turcia şi sud-estul Europei, ocolind Rusia. Compania de proiect a instituit contacte cu Banca Europeană de Investiţii, Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare, o agenţie a FMI, pecum şi cu un investitor japonez atras de perspectivele de exportare de oţel pentru proiect, a declarat purtătorul de cuvânt al consorţiului Nabucco, Christian Dolezal, într-un interviu pentru AFP.
Potrivit NewsIn, Dolezal a precizat: "Obiectivul nostru este să avem, la sfârşitul lui 2010, contracte cu investitori şi deciziile de investiţii din partea membrilor consorţiului". Consorţiul Nabucco regrupează, deocamdată, grupul german RWE şi grupul austriac OMV, precum şi societăţile naţionale de transport a gazelor Botas (Turcia), Bulgargaz (Bulgaria), MOL (Ungaria) şi Trans-gaz (România). Pentru a convinge finanţatorii, Nabucco (jumătate din capacităţi vor fi rezervate proprietarilor) trebuie să asigure comenzi de rezervare a capacităţilor formulate de importatorii de gaz.
Consorţiul se bazează pe rezervele promiţătoare din subsolul Asiei Centrale, Marea Caspică şi Irak, exploatate parţial de unii dintre membrii săi. "Se speră la 8-10 miliarde mc de gaze din Azerbaidjan, care ar fi suficient pentru prima fază", a mai spus Christian Dolezal.
Cu o începere a construirii prevăzută pentru sfârşitul lui 2011, gazoductul va lega mai întâi Viena de Ankara, apoi va fi extins până în 2016 şi capacitatea sa va ajunge, treptat, la 31 miliarde mc. Printre alţi potenţiali parteneri pentru aprovizionare ar figura Egipt şi Rusia. "Nu este principala noastră prioritate, dar, dacă există un interes, suntem deschişi. Nu suntem un proiect antirus", a mai declarat purtătorul de cuvânt al Nabucco.
Turkmenistanul, al doilea producător mondial, care dispune de rezerve uriaşe, aşteaptă încheierea capitolului financiar pentru a se pronunţa, iar, până atunci, a semnat contracte importante cu China, Rusia şi Iran. Dolezal a subliniat: "Ţările de la Marea Caspică sunt interesate de un acces direct la clienţii europeni. Sunt ţări cu monedă puternică şi unde cererea este în creştere. Potrivit cercetărilor noas-tre, importatorii ar fi dispuşi să cumpere dublu faţă de ce am putea transporta".
Nabucco va costa aproape 8 miliarde de euro şi va avea o lungime de 3.000 km între frontiera estică a Turciei şi Austria.