Preşedintele Traian Băsescu a anunţat, ieri, că a solicitat avizul preşedinţilor celor două Camere parlamentare pentru organizarea unui referendum de modificare a Constituţiei, în ziua alegerilor prezidenţiale.
Preşedintele propune înfiinţarea unui Parlament unicameral, alcătuit din maxim 300 de parlamentari în detrimentul Legislativului actual, bicameral, în care activează 471 de parlamentari.
Argumentele aduse de Traian Băsescu în acest sens sunt nevoia de reformă a statului, reducerea cheltuielilor bugetare, dar şi diminuarea corupţiei, prin faptul că vor fi mai puţini politicieni de rang înalt care ar putea face trafic de influenţă.
"Problema revizuirii Constituţiei este mai largă, iar un Parlament unicameral va răspunde nevoilor democratice a ţării noastre", a susţinut Băsescu, adăugând: "Această măsură este singurul lucru pe care îl puteam face pentru a-mi ţine promisiunile de la începutul mandatului, şi anume modernizarea statului. Atât timp cât nu am găsit înţelegere la clasa politică pentru a revizui şi adapta Constituţia la realităţile ţării noastre, am obligaţia să recurg la mijloace constituţionale şi legale pentru a face acest lucru".
În cadrul alocuţiunii, preşedintele şi-a exprimat şi punctul de vedere cu privire la avantajele unui Parlament unicameral: "În primul rând, decizia în Parlament s-ar lua mai uşor şi activitatea ar deveni mai eficientă. De asemenea, cheltuielile statului se vor reduce. În plus, un Parlament unicameral ar răspunde mai eficient consultărilor cu Parlamentul European. Nu în ultimul rând, măsura ar reduce o clasă a privilegiaţilor cu pensii şi venituri speciale".
• Cătălin Avramescu: "Parlamentul unicameral e o probă de responsabilitate fiscală"
Contactat de ziarul BURSA, consilierul de stat în Administraţia Prezidenţială, Cătălin Avramescu, consideră că experienţa democraţiilor avansate arată că există o tendinţă spre unicameralism.
Cătălin Avramescu ne-a declarat: "Exceptând România, din cele 26 de state ale Uniunii Europene, 14 au Parlament unicameral şi 12 au Parlament bicameral. Majoritatea democraţiilor funcţionează după un sistem unicameral şi sunt democraţii solide, prospere şi dinamice. Există de altfel o mişcare pe plan mondial de trecere de la bicameralism la uni-cameralism".
Conform spuselor domniei sale, decizia de organizare a unui referedum pentru transformarea Parlamentului ţării într-unul unicameral este un prim pas către reformă, dar reforma nu se reduce la această schimbare.
"Din păcate ţara noastră nu funcţionează la standardele unui Parlament european, ne costă foarte mult, întârzie actele normative şi creează o clasă politică de privilegiaţi", a apreciat Avramescu, adăugând: Vor exista două posibilităţi. Fie se votează pentru o Cameră unică, fie se aboleşte una din cele două Camere. Nu ştim ce cale va fi adoptată, dar logica ne îndreaptă către legiferarea unei camere unice".
De asemenea, consilierul prezidenţial se referă la consensul specialiştilor cu privire la numărul optim de reprezentanţi în Parlament care reprezintă rădăcina cubică din numărul populaţiei, mai precis la cifra de 280.
Cătălin Avramescu a explicat: "Mai există câteva cifre interesante: în România avem un deputat la 70.000 de locuitori, de vreme ce în Olanda există un deputat la 105.000, în Polonia un deputat la 83.000 şi în Germania un deputat la 135.000. În privinţa Senatului, în România avem 137 de senatori, comparativ cu 100 de senatori la nivelul Statelor Unite ale Americii şi 81 în Brazilia. Decizia preşedintelui Traian Băsescu de a organiza referendum concomitent cu alegerile prezidenţiale este o probă de responsabilitate fiscală şi este o practică obişnuită în orice ţară. Este o soluţie bună, rezonabilă, pentru o situaţie problematică".
• Ce spun politicienii
Preşedintele PSD, Mircea Geoană, consideră că Traian Băsescu, prin intenţia de a organiza un referendum în ziua alegerilor, dă "altă dovadă de demagogie şi scamatorie politică"".
La rândul său, preşedintele PNL, Crin Antonescu, a declarat că "Traian Băsescu este disperat şi nu mai are curaj să se prezinte la alegerile prezidenţiale decât ascuns în spatele unui demers demagogic şi populist".
Conservatorii consideră că ideea revizuirii Constituţiei, inclusiv a regândirii structurii şi componenţei Parlamentului, este una perfidă întrucât se suprapune cu data alegerilor prezidenţiale.
La rândul său, liderul UDMR, Marko Bela, a precizat că optează pentru un sistem bicameral autentic, altul de cât cel actual care este "extrem de defectuos".
Democrat-liberalii, prin vocea lui Valeriu Stoica, au replicat că "un parlament unicameral ar câştiga în eficienţă şi credibilitate".
• Preşedintele şi dizolvarea Parlamentului
Amintim că în raportul "Pentru consolidarea statului de drept" (n.r. document elaborat de Comisia prezidenţială de Analiză a Regimului Politic şi Constituţional din România şi prezentat de Traian Băsescu în ianuarie), Traian Băsescu a ridicat şi problema mecanismului dizolvării Parlamentului, care "trebuie pus în acord cu regimul". La acea vreme şeful statului a explicat: "Dizolvarea Legislativului este pretutindeni un ultim recurs la rezolvarea crizelor politice. În Constituţia noastră, dizolvarea este legată exclusiv de eşecul formării guvernului în primele două luni de după alegeri. Ştiu că există interpretarea potrivit căreia o asemenea prerogativă acordată Preşedintelui i-ar spori în mod nemăsurat puterea. Eu cred că această obiecţie nu o fac decât cei care nu înţeleg rostul dizolvării. Atunci când negocierea politicienilor nu mai dă roade, cetăţenii sunt invitaţi la urne, iar acesta şi nu altul e rolul mecanismului de dizolvare. Ceea ce sporeşte este, deci, nu autoritatea şefului de stat, ci capacitatea instituţiilor de a acţiona, în chip responsabil, în momente de criză politică".
1. Rezolvarea crizei: trecerea la neo-carlism!
(mesaj trimis de d.i. în data de 25.09.2009, 09:43)
Adancirea tendintelor totalitate (deja ras-confirmate) si dispretul funciar al presedintelui pentru tot ce-i poate clatina pozitia de "motz" al puterii, incepand cu suveranul, continuand cu statul de drept (vezi, macar, dorinta de a avea puterea de a dizolva discretionar parlamentul la care, inca, se impotriveste Constitutia!) si terminand cu democratia, SE CONFIRMA. Dupa intalnirea de taina cu groparul puterii judecatoresti si al ministerului public (care i-a pus pus speteze la aripile ramase golase) a comis-o! "Proba de responsabilitate fiscala" (care, evident, nu incumba recuperarea arieratelor care depasesc 40 miliarde euro si nici punerea la munca a celor peste 8.000 de consilieri din administratia publica care taie frunza la caini constituie dovezi de responsabilitate bugetara, nu?) si ilogica orwelliana invocate de tucalarul de serviciu dovedesc fara echivoc cat de subreda e justificarea si cat de mare este caderea in sondaje a "d-lui" Basescu ! Asa, retoric, oare ce s-ar intampla cu pd-l -ul, cu promotorul insusi (dosarul "flota" este totusi, doar suspendat!) si - intr-o selectie deloc intamplatoare - cu "miticii" care populeaza endemic autoritatea? Am scapa de pelticii si de costelivii intr-ale politicii si economiei care ne bantuie? Cum speranta moare ultima, ne ramane la indemana incertul "Poate!" si invocatia nimanui : Da-i doamne!
1.1. opinie (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de pavel în data de 25.09.2009, 10:50)
cu siguranta esti unul dintre privilegiatii acestei tari ,care doresc cu orice chip sa nu se schimbe nimic in aceasta tara adica sa ramana : mocirla, coruptie,minciuna, evaziune,hotie,sporuri pentru privilegiati, adica tot hotie dar legala;...rusineee capuselor
1.2. Aceasta descriere i se potriveste presedintelui (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de xx file în data de 25.09.2009, 14:38)
Acest Ceausescu II, doreste un fel de Mare Adunare Nationala care sa-i justifice gesturile si actiunile antiromanesti. Vai de acest popor daca mai are multi ca tine Pavele, poate esti om bun dar esti tare chior, ca si protejatul tau.
2. Cine controleaza JUSTITIA?
(mesaj trimis de Feorge în data de 25.09.2009, 10:13)
Foarte bune ideile din comentariul nr.1, trimis de d.i.Aceasta propunere a lui BASESCU, nu este altceva decat, o alta"fumigena", aruncata pe scena politica, cu scopul de a "distrage" atentia electoratului, de la nerealizarile mandatului sau, de 5 ani.Din pacate, la noi, mai sunt destui creduli/naivi care, vor pune "botu' la asemenea tactici diversioniste.Aviz amatori!...
Exista si o alta alternativa: sa se reduca drastic numarul de senatori si de deputati si respectiv sa se delimiteze si mai bine atributiile fiacarei camere din Parlamentul ROMANIEI, in sensul, sa nu mai "treaca/plimbe" legile, de la unii la altii si invers.De asemenea, sa se reconsidere total, rolul si mai ales "statutul/puterea", Comisiilor din Parlament, in sensul celor din S.U.A., Anglia etc.