UTI Systems (cu subcontractanţii Ericsson România SRL, Alcatel Lucent România Sa şi Neotel) a fost singura firmă, din cele 24 care au cumpărat caietul de sarcini, care a participat la licitaţia pentru desemnarea executantului reţelei de fibră optică din Capitală.
Primăria Generală a organizat, ieri, licitaţia pentru proiectul Netcity, caietul de sarcini fiind cumpărat de 24 de firme, printre care Romtelecom, Luxten, UTI, UTI Systems SA, Electrica Serv, RCS & RDS, Nokia Siemens Networks, Alcatel, Project Internaţional, UTI Systems SA. Membrii experţi externi ai comisiei de evaluare au fost profesori universitari ai Facultăţii de Electronică, Comunicaţii şi Tehnologia Informaţiei: Dr. Ing. Teodor Petrescu (decan) şi Dr. Ing. Ion Magherescu.
Directorul executiv al Direcţiei Generale de Infrastructură şi Servicii Publice (DGISP), Alexandru Radu, a declarat că urmează o perioadă de aproximativ două săptămâni în care Comisia Municipală care se ocupă de Netcity va analiza documentaţia depusă de UTI Systems SA, iar în jurul datei de 15 septembrie ar urma să fie semnat contractul dintre Primărie şi firma câştigătoare.
Potrivit ofertei depuse de UTI Systems, lucrările vor începe la două zile din momentul semnării contractului. Lucrările vor dura 18 luni pentru prima etapă şi alte 18 luni pentru cea de a doua etapă. Totodată, potrivit ofertei financiare, citate de NewsIn, tariful lunar de închiriere a canalizării pentru operatori va fi de 85 de euro pe kilometru, în timp ce tariful lunar pentru fibra optică va fi de 22 de euro pentru un kilometru.
La începutul lui iulie, municipalitatea se arăta dispusă, în cazul în care niciunul dintre participanţii la licitaţie nu îndeplineşte condiţiile prevăzute în caietul de sarcini, să realizeze prin efort propriu proiectul Netcity. Directorul din primărie susţinea, la acel moment, că echipa din primărie şi consultanţii care au elaborat proiectul au impus condiţii dure participanţilor la licitaţie pentru a preveni un eventual contract care s-ar dovedi păgubos, precum cel cu Apa Nova.
Licitaţia pentru desemnarea executantului reţelei de fibră optică la nivelul Capitalei era programată pentru începutul acestui an, însă primăria a decis ca aceasta să se repete, din cauza noii legi a achiziţiilor publice, care conţine alte proceduri, ce au condus la modificarea documentaţiei.
Proiectul reţelei magistrale de fluxuri informaţionale din Bucureşti, care are trei etape de execuţie, ar urma să fie finalizat în opt ani de zile. În primii doi ani va fi gata prima etapă, care presupune construirea unei reţele în zona centrală a Capitalei, pe circa 1.200 de străzi şi care necesită o investiţie de 94 de milioane de euro din partea partenerului privat al primăriei. Cea de-a doua etapă, care va fi gata tot în doi ani, presupune implementarea de reţea de fibră optică pe celelalte aproximativ 5.300 de străzi din Capitală. Extinderea reţelei în întreaga zonă metropolitană, ultima etapă, va dura patru ani.
Netcity va implementa conceptul "fiber to the home", adică un sistem deschis de servicii cu o viteză de minimum 1 Gbps la beneficiar. Primăria îşi propune, astfel, să creeze premisele includerii telecomunicaţiilor din Bucureşti în cadrul serviciilor publice, punând bazele "societăţii informaţionale" la nivelul Bucureştiului.
În ceea ce priveşte rolul pe care îl va deţine Primăria Capitalei în cadrul proiectului, acesta va fi unul de control, iar societatea care va fi înfiinţată de investitorul ales în urma licitaţiei va deveni administratorul proiectului.
În cadrul viitorului parteneriat public - privat pentru realizarea unei reţele de fibre optice, primăria va pune la dispoziţie domeniul public, în timp ce partenerul va asigura finanţarea, proiectarea, execuţia, administrarea şi dezvoltarea reţelei metropolitane. Parteneriatul va dura 49 de ani. Municipalitatea va avea o redevenţă de 12% în urma acestui proiect, potrivit ofertei financiare a UTI Systems.
Consilierii conservatori
solicită anularea licitaţiei
pentru NETCITY
Consilierii generali ai Partidului Conservator au solicitat Ministerului Finanţelor Publice şi Autorităţii Naţionale pentru Reglementarea şi Monitorizarea Achiziţiilor Publice anularea licitaţiei pentru "Reţeaua de fibră optică a Municipiului Bucureşti pentru telecomunicaţii - NETCITY" şi reluarea acestui proces în condiţii de legalitate.
În adresele trimise celor două instituţii, consilierul conservator Octavian Petrovici a explicat că, pe parcursul procesului de atribuire a contractului de concesiune, Primăria Municipiului Bucureşti a încălcat principiile impuse de OUG 34/2006 şi HG 925/2006. Consilierii PC consideră că Primăria a încălcat prevederile conform cărora "licitaţia deschisă este procedura la care orice operator economic interesat are dreptul de a depune oferta". Nerespectarea "principiilor care stau la baza atribuirii contractului de achiziţie publică" şi faptul că "anunţul publicat la nivel naţional nu trebuie să conţină alte informaţii faţă de cele existente în anunţul publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene" sunt alte două prevederi încălcate de Primăria Municipiului Bucureşti în opinia conservatorilor.
Primaria Capitalei răspunde acuzaţiilor Conservatorilor
Primăria Capitalei susţine într-un comunicat de presă, referitor la publicarea anunţului de participare la licitaţie, că au fost respectate toate prevederile legale care reglementează acest aspect. Astfel în data de 29.05.2007 PMB, a transmis spre publicare anunţul de participare către operatorul Sistemul Electronic de Achiziţii Publice (SEAP). Conform obligaţiilor legale ce-i revin, SEAP l-a transmis Jurnalului Oficial al Uniunii Europene pe 30.05.2007 şi l-a publicat pe propria pagina electronică în data de 31.05.2007. Anunţul de participare a apărut în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene pe 01.06.2007. În data de 01.06.2007, PMB a transmis anunţul de participare spre publicare în Monitorul Oficial al României - Partea a VI-a.
Anunţurile publicate în SEAP, Monitorul Oficial al României şi Jurnalul Oficial al UE au acelaşi conţinut. Traducerea anunţului de participare în diferite limbi în cadrul Jurnalului Oficial al UE intră în atribuţiile acestei instituţii şi nu ale autorităţilor contractante.
De asemenea, Primăria precizează că, urmare a consultărilor purtate timp de 1 an de PMB cu toate asociaţiile profesionale din domeniu, cu Agenţia Naţională de Reglementare a Comunicaţiilor, Ministerul Telecomunicaţiilor şi comisiile de specialitate din cadrul Parlamentului, s-a convenit ca, pentru a preveni un eventual monopol, documentaţia de atribuire să conţină criterii clare de eligibilitate. Aceste criterii nu contravin legislaţiei în vigoare şi au fost stipulate încă de la prima licitaţie.