Comisia Europeană a selectat 107 proiecte de infrastructură de transport care să primească granturi UE în valoare de peste 6 miliarde euro din partea Mecanismului pentru interconectarea Europei (MIE) - instrumentul UE pentru investiţii strategice în infrastructura de transport, se afirmă într-un comunicat al Comisiei Europene.
Comisarul pentru transporturi, Adina Vălean, a declarat: "La acest apel de proiecte, România a obţinut finanţări de aproape 600 de milioane de euro dintr-un total de 6,2 miliarde disponibili pentru toate ţările Uniunii Europene. Proiectele României acoperă toate modurile de transport, dar cea mai mare parte a finanţării se va duce înspre lucrări de modernizare a căilor ferate. De asemenea, România a accesat fonduri însemnate şi pentru Culoarele Solidarităţii, care sunt conexiunile UE cu Moldova şi Ucraina."
Peste 80 % din această finanţare va sprijini proiecte care asigură o reţea mai eficientă, mai ecologică şi mai inteligentă de căi ferate, de căi navigabile interioare şi de rute maritime de-a lungul reţelei transeuropene de transport (TEN-T). În plus, proiectele vor consolida culoarele de solidaritate UE-Ucraina, instituite pentru a facilita exporturile şi importurile Ucrainei.
Principalele conexiuni feroviare transfrontaliere aflate de-a lungul reţelei centrale TEN-T au fost de asemenea considerate prioritare pentru finanţare. Printre acestea se numără, în special, tunelul de bază Brenner (care leagă Italia şi Austria), Rail Baltica (care leagă cele trei state baltice şi Polonia cu restul Europei), precum şi tronsonul transfrontalier dintre Germania şi Ţările de Jos (Emmerich-Oberhausen) - pentru a menţiona doar câteva.
Porturile maritime din Irlanda, Grecia, Spania, Letonia, Lituania, Ţările de Jos şi Polonia vor primi finanţare pentru dezvoltarea alimentării cu energie electrică de la mal în vederea reducerii emisiilor de gaze cu efect de seră generate de navele aflate la cheu.
Pentru a contribui la adaptarea transportului pe căile navigabile interioare la exigenţele viitorului, infrastructura aflată de-a lungul căilor navigabile transfrontaliere Sena-Scheldt dintre Franţa şi Belgia va fi modernizată. Porturile interioare de pe Dunăre şi din bazinele Rinului, precum Viena şi Andernach, vor fi de asemenea modernizate.
Pentru a spori şi mai mult siguranţa şi interoperabilitatea transportului feroviar din UE, sistemul european de management al traficului feroviar (ERTMS) va fi instalat pe trenuri şi pe linii de cale ferată din Cehia, Danemarca, Germania, Franţa, Austria şi Slovacia. În transportul rutier, mai multe state membre ale UE vor implementa sisteme şi servicii de transport inteligente (STI), în special STI cooperative (STI-C), pentru un transport mai sigur şi mai eficient. Mai multe state membre vor primi sprijin pentru proiecte de management al traficului aerian european, cu scopul de a spori eficienţa transportului aerian şi de a crea un cer unic european.
Cele 107 proiecte au fost selectate dintr-un număr total de 353, depuse în urma cererii de propuneri publicate în 2022.Finanţarea UE va fi sub formă de granturi, care vor fi utilizate pentru cofinanţarea costurilor totale ale proiectelor.În cadrul programului "MIE-Transport" pentru perioada 2021-2027 este disponibil un cuantum de 25,6 miliarde euro pentru granturi destinate cofinanţării proiectelor TEN-T în statele membre ale UE. Începând din 2014, MIE a sprijinit aproape 1 300 de proiecte din sectorul transporturilor (excluzând selecţia propusă astăzi), cu 29,4 miliarde euro în total.