Uniunea Profesiilor Liberale din România (UPLR) atrage atenţia Guvernului, Ministerului Finanţelor Publice şi Ministerului de Justiţie asupra faptului ca proiectul Ordonanţei de urgenţă a Guvernului privind modificarea Legii insolvenţei (85/2014) şi Ordonanţei de urgenţă privind organizarea activităţii practicienilor în insolvenţă (86/2006) nu a fost transmis spre consultare asociaţiilor profesionale legal constituite ai căror membrii desfăşoară activităţi în domeniu, în speţă Uniunea Naţională a Practicienilor în Insolvenţă şi Asociaţia Naţională a Evaluatorilor Autorizaţi din România.
Astfel, autorităţile se pregătesc să modifice din nou reglementările din domeniul insolvenţei.
Potrivit unui draft de ordonanţă, una dintre principalele prevederi ale proiectului legislativ vizează transformarea creanţelor în acţiuni, dacă societatea îşi va putea continua activitatea. Documentul citat arată că procedura de conversie se face integral şi la valoarea creanţei fiscale deţinute, aceasta neputând fi cumulată cu măsura reducerii creanţei fiscale.
O altă modificare vizează stabilirea unei sancţiuni de respingere a cererii de deschidere a procedurii insolvenţei, în cazul în care nu este notificat organul fiscal cu privire la deschiderea procedurii.
Printre altele, se urmăreşte reglementarea posibilităţii formulării căii de atac de către creditorul care deţine mai mult de 30% din valoarea creanţelor înscrise la masa credală împotriva hotărârii de respingere a acţiunii de atragere a răspunderii; propunerea impunerii unui prag maxim de 50% al creanţelor bugetare în total creanţe la data deschiderii procedurii, dacă cererea este formulată chiar de debitor; interdicţia votului creditorului care are şi calitatea de administrator special în cadrul procedurii insolvenţei; posibilitatea sancţionării practicianului în insolvenţă şi obligării la plata unor cheltuieli în cazul în care, în calitatea sa de reprezentant, nu-şi îndeplineşte corespunzător atribuţiile.
Conform iniţiativei legislative, sunt necesare şi prevederi legate de data stingerii creanţei bugetare în cazul conversiei în acţiuni şi privitoare la stabilirea instituţiei publice ce va exercita drepturile şi obligaţiile statului român în calitate de acţionar.
Autorităţile consideră că promovarea actului normativ este determinată de necesitatea de eficientizare a recuperării creanţelor bugetare aflate în cadrul procedurilor de insolvenţă, evitării afectării mediului concurenţial prin folosirea procedurilor insolvenţei în mod abuziv, combaterii tendinţei unor contribuabili de a utiliza mecanismele reglementate de legea insolvenţei cu scopul de a se sustrage de la plata sumelor datorate bugetului general consolidat, îmbunătăţirii cadrului legal pentru crearea premiselor unui vor echilibrat care să respecte atât interesul bugetar imediat, dar şi interesul economico-social general al României, asigurării unor proceduri de prevenire a insolvenţei şi de insolvenţă orientate către societăţile aflate în mod real în dificultate.