Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită Guvernului României demersuri urgente la nivel european pentru stabilirea de către Comisia Europeană (C.E.) a unui moratoriu privind amânarea aplicării prevederilor Pachetului Mobilitate 1 din februarie 2022 referitoare la întoarcerea acasă a camioanelor şi detaşarea şoferilor profesionişti, precum şi demersuri suplimentare la Curtea de Justiţie UE pentru suspendarea aplicării întoarcerii acasă a camioanelor până la o decizie privind anularea acestei obligaţii, potrivit unui comunicat remis redacţiei.
Precizăm că aplicarea prevederilor discriminatorii ale Pachetului Mobilitate 1, precum obligaţia întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, ameninţă grav competitivitatea şi chiar supravieţuirea industriei transporturilor rutiere din România, principalul contribuitor la exportul de servicii al României care doar în ultimii 4 ani a avut o contribuţie la exportul de servicii de peste 22,3 miliarde euro.
La nivel european, România este a 8-a piaţă de transport rutier din Uniunea Europeană şi se poziţionează pe locul 3 în UE la operaţiunile de transport rutier internaţional de tip cross-trade (10,5%) şi cabotaj (8.2%), după Polonia şi Lituania, deşi suntem de-abia a 15-a economie ca mărime din UE. Transportul rutier generează circa 5% din PIB-ul României şi angajează peste 350.000 de persoane.
I. UNTRR SOLICITÃ MORATORIU C.E. PRIVIND AMÂNAREA APLICÃRII OBLIGAŢIEI ÎNTOARCERII ACASÃ A CAMIOANELOR DIN FEBRUARIE 2022 ŞI DEMERSURI LA CJUE PENTRU SUSPENDAREA APLICÃRII ÎNTOARCERII ACASÃ A CAMIOANELOR PÂNÃ LA O DECIZIE PRIVIND ANULAREA ACESTEI OBLIGAŢII
"Obligaţia întoarcerii acasă a camioanelor a fost introdusă prin Regulamentul 1055/2020 de modificare a normelor de acces la profesie în sectorul transporturilor rutiere UE, parte a Pachetului mobilitate 1. Conform noilor reguli, aplicabile începând cu 21 februarie 2022, camioanele trebuie să se întoarcă la centrul operaţional al companiei cel puţin o dată la opt săptămâni.
UNTRR şi transportatorii români au contestat această obligaţie în faţa Curţii de Justiţie a UE, iar acţiunea UNTRR a fost susţinută de Guvernul României. Totodată, România şi mai multe State Membre au contestat la Curtea de Justiţie a Uniunii Europene - CJUE această obligaţie şi o serie de cauze judiciare sunt în curs.
Conform Studiul KPMG - Analiza de impact a modificărilor Pachetului Mobilitate 1 asupra sectorului de transport rutier de marfa solicitat de UNTRR, obligaţia întoarcerii acasă a camioanelor va genera o pierdere de venituri şi creştere a costurilor firmelor româneşti de transport rutier, estimându-se că peste 50% din firmele de transport romaneşti fie îşi vor înceta activitatea, fie vor migra în alte state europene. Consecinţele Pachetului Mobilitate 1 vor avea un puternic impact negativ asupra economiei României, Studiul KPMG estimând o scădere cu 4, 5 miliarde de euro a veniturilor din transportul rutier internaţional de marfă din România, ceea ce ar determina o scădere a PIB cu 1, 4%.
De asemenea, studiul Comisiei Europene privind întoarcerea acasă a camioanelor, publicat anul acesta confirmă impactul negativ major al acestei măsuri asupra transportatorilor rutieri Est-Europeni şi asupra mediului, semnalat de UNTRR instituţiilor europene. Studiul Comisiei Europene evidenţiază faptul că noile curse suplimentare de întoarcere acasă a camioanelor ar putea genera o creştere a costurilor de până la 11.000 EUR pe vehicul pe an (o creştere de aproximativ 10% faţă de situaţia actuală) - în medie pentru transportatorii stabiliţi în ţările din Europa de Est care operează în ţările din Europa de Vest. Deşi în urma publicării studiului CE privind întoarcerea acasă a camioanelor, DG MOVE a pregătit o propunere de modificare a regulilor de acces la profesie, această iniţiativă nu a avut niciun rezultat, aşteptându-se decizia CJUE.
UNTRR semnalează faptul că Decizia CJUE este aşteptată pentru a doua jumătate a anului 2022/2023, deci după intrarea în vigoare a măsurii întoarcerii acasă a camioanelor din februarie 2022. În acest context, UNTRR solicită Guvernului României acţiuni urgente la nivel european împotriva aplicării măsurii discriminatorii a întoarcerii acasă a camioanelor la 8 săptămâni, aducând prejudicii grave transportatorilor români şi economiei României, respectiv:
1. Solicitare moratoriu C.E. privind amânarea aplicării obligaţiei întoarcerii acasă a camioanelor din februarie 2022, până la o decizie a CJUE privind anularea acestei obligaţii.
2. Demersuri suplimentare la CJUE pentru suspendarea aplicării întoarcerii acasă a camioanelor din februarie 2022, până la o decizie CJUE privind anularea acestei obligaţii - în coordonare cu celelalte state membre afectate.
II. UNTRR SOLICITÃ MORATORIU C.E. PRIVIND AMÂNAREA APLICÃRII REGULILOR DETAŞÃRII ŞOFERILOR PROFESIONIŞTI DIN FEBRUARIE 2022, PÂNÃ LA CLARIFICAREA ŞI APLICAREA ARMONIZATÃ ŞI TRANSPARENTÃ A REGULILOR NAŢIONALE DIN FIECARE STAT MEMBRU
Directiva 1057/2020 de stabilire a unor norme specifice cu privire la detaşarea conducătorilor auto în sectorul transportului rutier este unul dintre dosarele problematice ale Pachetului Mobilitate 1, care cuprinde prevederi discriminatorii pentru transportatorii români, precum aplicarea regulilor detaşării la transporturile rutiere internaţionale de tip cabotaj şi cross-trade, generând o creştere semnificativă a costurilor de operare pentru transportatorii români şi estici.
UNTRR semnalează cu îngrijorare faptul că la data de 2 februarie 2022, Statele membre UE au atât obligaţia de a adopta dispoziţiile necesare pentru a se conforma acestei directive, cât şi obligaţia de a aplica dispoziţiile respective începând cu aceiaşi dată, situaţie în care operatorii de transport rutier români nu vor avea timp să se informeze şi să se pregătească de respectarea noilor prevederi de aplicare a detaşării în fiecare Stat Membru UE, care ar putea fi aplicate de Statele Membre imediat ce vor fi publicate.
Mai mult, la nivel european se discută interpretări îngrijorătoare ale Statelor vestice privind prevederile Directivei 1057/2020, care ar putea conduce la o aplicare nearmonizată şi la controale abuzive ale unor state membre împotriva transportatorilor români. De asemenea, CE şi Statele Membre trebuie să clarifice aplicarea Directivei 1057/2020 în cazul transporturilor rutiere internaţionale din/către ţări din afara UE.
UNTRR atenţionează că actuala întârziere a Statelor Membre UE în transpunerea Directivei 1057/2020 si în publicarea transparentă a informaţiilor relevante privind detaşarea şoferilor profesionişti în fiecare Stat Membru poate conduce la amenzi abuzive aplicate transportatorilor rutieri români din februarie 2022.
În acest context, UNTRR solicită Guvernului României acţiuni urgente la nivel european pentru stabilirea de către Comisia Europeană a unui moratoriu privind amânarea aplicării Directivei 1057/2020 referitoare la detaşarea şoferilor profesionişti din februarie 2022, până la publicarea transparentă a regulilor aplicabile în fiecare Stat Membru şi asigurarea aplicării armonizate a acestora.
Statele Membre şi autorităţile europene trebuie să asigure industriei transporturilor rutiere accesul transparent la toate informaţiile naţionale relevante, traduse în toate limbile de circulaţie UE, precum şi suficient timp pentru a se pregăti, având în vedere povara administrativă semnificativă legată de aplicarea de către un transportator rutier român, în special IMM, a noilor reguli în cele 27 State Membre UE" se arată în comunicatul UNTRR.