Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită parlamentarilor ca prin legea de aplicare a OUG 41/2022 să amâne aplicarea sistemului informatic de monitorizare a transporturilor cu risc fiscal ridicat RO e-Transport cu 12 luni şi să excludă de la sancţionare operatorii de transport, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform OG 41/2022 dacă şoferul vehiculului de transport nu verifică valabilitatea codului UIT şi circulă peste termenul de valabilitate de 5 zile al acestuia, operatorul de transport este sancţionat cu amendă de la 10.000 lei la 50.000 lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 lei la 100.000 lei în cazul persoanelor juridice, precum şi confiscarea contravalorii bunurilor nedeclarate.
Potrivit sursei citate, UNTRR a solicitat în repetate rânduri Ministerului de Finanţe să nu responsabilizeze operatorii de transport şi să nu îi sancţioneze dacă aceştia nu deţin documente referitoare la sistemul Ro e-transport şi să elaboreze actul legislativ similar modelului din Ungaria pe care l-au luat ca reper.
În Ungaria sistemul de monitorizare a transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat- EKAER (EKAER (gov.hu)) nu pune nicio presiune pe transportator şi se asigură că beneficiarul/expeditorul mărfii respectă regulile prin solicitarea de la aceştia a unei garanţii de risc.
În condiţiile în care obligaţia în sistemul RO e-Transport a declarării datelor referitoare la transportul bunurilor cu risc fiscal ridicat revine destinatarului/expeditorului, beneficiarului, furnizorului şi depozitarului mărfii, considerăm că sancţiunile aplicate conducătorului auto şi transportatorului rutier sunt abuzive şi dublează sarcinile administrative, atât pentru conducătorul auto, cât şi pentru firmă.
Prin legislaţia europeană, firmele de transport şi activitatea conducătorilor auto sunt foarte reglementate şi prin documentul de transport (contractul de transport CMR, e-CMR) obligatoriu de păstrat la bordul vehiculului în toată Europa se poate verifica marfa transportată.
Legea PL-x 274/2022 de aprobare a OUG 41/2022 trebuie să ţină cont şi să integreze şi e-CMR (contractul de transport digital e-CMR) care este singurul document de transport impus şi de legislaţia europeană.
OUG 41/2022 trebuie să intre în vigoare la 1 iulie 2022 şi termenul pe care îl au la dispoziţie agenţii economici, atât din UE/ Non UE, cât şi din România, pentru a se informa, a se adapta, a se conecta şi a testa sistemul informatic RO e- transport este foarte scurt. Pentru a preîntâmpina blocajul din lanţul de transport şi aşa afectat de criza de şoferi, contextul economic şi cozile mari din frontiere, solicităm amânarea cu 12 luni a intrării în vigoare a prezentelor norme legislative, se mai arată în comunicat.
1. exemplu de legislatie EU
(mesaj trimis de Gabi în data de 21.06.2022, 13:19)
... transpusa in mod extrem si exagerat, asa cum sunt destule in Romania. Apoi se da vina pe EU si apa la moara anti-europenilor, cand problema este la cei care fac legea aici in mod exagerat.