Actualizare 14:59 Secretarul general al PNL se dezice de Zamfir: "Plafonarea dobânzilor la creditele bancare - o iniţiativă populistă, care nu reprezintă partidul"
Secretarul general al PNL, Robert Sighiartău, afirmă că iniţiativa legislativă a senatorului Daniel Zamfir privind plafonarea dobânzilor la creditele bancare este "populistă şi contrară economiei de piaţă liberă", susţinând că ea nu reprezintă partidul.
Robert Sighiartău a scris astăzi, pe pagina sa de Facebook: "Plafonarea dobânzilor la creditele bancare este o iniţiativă populistă şi contrară economiei de piaţă liberă. O astfel de măsură îi afectează, până la urmă, exact pe cei pe care pretinde că îi apără - firmele private şi românii. Este o iniţiativă împotriva spiritului şi valorilor liberale şi nu reprezintă Partidul Naţional Liberal".
Şi purtătorul de cuvânt al PNL, Ionel Dancă, a reacţionat astăzi, anunţând că formaţiunea nu susţine iniţiativa legislativă de plafonare a dobânzilor la creditele bancare.
Într-un comunicat de presă transmis Redacţiei, Ionel Dancă a afirmat: "Iniţiativa legislativă prin care se propune stabilirea unui plafon maxim al dobânzilor la creditele bancare contravine principiilor liberale susţinute de Partidul Naţional Liberal. Impunerea unui astfel de mecanism de stabilire dobânzilor bancare încalcă regulile unei economii de piaţă liberă şi intervine abuziv în relaţiile contractuale comerciale între părţi. Partidul Naţional Liberal consideră că dobânzile bancare nu pot fi stabilite în mod arbitrar fără respectarea condiţiilor economice care conduc în mod concurenţial la stabilirea acestora. O astfel de iniţiativă legislativă ar produce daune în economie şi ar afecta negativ companiile şi populaţia pentru că ar duce la o reducere a creditării şi implicit a dezvoltării economice. În acelaşi timp, Partidul Naţional Liberal atrage atenţia că protejarea populaţiei faţă de creşterea alarmantă a dobânzilor la creditele în lei nu se poate face prin mecanisme arbitrare stabilite prin lege, ci prin renunţarea la politicile guvernamentale populiste ale guvernării PSD - ALDE care au dus la scumpiri în lanţ şi la majorarea dobânzilor".
Reacţia reprezentanţilor PNL a venit după ce senatorul Daniel Zamfir a anunţat, aseară, că a propus ca dobânzile la credite pentru populaţie să fie limitate la cel mult 50% peste dobânda cheie a Băncii Centrale, în prezent de 1,75%, prin modificarea ordonanţei privind dobânda legală remuneratorie şi penalizatoare pentru obligaţii băneşti precum şi pentru reglementarea unor măsuri financiar-fiscale în domeniul bancar.
(S.A.)
--------------
Legea dării în plată se aplică greu din cauza băncilor, care nu înţeleg că nici măcar lor nu le serveşte atitudinea arogantă pe care o afişează, a declarat, ieri, senatorul PNL Daniel Cătălin Zamfir, preşedintele Comisiei economice.
În cadrul conferinţei "Banking-ul din perspectiva consumatorilor. Cum pot repara băncile greşelile din trecut", organizată de Grupul Clienţilor cu Credite în CHF (GCCC), senatorul liberal a amintit că însuşi Mugur Isărescu, guvernatorul Băncii Naţionale a României (BNR), le-a transmis băncilor că trebuie să renunţe la "atitudinea arogantă" care a generat neîncredere în sistemul bancar autohton. "Legea dării în plată nu funcţionează pentru că bancherii nu înţeleg că a perpetua această atitudine nu e în favoarea lor", a subliniat Daniel Zamfir.
Senatorul s-a referit şi la recentul ordin de încetare a practicilor incorecte de către "Raiffeisen Bank", emis de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorului (ANPC), punctând: "La Raiffeisen Bank era înşelătorie curată - nu o spune «populistul Zamfir», o spune chiar ANPC. Poate că aceeaşi practică internă au avut-o şi alte bănci în afară de Raiffeisen".
Daniel Zamfir a precizat că s-au făcut, în ultima perioadă, câţiva paşi pentru protecţia clienţilor bancari, ce nu sunt, totuşi, "suficienţi cât să se facă dreptate": "Nu înfierez sistemul bancar, dar condamn ceea ce au făcut băncile".
Domnia sa a arătat, de asemenea, că este nevoie de un ANPC independent, care ar trebui să poată controla şi instituţiile statului şi că proiectul de lege privind statutul Autorităţii, deja depus la Parlament, trebuie adoptat.
"Cei de la BNR, din păcate, s-au asigurat că pe ei nu-i contreolează nimeni", a punctat preşedintele Comisiei economice din Senat.
În opinia liberalului, şi alte instituţii, precum Autoritatea Naţională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE) şi Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), ar trebui să fie independente politic.
Daniel Zamfir a vorbit şi despre modificarea ordonanţei privind dobânda legală remuneratorie şi penalizatoare pentru obligaţii băneşti. Astfel, senatorul a anunţat că a propus un proiect legislativ care prevede ca, la dobânda-cheie actuală, dobânda ce va fi percepută la credite să nu depăşească 2,62%, pe formula dobânda de politică monetară (1,75% în prezent) plus maximum 50% din aceasta.
Domnia sa a precizat: "Este un proiect de lege care prevede următorul lucru simplu: intervenim pe ordonanţa 13/2011, care ea însăşi este o ordonanţă ce plafonează atât dobânda remuneratorie, cât şi pe cea penalizatoare. O plafonează. Stabileşte nişte plafoane pentru împrumuturile între persoane juridice, stabileşte, de asemenea şi plafonează, împrumuturile între persoane fizice şi nu stabileşte şi nu plafonează dobânda remuneratorie şi pe cea penalizatoare între persoană juridică şi persoană fizică. Aceasta rămâne neplafonată. Acest lucru a dus la nebunia dobânzilor rostogolite la IFN-uri (instituţii financiare nebancare, n.r.) de s-a ajuns şi la dobânzi de 20.000%. Faptul că nu a fost reglementată dobânda penalizatoare. Şi, atunci, IFN-urile au pus dobânzi cât au dorit".
Potrivit preşedintelui Comisiei economice din Senat, după aprobarea modificării, băncile nu vor mai putea acorda populaţiei credite cu dobânzi mai mari de 50% peste dobânda cheie a Băncii Centrale.
Oficialul a mai afirmat că a reintrodus în Codul Civil retractul litigios care dă posibilitatea celor care au fost deposedaţi de bunuri să le poată răscumpăra de la firma de recuperare plătind dublul sumei cu care bunul respectiv a fost cumpărat de firmă de la bancă.
Daniel Zamfir a mai spus că speră ca modificările legislative propuse să intre la vot în Plenul Senatului până la sfârşitul acestui an.
Avocatul Gheorghe Piperea le-a transmis debitorilor, în cadrul aceleiaşi conferinţe, că nu îi mai poate îndemna să continue să aibă încredere în instanţele judiciare din ţară, după ce curţile de apel de la noi au respins procesele intentate de clienţi pe îngheţarea creditelor în CHF, inclusiv după pronunţarea Curţii de Justiţie a Uniunii Europene (CJUE) în cazul Andriciuc versus "Banca Românescă".
Avocatul a susţinut: "Toate instanţele din România resping aceste acţiuni pe bandă rulantă. Decizia de la Luxemburg e foarte mare, dar nu pentru noi. (...) Nu se poate face nimic atât timp cât judecătorii noştri sunt în transă. Chiar şi aplicarea legii dării în plată a fost luată de judecători ca un afront personal".
Gheorghe Piperea a estimat că unele dintre bănci vor dispărea, după ce mulţi clienţi şi-au pierdut încrederea în ele.
Conferinţa "Banking-ul din perspectiva consumatorilor. Cum pot repara băncile greşelile din trecut" a urmărit să facă, potrivit organizatorilor, un bilanţ al ultimilor ani în relaţia dintre consumatori şi bănci şi să prezinte situaţia în care au ajuns cele două tabere în prezent.
Reprezentanţii GCCC au subliniat că, încă de la început, raţiunea de a exista a grupului a fost aceea de a găsi o cale de comunicare între consumatori şi sistemul bancar şi nu aceea de a obţine ştergerea datoriilor clienţilor cu credite în franci elveţieni.
În cadrul conferinţei a fost prezentată situaţia împrumutaţilor în franci elveţieni (CHF) din Europa. Astfel, Anita Perkov Kalebota, membru al Consiliului Director al asociaţiei Udruga FRANAK din Croaţia, a arătat, prin intermediul unui mesaj video, că debitorii din această ţară sunt protejaţi după ce a fost adoptată Legea conversiei, aproximativ 97% din clienţii bancari cu credite în CHF optând pentru conversia în euro. Patricia Suarez, preşedintele ASUFIN din Spania, a detaliat situaţia din statul iberic, arătând că ratele creditelor luate în moneda elveţiană s-au micşorat după decizia Curţii Supreme potrivit căreia clauzele din contractele încheiate nu au fost transparente.
Conferinţa a căutat, de asemenea, să radiografieze fenomenul creditării în CHF în ţara noastră şi să-i prezinte evoluţia. Organizatorii au arătat, printre altele, că băncile au comunicat înşelător în ceea ce priveşte stabilitatea francului elveţian la momentul creditării, că debitorul nu poate modifica nici în prezent contractul, că nici acum băncile nu fac simulări ale riscului pe termen lung, că rambursarea anticipată a ratelor este în continuare dezavantajoasă pentru client, că informarea precontractuală e încă deficitară şi că băncile refuză să negocieze cu clienţii, invocând hazardul moral.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 00:56)
Bravo, Zamfir!
2. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 01:03)
Oare domnul gigi condiment e in depresie cronica...?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 01:14)
Cine stie? Dar parca vad ca o sa'i creasca nasul. Si urechile!
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 01:24)
Tare iti mai sta in gat 'gigi condiment'.
Daca nu iti place, poti sa treci la mancarea de post.
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 06:48)
Nu-i sta in gat. Facea doar misto de juristul cu urechi de elefant bulgaresc. Oameni sunyem, nu speculanti :)
2.4. mda, mare comentariu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 13:26)
Adevarul e ca doar oamenii de genul lui Piperea starnesc invidii, ceilalti trec nebagati in seama prin lume si viata. In rest, in zadar avem unul sau doi oameni care sa bat pentru noi, daca noi stam cu mainile in san, nimeni nu te poate scoate din mocila daca tu nu te zbati sa iesi.
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 14:19)
ala de la 2.3 e moise, e suparat ca i-au furat canapeaua de la radio si de atunci doarme la canal
2.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 15:42)
Iliuta, chiar si mosales a ajuns sa rada de tine cu intoxicarile astea infantile. Cum mai merg imobiliarele la Mures, esti pe verde sau tot in pierdere?
3. Treabă bună
(mesaj trimis de Gerula în data de 08.12.2017, 07:06)
Băncile nu pot negocia cu fiecare debitor clauzele contractuale, ar fi o nebunie. Daca mergi și iei o conserva de peste de pe raft nu negociezi prețul cu vinzatorul, nu? Sau conținutul de peste...
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Tuzgureanu în data de 08.12.2017, 09:12)
Expunere mai proasta nici ca am mai vazut! Compari conserva cu creditul bancar? Hmmm. Ati obosit postacilor!
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 14:20)
De fapt, s-au nascut obositi...
4. Instantele
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 08:22)
Ne arata ca judeca dupa cum e cererea.
A se vedea cazurile unui copil la care maicasa e la Curtea de Apel-Kanal D a prezentat, l-au achitat in multe randuri.
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 09:47)
Sunt multe de schimbat in relatia banca consumator, deci multa forta domnilor piperea si zamfir! E multa dreptate de facut!
5.1. tare (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de razdakin în data de 08.12.2017, 09:58)
ba, mie imi plac astia doi! vreau si eu sa nu mai imi platesc datoriile frate . vreau si eu sa imi cumpar frigider cu 300 de lei in loc de 2000 de lei . ce naiba frate, bancile are bani, ce se vaita atata daca imi da si mie un pic - ca nu da de la ele din buzunar, tot banii nostri sunt ca ii ia de la bnr si bnr de la stat, unde e toate taxele de le platim noi cu totiii hai sus
5.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 10:18)
Cata minte sa nu ai sa compari un frigider cu un credit pe 30 de ani,pe care il iei la 2.2 lei francu si care ajunge peste 8 ani la 4.2 lei francu si suma pe care o datorezi devine prea mare ca sa mai traiesti
5.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 10:20)
Nu s a sinucis nimeni pt u frigider, dar din cauza unui credit multi. Sper ca disperarea celor afectati sa cada si asupra voastra la un mom dat postacilor bancari
5.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 10:29)
Nu asa...
"HAI SUUUUUUUS!" :-) )))))
5.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 12:26)
Pațakin, nu mai manca r...t ca-ti pute gura!
5.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 13:27)
Nu-mi dau seama daca esti prost sau ticalos.
6. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 09:51)
Consumatorii s au organizat si au facut o conferinta ca sa creasca awarenessul asupra practicilor bancare incorecte. Bravo van groningen and co, daca nu erati niste assholes lacomi si hoti, consumatorii nu deveneau asa o forta. Cred ca si isarescu cu a lui bnr o sa aiba un picaj in sondajul increderii natiunii:-)
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 10:31)
Sigur. Si elefantii bulgaresti vor da tare din urechi si vor decola.
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 12:18)
Elefantii bulgaresti nu jecmanesc pe nimeni.
6.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 15:49)
Cu toate ca bati campii, sa presupunem ca s-ar implini dorinta ta fierbinte si "isarescu cu a lui bnr o sa aiba un picaj in sondajul increderii natiunii:-)"
Asa, si? Ti se pare ca iscalescu sau bnr candudeaza ca penalii Dragnea, Tariceanu, senatorul USL Zamfir sau urechiuse de elefant bulgaresc?
De aia n-o sa mai poata dormi bnr ca nu mai ai tu si ceilalti neinstruiti in ei. Ca si cum l-ai ameninta pe messi sau pe halep ca o sa scada increderea populatiei in ei. Tu te auzi ce vorbesti si cum gandesti? Nu reusesti sa asimilezi chestii banale, nivelul unui elev de-a III-a.
6.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 16:22)
Da.o sa il afecteze.daca tu crezi ca nu inseamna ca nu stii ce fel de om e.toata mizeria cu creditele in chf este inceputul sfarsitului pt isarescu si vechea garda de la bnr.
6.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 23:00)
Pai nu sustineai pana acum ca oricine nu il injura de mama pe iscalescu e angajat si postac bnr?
Bre, dragi prieteni (a la Jana Gi), daca ai dreptate inseamna ca stiu ce fel de om e iscalescu (©Galbenush Gaby) daca nu inseamna ca mananci halvita cu roaba ca mereu te-ai complacut cu ideea "astia e platiti de bnr". Xenofobilooooor!
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 10:28)
Da' banksterii, banksterii unde sunt, domnu piperea? De ei nu mai ziceti nimic?
Acum sunt judecatorii de vina...
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 13:34)
banksterii s-au plictisit si au plecat in vacanta
7.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 13:41)
Cand cineva se lupta pentru tine, iar tu, in loc sa-l ajuti, il improsti cu noroi, la final, cand batalia e pierduta, cine crezi ca e de vina? Daca nu ai credit in franci elvetieni, daca nu ai credite deloc, daca nu esti un client de-a lui Piperea, crezi ca lupta dusa de el nu e si lupta ta? Uita-te putin in jur, uita-te la situatia in tara si la modul in care suntem tratati, crezi ca e vreo difernta intre modul in care suntem tratati de politicienii romani si modul in care suntem tratati de marile compani? Crezi ca politicienii ne respecta? Crezi ca producatorii si prestatorii de servicii din tara ne respecta? Eu nu! Respectul se castiga si nu se castiga prin tacere si prin plecarea capului!
7.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 16:23)
Foarte bine spus.
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 10:52)
Niciun bancher nu s-a deranjat sa vina ieri. Asa comunica ei cu clientii...
9. Bravo Dl Zamfir si Piperea !!!
(mesaj trimis de Constantin în data de 08.12.2017, 11:22)
Bravo domnilor si succes in ruperea capurilor banksterilor de la femeia de servici pana la directori ,dar mai ales trebuie Trași la raspundere ofițerii de credite pt ca ei au zâmbetul pe buze si minciuna in gura !!!!!
Succes si suntem alături de dv !!!!
10. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 15:04)
Hopa, s-au trezit pnl-istii sa vorbeasca de ''populism''. Sa-i mai voteze dracu!
10.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 10)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 15:52)
Toti speculantii imobiliari si valutari au votat ciuma rosie ca sa le dea conversia. Iti explica colega maria maria, secretara neimplinita social.
Exista inregistrari si copii dupa chestia cu votul in grup pt. PSd, nubte chinui sa negi ca esti ridicol
11. Digi 24 , 15:20
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 15:32)
Aceeasi poezie ca in actualizare.
Cred ca a luat sfantes sa zica la fiecare 15 sec Zamfir timp de 5 min.
12. sinuciderea PNL
(mesaj trimis de oracolul în data de 08.12.2017, 22:44)
Daca PNL continua lupta contra senatorului Daniel Catalin Zamfir se va sinucide politic ,cei ce il ataca nu fac decat sa continue munca inceputa de Ciolos ,care a fost primul care a pus umarul la demolarea PNL .
12.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 12)
(mesaj trimis de anonim în data de 08.12.2017, 23:04)
Ciolos UP
Zamfurt nu a fost niciodata liberal, ci un impostir strecurat in parlament PRIN REDISTRIBUIRE. Adica el nu a obtinut 12.000 de voturi cate trebuiau ca sa intre demn si fara subterfugii. Despre ce vorbim???
13. avem parlamentari....
(mesaj trimis de circotasul în data de 08.12.2017, 23:55)
Legea dării în plată nu functioneaza pentru ca zamfirica si pirpelea au avut grija sa faca o lege buna, o lege care sa nu mai puna oameni pe drumul judecati.... oare cine cistiga din miile de dosare de pe la instante????
14. rezist
(mesaj trimis de strada în data de 20.02.2018, 11:58)
Rezistam pentru Daniel Zamfir