Reporter: Luni a repornit activitatea la uzina Laminorul Brăila, pentru prima dată după ce aceasta a fost preluată de la Mechel. Pe ce baze aţi făcut acest pas şi cu ce speranţe porniţi pe noul drum?
Mirela Bamiopol: Ne dorim că această primă campanie de producţie să meargă bine, astfel încât să creăm premise favorabile pentru continuarea activităţii pe termen îndelungat. Ne-am bazat calculele şi strategia pe cererea actuală din piaţă şi am încercat să fim cât mai realişţi. De aceea am şi decis ca nivelul producţiei să fie cel dat de comenzile reale, deja primite. Prin urmare, lucrăm atât cât putem vinde. Avem deja comenzi care garantează vânzarea produselor realizate în perioada care urmează, dar ne aşteptăm ca, imediat ce potenţialii clienţi se vor convinge că repornirea noastră nu este doar un zvon, nivelul solicitărilor să crească. Ne bucurăm că produsul nostru specific - lat cu bulb (n.r. un profil special, utilizat în construcţia vapoarelor) -, care nu se mai fabrică în alt loc din România, este deja solicitat. Latul cu bulb are o valoare adăugată mare, pentru că este genul de prous cu un grad mare de complexitate. Acesta se mai produce în prezent doar în Anglia şi în Olanda. Credem că el ar putea să reprezinte un factor decisiv în succesul nostru. Pe lângă acest produs, realizăm şi produse laminate obişnuite care se folosesc în construcţii.
Reporter: Acest lucru înseamnă că sunt premize să creşteţi, cu timpul, capacitatea de producţie?
Mirela Bamiopol: Aceasta este intenţia noastră. Una dintre liniile de laminare are o capacitate de circa 20.000 de tone/ lunar, iar cealaltă - aproximativ 3.500 de tone/ lunar. Ceea ce doresc să spun este că avem un potenţial foarte bun şi că, odată ce vom reconvinge vechii parteneri, sau partenerii mai noi, pe care i-am identificat recent, sunt convinsă că vom putea gândi un plan de producţie care să tindă spre parametrii optimi.
Reporter: Clienţii sunt mai mult din România sau din afara ţării?
Mirela Bamiopol: Pentru lat cu bulb, majoritatea clienţilor sunt din străinătate. Mai precis, şantirele navale din Europa, precum cele din Olanda, Spania, Polonia. Produsul este unul de nişă, pe care nu oricine se încumetă să îl realizeze, iar de caracteristicile lui depinde calitatea navelor maritime care se costruiesc sau a reparaţiilor care sunt realizate la acestea. Avem în continuare certificări internaţionale pentru produsele noastre, fără de care nu am putea vinde produsele. Doresc să menţionez că avem clienţi din străinătate, cum este cazul Pietrzak Holding, din Polonia, care au venit până aici pentru a se convinge că pornim activitatea, că avem materia primă necesară, că lucrurile sunt aşa cum le-am prezentat. Vin, văd şi semnăm contracte".
Reporter: Ştiu că şi în privinţa mediului sunt condiţii de îndeplinit...
Mirela Bamiopol: Aşa este, şi mă bucur că am reuşit să obţinem avizul de mediu, care urma să expire anul acesta, în luna iulie. Am făcut demersurile necesare şi îl vom reînnoi pentru o perioadă de zece ani.
Reporter: Este posibil să mai urmeze angajări în perioada care vine?
Mirela Bamiopol: Acest lucru este ceea ce ne-am dori, numai că decizia este în strânsă corelaţie cu rezultatele de producţie. Dacă ele vor fi pozitive şi vom putea mări volumul, atunci este firesc să mai angajăm. În acest moment, însă, grijă noastră este îndreptată spre eficienţa producţiei, spre o productivitate cât mai bună care să ne confirme că planurile noastre de relansare au fost temeinice. Desigur, contează şi care va fi gradul de cerere al pieţei, iar acest lucru nu stă în puterea noastră. Poţi produce la preţuri competitive şi la o calitate ridicată, dar dacă piaţa este în regres ai o problemă. Pentru această campanie, am angajat 234 de persoane, care sunt suficiente pentru a acoperi nevoile curente. În simulările noastre, este posibil să mai angajăm între 50 şi 100 de persoane, dacă (şi subliniez mereu acest lucru) atingem obiectivele planificate.
Reporter: De ce a fost închis combinatul?
Mirela Bamiopol: În primul rând din cauza unei scăderi drastice a comenzilor. Pe fondul crizei economice care se manifesta în acea perioadă, investiţiile în contrucţii au fost stopate, deci şi cererea pentru produsele pe care le realizăm noi. Pe de altă parte, personalul era supradimensionat, deci eficienţa muncii nu era prea bună.
Reporter: Cum caracterizaţi piaţa pe care activaţi şi ce estimări aveţi?
Mirela Bamiopol: Piaţa metalurgiei este instabilă. Lucrurile nu au mers prea bine în ultimii ani. Tocmai de aceea încercăm să fim cât mai eficienţi şi să lucrăm pe baza comenzilor, pe baza unor contracte pe termen lung. Am impulsionat activitatea de vânzări şi avem numeroase întâlniri în această perioadă. Vrem să le transformăm pe cât mai multe în contracte ferme.
Reporter: Mulţumesc!