Violenţa din şcoli este un simptom al violenţei generale din societate. Iar cazul atacului cu cuţitul asupra profesoarei de japoneză de la Liceul Ion Creangă din Bucureşti poate fi privit şi ca reflecţia unei stări de toleranţă, iar uneori chiar a susţinerii violenţei sociale ca expresie justificată a furiei împotriva nedreptăţii. Dar violenţa este, în ultimă instanţă, un fenomen aparte, individual şi individualizabil. Violenţa socială nu este sigura explicaţie a trecerii la violenţă fizică efectivă.
Vorbind la France 2 în emisiunea matinală de pe 5 aprilie despre violenţa din cartierele populare ale Marsiliei, unde confruntarea între benzi de tineri a dus la nenumărate victime, Marine Le Pen şi-a încheiat pledoaria acuzând sociologia că ar justifica şi legitima compartimentele criminale. Pentru aceasta, politiciana de extremă dreapta a folosit o formulă pe care a dorit-o puternică şi sugestivă: "Pentru combaterea violenţei este nevoie de criminologi, iar nu de sociologi!" Dar a analiza cauzele unui fenomen şi a-l pune în context nu înseamnă a-l justifica sau a-l accepta, ci a înţelege resorturile sale ascunse. Intervenţia de tip poliţienesc, "criminologică", dură nu rezolvă problema violenţei, ba uneori o mai şi amplifică.
Cam într-o astfel de logică ideologică de tip Le Pen a reacţionat şi purtătorul de cuvânt al BOR atunci când a acuzat liberalismul - "progresismul" în limbajul de sorginte alt-right-trumpistă folosit mult prea des de reprezentaţii bisericii - că ar fi cauza acestui atac şi a stării de spirit care l-a generat. Nu e chiar o analiză "criminologică", ca cea cerută de Le Pen, dar merge oarecum în sensul acesteia.
Deşi este mult mai probabil ca sursele acestei violenţe să vină tocmai din refuzul diversităţii şi drepturilor omului promovat de cei care şi-au făcut din combaterea identităţii de gen şi a diversităţii, în ultimă instanţă a democraţiei şi egalităţii între toţi membrii comunităţii, un obiectiv în sine.
Dar în sensul acestui articol este violenţă orice formă de atac fizic asupra altei persoane, aşa cum a fost cazul în atacul de la Liceul Creangă. Este o definiţie în mod voit restrânsă, care lăsă deoparte atacurile verbale şi alte forme de intimidare ce pot întreţine o stare de spirit care să conducă la violenţa fizică. Dar ideea tipului de analiză promovat aici pleacă de la constatarea că atacul fizic asupra altor persoane este rar, în primul rând pentru că este dificil de pus în aplicare, pe câtă vreme confruntările verbale sau alte diferite forme de intimidare sunt mult mai frecvente în cazul escaladării situaţiilor tensionate. Chiar dacă ideea comună este că violenţa ar fi uşor de pus în scenă, în realitate ea este mai degrabă rară şi tocmai de aceea trezeşte o atât de puternică reacţie de respingere.
În fapt, fiinţa umană este într-un anume fel "setată" să caute compromisul şi să faciliteze cooperarea şi solidaritatea, fiind uşor de demonstrat că oamenii sunt marcaţi de frică şi de tensiune în cazul în care sunt puşi într-o situaţie conflictuală cu ceilalţi. Într-o astfel de situaţie, trecerea la violenţă presupune exercitarea unei forme de dominaţie emoţională şi utilizarea unor tehnici interacţionale care permit atacatorului să depăşească tensiunea şi frica pentru a putea trece la acţiune.
Miza amplificării stării de tensiune care duce la violenţă fizică nu are legătură cu persoanele prezente, ci mai degrabă cu starea de dominaţie emoţională şi agresivitatea celor prezenţi. În fapt, analiza cazurilor de violenţă fizică ilustrează un patern care se bazează pe câteva caracteristici: superioritatea numerică şi fizică a celui/celor care atacă, distanţa agresorului faţă de victimă, vizibilitatea redusă a agresorului şi, nu în ultimul rând, pe sprijinul - real sau sperat - publicului. Altfel spus, violenţa fizică presupune atacarea celor mai slabi sau puţin numeroşi, identificaţi aşa dinainte; se exercită cu atât mai uşor cu cât distanţa faţă de cel agresat este mai mică; se manifestă mai uşor dacă nu există o adevărată confruntare psihologică între agresor şi victimă; şi mizează pe atitudinea publicului. Înţelegerea acestor caracteristici este esenţială în elaborarea unor politici publice realiste de combatere a violenţei fizice şi asistenţă a victimelor acesteia.
Chiar dacă societatea este tolerantă faţă de o anumită doză de violenţă - variabilă în funcţie de context -, asta nu înseamnă că şi incită la exercitarea violenţei fizice. Iar gradul de violenţă socială se cere corelat cu tipul de politici publice, inclusiv securitare, pe care o guvernare le pune în practică în vederea combaterii fenomenului. Pe de ală parte, o politică publică pentru combaterea eficientă a violenţei fizice trebuie să-i înţeleagă resorturile ascunse, atât sociale, cât şi psihologice; altfel, orice intervenţie este inutilă. Dar cea mai periculoasă abordare în analiza violenţei fizice este cea pur ideologică, ce încearcă să reducă violenţa fizică la o consecinţă a stării de confuzie valorică legată de modernitate şi de secularizare. E ca şi când violenţa fizică este rezultatul unei experienţe umane recente. Atunci, ce-o fi fost cu Abel şi Cain?
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.04.2023, 08:36)
O idee legata de articol luata dintr-o carticica a lui Ray Dalio: statistic, violenta se manifesta intre persoane cu averi diferite, saracimea ii ataca pe cei mai cu stare. S-au facut studii, in zonele unde sunt numai oameni saraci, nu apare violenta intre locuitori decat extrem de rar, o exceptie, in zonele unde sunt numai oameni sa zicem mai bogati nu apare violenta decat la fel extrem de rar. Violenta apare unde e un mix de oameni bogati si oameni f saraci. Mai nou tot citesc de San Francisco, nu se mai poate sta omeneste acolo, oamenii sunt atacati pe strada, in casa etc. De ce? Au plecat companiile ce aveau patii inchiriate, in pandemie si nu s-au mai intors, rezulta un fel de oras fantoma, cu multe spatii goale, strazi goale, multi homeless care poate inainte lucrau pe acolo.
Si intr-un final se poate ajunge la o violenta generalizata , extrema a celor ce nu au fata de cei ce au(comunistii au omorat sau trimis la inchisoare, munca silnica milioane de oameni mai intai pe cei bogati, ulterior pe toti cei ce comentau impotriva regimului, la fel nazistii, credeti ca intamplator i-au ales pe evrei? Evreii erau creditorii pe acea vreme, si afaceristii ce-ti vindeau produse "pe caiet"toata lumea era datoare la evrei, acest lucru se intampla si in Romania).
Un mic semnal de alarma care nu va fi ascultat de nimeni, dar societatea este foarte nemultumita de scaderea nivelului de trai prin inflatie, ia uitati-va de curiozitate cu cat a crescut masa monetara in RO din decembrie si ianuarie pana in februarie, cca 10 mld de lei, 2 mld de euro, intr-o luna, am vazut cu totii cum au crescut si preturile in matie(de fapt a scazut valoarea leului din nou) De unde vin acesti "bani" ?? Nu cumva statul tipareste banii de pensii? Daca eu tiparesca o singura bancnota de 1 leu ajung instant la inchisoare. Isarescu&CO daca tipareste 10 miliarde pe luna mai ia un bonus.
2. fără titlu
(mesaj trimis de antonim în data de 10.04.2023, 11:19)
Citeam relaxat o nouă glagorie pe tema "razele Soarelui cad în jos" până când am ajuns la al doilea paragraf unde m-am blocat la... benzi.
Să zicem că numai cine nu muncește nu greșește.
3. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 10.04.2023, 18:52)
... problema (parte din) este disonanta cognitiva ... simplist spus: diferenta dintre ceea ce se pretinde/promite a fi realitate si ceea ce este ... de 30 de ani traim intr-un consumerism fanatic ... sustinut pe de o parte de vrajeli financiare ... si de un marketing aproape cultic (astazi practicat si in politica) pe de alta parte ... de vreo 3 ani: pandemie ... stati in casa si totul va fi bine - nu a fost asa ... purtati masca si totul va fi bine - nu a fost asa ... vaccinati-va si totul va fi bine - nu a fost asa ... si totul sters cu buretele de ukr - despre care nici nu vreau sa vorbesc ... prapastia dintre gandurile indoctrinate si viata perceptibila se adanceste in psihicul omului ... situatia este abisala iar din abis ies monstri ... "abel" se vrea a fi "cain" si nu e inspiratie divina ... marx era un intretinut frustrat si in frustrarea sa, el proiecta societatea ideala ... statul nu are ce cauta in economie ... economia nu are ce cauta in cultura ... doar un intretinut frustrat poate crede ca le poate armoniza dintr-un centru ipotetic ... prezumat probabil a fi el insusi ... sursa violentei sta ascunsa in faptul ca majoritatea/minoritatea/indivi dul isi cauta centrul in confirmarea celorlalti ... asa se naste sectarismul ...