Reporter: De cand este pe piaţă AROBS Transilvania Software?
Voicu Oprean: Am înfiinţat AROBS în 1998, într-un apartament cu zece oameni, o versiune IT a trupei de garaj. În peste 20 de ani, AROBS Transilvania Software a trecut prin multe, bune şi rele, şi a dezvoltat o cultură care reuşeşte să se concentreze deopotrivă pe clienţi şi angajaţi. Avem aproape 1000 de angajaţi în şase ţări, pe trei continente, şi mii de clienţi în întreaga lume. În acelaşi timp, AROBS a rămas aproape de rădăcinile sale din inima Transilvaniei, Cluj-Napoca. Ni se mai zice şi "Multinaţionala de la Cluj", pentru că suntem printre foarte puţinele firme cu capital românesc care face achiziţii de firme în afara ţării şi are birouri internaţionale.
Reporter: Ce servicii şi produse oferă, mai exact, compania?
Voicu Oprean: Suntem o companie 100% românească, fondată la Cluj în 1998. Pe lângă expertiza de partener global în proiecte de dezvoltare software la comandă, am creat produse software pentru piaţa românească. După versiunile pilot, o parte dintre produsele software made by AROBS au deja o prezenţă stabilă pe pieţele adiacente din Ungaria, Bulgaria, Serbia, Republica Moldova.
Divizia de servicii software a companiei noastre este cea mai mare şi este structurată în doi piloni: Automotive - embedded şi High-Level Technologies - specializările Travel & Hospitality, IoT, Life Sciences şi Enterprise Solutions. Proiectele noastre beneficiază de experienţa de peste zece ani în furnizarea de servicii software pentru companii de top, din Germania, Franţa, Japonia, România, China, Statele Unite, Marea Britanie, Irlanda, Ţările Nordice etc. Produsele şi platformele create de noi, de care suntem foarte mândri şi care au fost create pe baza experienţei directe cu necesităţile unei companii româneşti, au adresabilitate pe mai multe direcţii de activitate ale firmelor: management de flotă prin TrackGPS, SASFleet şi Fleet4Share; optimizarea afacerilor prin OptimallSFA, Softmanager şi MonePOS; managementul resurselor umane prin TrueHR, dp-Payroll şi TheHours. Şi nu cred că ne vom opri aici, avem frecvent idei noi pe care încercăm să le punem în practică, să le testăm.
Reporter: Cum a fost afectată compania de pandemie?
Voicu Oprean: A fost un an tumultuos şi sfidător. Dar în ciuda problemelor create de pandemia COVID-19 şi turbulenţelor de pe pieţele financiare, am rămas în joc. 2020 a fost un an al incertitudinii, dar şi al adaptabilităţii rapide. Pentru liderii de afaceri care au ceva ani de experienţă, nu a fost nimic nou. În urma întâmplărilor ce au avut loc din martie 2020 şi până acum, trebuie să rămânem cu câteva lecţii foarte importante. Numai digitalizarea, automatizarea, eficientizarea, flexibilitatea şi obsesia faţă de client vor putea asigura competitivitatea afacerilor româneşti. Şi, nu în ultimul rând, implicarea şi solidaritatea.
Pandemia a adus schimbări majore la nivel global, printr-un efect de unde de instensitate diferită care au afectat sub o formă sau alta aproape orice industrie. Industria IT a fost una dintre cele mai puţin afectate. Unii ar spune că necesitatea de digitalizare accelerată a creat oportunităţi pentru cei din tehnologie, spre exemplu multe companii în zona de platforme e-commerce, comunicare online şi altele au prosperat.
Nu putem face business fără oameni, orice companie este o micro-comunitate care reacţionează la ceea ce se întâmplă în jur. Perioada recentă ne-a pus în faţă o lecţie despre imprevizibil şi cum acesta poate scoate la iveală nivelul de adaptabilitate al companiilor în vreme de criză, din toate punctele de vedere: comunicare internă şi externă, repliere şi reorganizare, păstrarea stării de echilibru chiar şi în condiţii vitrege. Cu peste 950 de colegi în ţară şi străinătate, 7 filiale naţionale şi 6 birouri internaţionale, AROBS s-a aflat în aceeaşi situaţie provocatoare de a regândi sisteme interne, strategii de business şi metode noi de lucru.
Revenind la ideea ecosistemului social acum hyper conectat de cel de business (pentru că, până una-alta, nu putem face business fără oameni şi fără comunitate), deciziile noastre au urmat trei direcţii.
Prima a fost, în mod foarte evident, siguranţa colegilor - instituirea generalizată a procedurii de remote work, asigurarea de măşti şi dezinfectanţi pentru toţi colegii, echipament special de protecţie pentru o parte dintre cei care aveau contact cu clienţii faţă în faţă.
Pentru siguranţa comunităţilor din care facem parte, am luat decizia (am înţeles că mai puţin obişnuită) să comandam direct din China, pe canalele noastre deja testate pentru achiziţii, echipamente medicale. Le-am distribuit spitalelor şi unităţilor de intervenţie din judeţele unde avem birouri: Cluj, Mureş, Maramureş, Arad, Suceava, Iaşi. Toate aceste acţiuni sunt implementate exclusiv de către colegi din AROBS.
Foarte importantă este pentru noi siguranţa clienţilor: primii clienţi la care ne-am gândit sunt zecile de servicii judeţene de ambulanţă care folosesc produsul nostru TrackGPS, de management de flotă. Astfel, am oferit acest serviciu gratuit pe întreaga perioada a stării de urgenţă pentru peste 1400 de ambulanţe publice. Am oferit tuturor clienţilor flexibilitate, client service avansat, module noi speciale pentru perioada aceasta, am instalat în continuare servicii de management de flotă pentru companiile care au avut parte de o explozie de activitate (firme de curierat şi nu numai).
Reporter: Cu ce servicii noi aţi venit în această perioadă de criză?
Voicu Oprean: "Practise what you preach", se zice. Astfel, odată cu conştientizarea efectului acestui virus asupra sectorului de afaceri, ne-am concentrat să oferim ajutor sectorului privat, dar şi public, prin adaptarea soluţiilor noastre, deja consacrate pe piaţă, la contextul prezent.
Pentru clienţii, partenerii noştri, indiferent că este vorba de cei de pe pieţele externe sau din România, am oferit flexibilitate, client service avansat şi module noi ale aplicaţiilor AROBS, special create pentru perioada aceasta.
Am continuat implementarea serviciilor de management de flotă, pentru companiile care au avut parte de o explozie de activitate - firme de curierat şi nu numai. Aici mă refer la ambele produse de management de flotă deţinute de AROBS, care sunt prezente pe piaţa din România: TrackGPS şi SASFleet-alarma.ro.
Când am luat la rând sectoarele cărora am putea să le oferim ajutor, am ajuns la serviciile judeţene de ambulanţă, care folosesc produsul nostru de management de flotă - TrackGPS. Astfel, încă din primele zile ale acestei perioade de urgenţe, ne-am asumat angajamentul de a oferi acest serviciu, gratuit, pentru peste 1400 de ambulanţe publice.
Acum, în toamnă, am lansat v4.0 a TrackGPS - platforma de telematics cea mai utilizată din România. Am văzut o oportunitate în situaţia actuală, pentru că am putut să ne canalizăm energia către îmbunătăţirea serviciilor noastre prin dezvoltarea unei noi platforme de telematics. În vremuri imprevizibile, ne-am dat seama că nevoile clienţilor noştri se schimbă, deci am înţeles că trebuie să implementăm cât mai flexibil instrumentele necesare pentru ei. Am preluat conceptele, foarte folosite în ultimii ani, de user generated content, customer knowlegde, Voice of Customer (VoC) şi le-am extrapolat către platforma nou construită. Inclusă în serviciile oferite de noua platformă TrackGPS v4.0, este şi aplicaţia mobilă TrackGPS Fleet Management App disponibilă în Google Play, Apple App Store şi Huawei AppGallery.
Tot ce au de făcut clienţii actuali este să acceseze aplicaţia direct de pe TrackGPS.ro sau din platforma existentă şi să se bucure de noua experienţă.
În ultimele luni, soluţiile de mobilitate pentru plăţi au devenit din ce în ce mai importante, la nivelul consumatorilor având loc o schimbare accelerată de perspectivă asupra importanţei plăţilor contactless. Pe lângă evidentele beneficii de protecţie şi igienă pentru operatori şi clienţi, MonePOS vine în sprijinul digitalizării complete a operaţiunilor pentru companiile din mai multe industrii: transport persoane, taximetrie, FMCG, orice tip de afacere în zona de distribuţie sau curierat, şi, în curând, pentru serviciile de intervenţie pentru tractare.
Vom lansa, în următoarea perioadă, alte trei soluţii de plată contactless şi unattended. Cu toţii suntem conştienţi că, mai ales din luna martie 2020, companiile din toate industriile trebuie să ofere sisteme şi dispozitive de plăţi contactless, pentru a câştiga încrederea consumatorilor şi pentru a asigura condiţii impecabile de siguranţă pentru clienţi. Lucrăm de ceva vreme la soluţia noastră MonePOS, dar este doar prima etapă din procesul de dezvoltare a unei noi linii de expertiză şi produse în zona fintech.
Pentru sectorul de retail am construit şi extins soluţii care ajută firmele româneşti să îşi eficientizeze procesele. Colegii care lucrează la suita de produse Optimall urmează să implementeze o soluţie de CRM, cu ajutorul căruia eficientizează activitatea companiilor din mai multe industrii, nu doar FMCG, depozite, curierat etc.
Construim integrări care să coordoneze stocurile din magazinele online cu cele fizice.
Eficientizarea afacerilor printr-un model de payment diferit. La fel, pentru soluţiile de afaceri Optimall, în curând vom trece la plata pe bază de abonamente lunare, pentru a ajuta adoptarea acestora de către toate firmele, care trec prin greutăţi financiare.
Pe lângă acestea, dezvoltăm în mod continuu şi sistemul de plăţi mai eficiente, prin mPOS, în parteneriat cu una din cele mai mari bănci din România, pentru sectorul de transport persoane - taximetrie şi firme de curierat.
Pe sectorul de resurse umane, am adaptat soluţiile TrueHR acestei perioade, în aşa fel încât acestea sunt la zi cu toate modificările legislative specifice şi permit managementul resurselor umane fără sincope în perioada de "remote work from home".
Practic, am regândit modul în care prezentăm toate soluţiile AROBS create pentru piaţa românească, încât să formeze un sistem integrat de digitalizare, optimizare şi flexibilizare pentru afacerile din România.
Reporter: Care sunt avantajele aduse de serviciile oferite de companie?
Voicu Oprean: Am început dezvoltarea de produse pentru România încă din 2003, iar începând cu 2018 am mărit portofoliul nostru prin achiziţia unor companii şi aplicaţii de management de Xotă, management de resurse umane şi optimizarea afacerilor.
AROBS a învăţat pas cu pas şi din greşeli de ce instrumente are orice companie nevoie, pentru a asigura stabilitatea şi creşterea continuă. Am crescut în mediul românesc de business, aşa că ştim foarte bine de ce anume are nevoie o afacere din România pentru a depăşi momentele de cumpănă şi să prospere.
Compania a pornit la drum în 1998, iniţial oferind servicii de software development şi IT Outsourcing pentru parteneri externi, dar, în scurt timp, expertiza câştigată prin aceste proiecte internaţionale a fost transformată în produse pentru digitalizarea companiilor din România.
Reporter: Cum caracterizaţi cererea din piaţă?
Voicu Oprean: 2020 a accelerat enorm necesitatea digitizării, digitalizării şi, de ce nu, a transformării digitale.
Digitalizarea este cheia. Pentru a-şi menţine competitivitatea, afacerile din România trebuie să se alinieze la trendurile pieţei globale. Prezentul ne învaţă "the hard way" această lecţie, ar fi cazul să nu o mai evităm. Pentru că această evitare vine cu un cost foarte mare.
Cele mai bune decizii de business se iau când organizaţia este agilă, cu muşchii adaptabilităţii bine antrenaţi.
România nu a fost niciodată un lider în UE în ceea ce priveşte digitalizarea sectorului public sau privat, în pofida faptului că ne mândrim cu o comunitate importantă de specialişti în IT.
Însă, pandemia a accelerat procesul de digitalizare şi la noi, iar cei care au adoptat modelul de business digitalizat, au trecut mai uşor peste perioada de lockdown.
AROBS este o companie de tehnologie, de software development, iar eu vorbesc des în mediul public despre digitalizarea în companii, pe care o văd absolut necesară pentru a supravieţui orice fel de criză. Însă, pentru asigurarea competitivităţii ecosistemului de afaceri din ţară este nevoie de o revoluţie digitală şi în mediul public.
Expertiza şi soluţiile noastre ar putea pune umărul la acest proces. Ecosistemul de IT poate contribui cu soluţii consistente în acest proces. Şi aş vrea să vă asigur de sprijinul nostru continuu, în acest sens, pentru toate instituţiile publice care îşi pot eficientiza activitatea prin soluţiile deja dezvoltate şi testate în sectorul privat.
Reporter: Ce estimaţi cu privire la viitorul acestui domeniu?
Voicu Oprean: Nu cred că poate vizualiza nimeni viitorul omenirii fără tehnologie. Aşa că, imediat ce lucrurile vor intra într-un nou normal, mă aştept ca domeniul IT să crească accelerat, pentru că, sper, cu toţii ne vom fi învăţat lecţiile după pandemia aceasta. Eşti digitalizat, deci exişti!
Reporter: Cum ne situăm pe piaţa europeană de profil?
Voicu Oprean: România are o imagine bună pe piaţa de IT outsourcing, dacă vorbim de piaţa europeană sau de cea globală. Firmele de software development din România oferă calitate, acesta este elementul care ne deosebeşte de ţări care se promovează pe aceeaşi industrie. Companiile care caută parteneri în software în România sunt conştienţi de costurile ascunse ale preţurilor mici.
Alte aspecte pentru care IT-ul românesc este atractiv pe piaţa globală sunt cultura incluzivă şi deschisă, limba engleză, pe care o vorbim foarte bine, de fusul orar compatibil cu toate ţările din Europa şi chiar şi cu America. Noi, la AROBS, ne identificăm ca fiind "European by birth, International by culture". Am crescut organic şi prin achiziţii îndrăzneţe de 22 de ani, bucurându-ne de originea noastră într-o regiune multiculturală profund europeană şi de deschiderea către comunicarea şi interacţiunea globală.
Reporter: Mulţumesc!