79% dintre cadrele didactice chestionate de World Vision România vor să participe în mare şi în foarte mare măsură la dezbaterea despre proiectele pentru legile învăţământului. În acelaşi timp, 93% cred că vocea lor contează doar în mică măsură sau nu contează deloc, se arată într-un comunicat de presă.
Conform sursei citate, 83% dintre profesori nu cred deloc sau cred doar într-o mică măsură că pentru educaţie va fi alocat 15% din cheltuielile bugetului general consolidat, cum prevede actualul proiect al Legii Învăţământului Preuniversitar.
Admiterea la liceu şi excelenţa
Doar 29% dintre profesorii respondenţi consideră că elevii din mediile vulnerabile îşi păstrează aceleaşi şanse de admitere dacă colegiile naţionale îşi vor face propria selecţie printr-un examen distinct de admitere. În schimb, 67% dintre respondenţi spun despre copiii din mediile dezavantajate că nu vor mai avea aceleaşi şanse ca în prezent, iar 5% au preferat să nu-şi exprime un punct de vedere.
Totodată, 70% dintre profesori consideră ar trebui să existe clase/grupe de excelenţă şi în alte unităţi de învăţământ liceal, pe lângă colegiile naţionale. Atragem atenţia că în actualul proiect de lege, noţiunea de excelenţă este legată doar de colegiile naţionale.
Bacalaureat şi liceele profesionale
În privinţa Bacalaureatului, 82% dintre cadrele didactice vor ca proba de specialitate a examenului să rămână obligatorie. 16% nu sunt de acord cu obligativitatea acesteia, iar 2% nu şi-au exprimat poziţia.
Peste jumătate (52%) dintre profesori susţin ca liceele profesionale să poată păstra şi alte filiere, precum cea teoretică sau vocaţională.Doar 38% sunt de acord cu eliminarea acestora.
Prevenirea abandonului şcolar şi învăţământul de calitate pentru toţi copiii
87% dintre cadrele didactice sunt de acord ca, în lege, să fie reglementat un program de tip "Şcoală după Şcoală" (ŞdŞ) cu masă caldă dedicat şcolilor vulnerabile. În actualul proiect, programul de ŞdŞ şi masa copiilor sunt prevăzute în secţiuni diferite, nu şi integrate împreună.
În acelaşi timp, 78% dintre profesori sunt de acord ca şcolile vulnerabile să primească finanţare suplimentară care să se adauge la costul standard per elev, cum este prevăzut în proiectul de lege.
Cariera didactică şi managementul şcolilor
Întrebaţi în ce măsură sunt de acord ca şi posturile cu mai puţin de 18 ore să poată fi scoase la concursul de Titularizare, numai 48% dintre cadrele didactice respondente au spus că sunt de acord. 47% au spus că nu sunt de acord, iar 5% au preferat să nu exprime o poziţie.
O oarecare paritate de opinii o vedem şi pentru intrarea la catedră. Mai exact, cu propunerea ca intrarea în cariera didactică să se facă printr-un an de stagiatură urmat de examen de licenţiere, doar 56% sunt de acord. Astfel, 40% dintre profesorii respondenţi nu sunt de acord, iar 4% nu şi-au exprimat părerea.
41% dintre profesori spun că înfiinţarea postului de director administrativ, care să se alăture echipei de management (formată în prezent din director şi director adjunct) va ajuta la eficientizarea activităţii şcolii. 49% nu cred că ar ajuta, iar 10% au preferat să nu-şi exprime opinia.
Conducerea agenţiei care va face evaluarea externă a calităţii educaţiei
În proiectul de lege se prevede că noua instituţie pentru evaluarea externă a calităţii educaţiei va fi Autoritatea Naţională pentru Inspecţie Şcolară şi Asigurarea Calităţii (ANISAC). Structura se va înfiinţa prin reorganizarea ARACIP (Agenţia Română de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Preuniversitar) cu preluarea atribuţiilor de inspecţie şcolară de la actualele inspectorate şcolare judeţene şi din Bucureşti. Potrivit Art. 96 (9), "Autoritatea este condusă de un preşedinte, cu rang de secretar de stat, ajutat de un vicepreşedinte, cu rang de subsecretar de stat. Preşedintele şi vicepreşedintele sunt numiţi şi eliberaţi din funcţie prin ordin al ministrului educaţiei."
În urma consultării realizată de fundaţie, doar 33% dintre profesori au spus că sunt de acord ca preşedintele şi vicepreşedintele ANISAC să fie numiţi şi eliberaţi din funcţie prin ordin al ministrului Educaţiei, se mai arată în comunicat.
"În clipa de faţă avem îngrijorări legitime că proiectul pentru Legea Învăţământului Preuniversitar se concentrează prea puţin pe asigurarea de şanse echitabile pentru toţi copiii la un învăţământ de calitate. Dacă ne uităm la ceea ce ne spun profesorii, vedem că nu le clar cum această lege le va schimba cariera didactică şi managementul şcolar. World Vision România va transmite către Ministerul Educaţiei toate datele şi observaţiile la care am ajuns în urma consultării a mii de profesori şi elevi. 93% dintre profesorii consultaţi de noi nu mai au aproape deloc speranţe că vor fi ascultaţi. Ministerul Educaţiei are acum şansa să le arate că nu este aşa şi că recomandările şi vocile lor contează", a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.