Deşi 9 din 10 români folosesc în mod curent Internetul, cumpărăturile online rămân într-un decalaj semnificativ faţă de situaţia prezentă în pieţele occidentale, cu mai puţin de 4 din 10 români care fac achiziţii de bunuri şi servicii din online, conform unui comunicat remis redacţiei. Zitec împreună cu partenerii de business Streams.live şi Innoship, arată că există mai multe modalităţi prin care retailerii pot oferi utilizatorilor mai multă încredere în cumpărăturile de acest fel.
"Principalul motiv pentru care oamenii încă sunt reticenţi în a cumpăra online este faptul că nu au aceeaşi experienţă ca într-un magazin fizic. Nu pot să vadă produsul, să îl atingă, să îl analizeze în detaliu", explică Mihăiţă Paşcaniuc, Creative Director, Zitec.
Potrivit sursei citate, o soluţie pentru rezolvarea problemelor cauzate de lipsa interacţiunii fizice este conceptul de comerţ vizual, unde informaţiile despre produse sunt prezentate într-un mod cât mai atractiv. 90% dintre consumatori îşi încep navigarea într-o pagină de produs uitându-se la imaginile disponibile, chiar înainte de a se uita la preţ sau specificaţii, aspectul vizual fiind unul dintre factorii cheie de decizie pentru o achiziţie. Iată câteva bune practici:
• Fotografiile 360 de grade îmbunătăţesc rata de conversie cu până la 50%;
• Conţinutul generat de utilizatori este preferat de 90% dintre consumatori celui creat de brand-uri;
• Video-urile explicative sau folosirea realităţii augmentate sunt modalităţi noi de comunicare, la care clienţii sunt mult mai receptivi;
• Fiecare produs trebuie însoţit de 5, până la 8 fotografii care să ofere o imagine de ansamblu, completate cu imagini de tip lifestyle.
"Dacă vedem produsul în mâna cuiva, ne dăm foarte uşor seama care sunt, în realitate, dimensiunile sale, dar şi cum este folosit", adaugă Mihăiţă Paşcaniuc.
O altă schimbare importantă la nivelul pieţelor online arată că viitorul cumpărăturilor va fi live. Conceptul de livestream commerce prinde tot mai mult avânt în Europa, valoarea vânzărilor prin astfel de canale fiind cu 76% mai mare în prezent decât înainte de pandemie. Iar McKinsey indică faptul că live commerce ar urma să aibă o pondere de 10 - 20% din comerţul total la nivel global până în 2026, subliniază sursa citată.
"Cumpărătorii online sunt din ce în ce mai atraşi de experienţele interactive de cumpărare, cele în care pot interacţiona în timp real cu brandurile preferate. Vedem cum, în special generaţiile tinere, pun mai mult accent pe experienţa de cumpărare decât pe produse, acesta fiind un moment propice pentru branduri să implementeze live shopping ca un nou canal de vânzare online", arată Mihai Mănescu, Customer Success Manager în cadrul Streams.live.
Aşteptările şi exigenţele consumatorului merg mai departe de experienţa de cumpărare propriu-zisă - şi în zona de livrare şi post-livrare. "Clienţii nu vor ţine minte toate livrările care au ajuns la timp şi fără probleme. Îşi vor aminti acel moment când un colet nu a ajuns sau a ajuns avariat. Satisfacţia cumpărătorului creşte doar dacă ne concentrăm pe acele puţine cazuri care sunt excepţii de la regulă", arată Andrei Paul, CTO & Co Founder Innoship.
Deşi această etapă este lăsată de cele mai multe ori în grija curierului, retailerii care optează pentru o variantă personalizată de comunicare în timpul tranzitului coletului, dar şi după ce acesta a fost livrat, îşi pot îmbunătăţi semnificativ relaţia cu clienţii. De exemplu, satisfacţia consumatorului creşte cu până la 8% în momentul în care, în zona de checkout, se menţionează timpul estimat de livrare.
"Cu o experienţă de peste 19 ani în furnizarea de soluţii personalizate de eCommerce pentru automatizarea proceselor de business şi îmbunătăţirea experienţei de cumpărare, suntem întotdeauna pregătiţi să oferim retailerilor exemple de bune practici şi informaţii de ultimă oră din industrie. Împreună cu partenerii noştri, livrăm clienţilor servicii de eCommerce integrate şi complexe, care îi ajută să devină mai competitivi într-o piaţă în care optimizarea continuă a experienţei digitale reprezintă noua normalitate", punctează Alexandru Dobre, Head of eCommerce în cadrul Zitec.
Zitec oferă în prezent servicii de eCommerce pentru clienţi importanţi din România, precum şi din alte ţări din Europa. În portofoliul companiei se regăsesc branduri precum Brico Depôt, iELM, Agrii România, Arctic, sau NOD, se menţionează în comunicat.