Numărul mare de suporteri prezenţi la UEFA 2024 i-ar putea genera Germaniei, ţara gazdă, venituri substanţiale extrem de necesare în această perioadă, însă "meciul economiei" a fost deja câştigat de altă ţară participantă la această competiţie sportivă, arată analiştii XTB, companiei de tranzacţionare pe bursele internaţionale, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, pentru acest amplu eveniment sportiv, care se va desfăşura pe parcursul a patru săptămâni (14 iunie şi 14 iulie), au fost disponibile 2,7 milioane de bilete. Multe zone din Berlin, Munchen, Colonia, Dortmund, Dusseldorf, Frankfurt, Gelsenkirche, Hamburg, Leipzig şi Stuttgart vor primi o avalanşă de vizitatori naţionali şi străini. Cu alte cuvinte, ar putea fi observată o creştere substanţială a veniturilor anumitor companii.
Cine ar putea avea de câştigat în urma campionatului?
Lufthansa şi Ryanair sunt cele două companii aeriene cu o cotă de piaţă mai mare în Germania, iar ambele anticipează o creştere semnificativă a veniturilor pentru următoarele câteva luni. La ultimul eveniment sportiv organizat în Germania, Cupa Mondială de Fotbal din 2006, ambele companii au obţinut creşteri de aproape 50% în cele şase luni de după eveniment.
Lanţurile hoteliere se aşteaptă, de asemenea, să obţină cifre record în această vară. Accor şi Marriott sunt cele mai mari două nume în ceea ce priveşte cota de piaţă din Germania, în funcţie de numărul de camere. În 2006, cotaţia companiei franceze Accor a înregistrat o creştere de 40%, în timp ce în cazul hotelului nord-american, creşterea a fost de puţin peste 30%. Airbnb, fondată câţiva ani mai târziu, poate fi o altă alternativă atunci când se caută cazare, deci şi aici s-ar putea înregistra creşteri notabile.
Un profit de succes ar putea înregistra şi compania belgiană producătoare de bere Anheuser-Busch InBev, cel mai bine cotată, într-o ţară cu o lungă tradiţie în domeniul berii.
Şi în cele din urmă, vorbim despre o dimensiune din ce în ce mai importantă pentru acest tip de evenimente: moda sportivă. Companiile de haine sportive precum Nike, Adidas sau Puma vor îmbrăca majoritatea idolilor de pe gazon la Campionatul European de Fotbal. Printre acestea, se remarcă multinaţionala Adidas care, după Campionatul European de Fotbal din 2016, dar şi după cupele mondiale din 2018 şi 2022, a evoluat în medie cu 17% chiar şi în următoarele treizeci de zile după închiderea competiţiei, arată analiştii XTB.
Cine câştigă meciul cu parametrii economici?
Peste 20 de echipe de fotbal vor juca pe stadion în cadrul UEFA Euro 2024, iar suporterii din fiecare stat participant vor sta cu sufletul la gură pentru a afla câştigătorul. Totuşi, nu putem să nu ne întrebăm care este ţara câştigătoare din perspectiva creşterii economice? Pentru a afla răspunsul, au fost analizate cele mai relevante date economice ale ţărilor care vor participa la competiţie (cu excepţia Angliei şi Scoţiei care sunt incluse la Marea Britanie),.
Pentru comparaţie, analiştii XTB au folosit informaţii precum: creşterea PIB-ului în ultimii 4 ani, PIB pe cap de locuitor (adaptat la puterea de cumpărare), rata şomajului, salariul pe oră, datoria în raport cu PIB.
Dintr-un număr de 23 de state analizate, Romania este pe locul 18 - stă mai bine decât Italia şi Slovacia. Pe prima poziţie se află Elveţia (la mare diferenţă de celelalte ţări din clasament) şi este urmată de Danemarca, Olanda şi Austria.
Ţările din estul Europei au avut o creştere a PIB-ului mai mare decât restul continentului în ultimii patru ani. Aceste state se bucură de o creştere puternică a producţiei datorită investiţiilor străine, turismului şi fondurilor UE. De asemenea, se datorează şi transferului industriei din ţările din sudul Europei, deoarece costurile forţei de muncă sunt mai mici, iar capacitatea lor de creştere este mai mare, arată analiştii din cadrul XTB.
Ţările mai mari din punct de vedere economic sunt şi cele care au obţinut o rată de creştere mai mică, iar exemplul Germaniei, (afectată din cauza dependenţei de gazul şi petrolul din Rusia), este frapant.
Rezultatele din tabel arată că învingătoarea absolută a "campionatului european la economie din 2024" este Elveţia. Până nu de mult, Danemarca putea concura cu statul elveţian în ceea ce priveşte parametrii economici. Olanda a încheiat pe poziţia a treia.
Pentru punctare, analiştii XTB au ales aceeaşi metodologie folosită în prezent în competiţii precum Formula 1, unde "câştigătorul" primeşte 25 de puncte, al doilea 18 puncte, iar al treilea 15 puncte. De pe poziţia a patra până pe a zecea, au fost distribuite următoarele puncte: 12, 10, 8, 7, 4, 2, 1.