În 2022, românii au cumpărat cu 8% mai puţine maşini decât în 2021, dar la un preţ mai mare

M.C.
Companii / 4 ianuarie 2023

 În 2022, românii au cumpărat cu 8% mai puţine maşini decât în 2021, dar la un preţ mai mare

În 2022, înmatriculările de maşini noi au crescut cu 7% faţă de anul trecut, depăşind chiar şi numărul celor din 2020.

Maşinile electrice au trecut pentru prima dată pragul de 10.000 de unităţi înmatriculate într-un an.

Reînmatriculările sunt într-o scădere uşoară de 5%, comparativ cu 2021.

Dar 2022 este al doilea an consecutiv când numărul maşinilor second-hand tranzacţionate pe plan intern a depăşit 600.000 de unităţi.

Maşinile second-hand importate au scăzut cu 18% faţă de anul trecut şi înregistrează cel mai mic volum de unităţi înmatriculate din ultimii 6 ani.

Valoarea maşinilor puse la vânzare pe Autovit.ro în 2022 este cu 13% mai mare faţă de 2021, depăşind 4 miliarde de euro în 2022.

La finalul anului 2022, Autovit.ro a realizat o nouă analiză detaliată pe cele trei mari segmente ale pieţei auto din România: maşini noi, maşini second-hand din import şi maşini second-hand tranzacţionate pe piaţa locală (reînmatriculări), conform unui comunicat remis astăzi redacţiei. Din punct de vedere economic, 2022 a fost un an marcat de scumpiri în lanţ ale produselor de bază, ale carburanţilor şi energiei, de impactul războiului din Ucraina, dar piaţa auto din România nu a înregistrat o scădere drastică a vânzărilor de maşini, în ciuda scăderii puterii de cumpărare a populaţiei. Anul se încheie cu peste un milion de tranzacţii pe piaţa auto, înregistrând creşteri pe segmentul de maşini noi şi evoluţii, relativ, apropiate de cele din anii trecuţi, pe segmentul second-hand. Maşinile rulate din import încheie anul 2022 cu aproximativ 325.000 de unităţi înmatriculate, iar cele tranzacţionate pe piaţa internă au depăşit din nou pragul de 600.000 de unităţi.

Potrivit sursei, piaţa maşinilor noi este segmentul auto care încheie anul pe plus, volumul de maşini noi înmatriculate ajungând la 129.328 de unităţi in 2022, reprezentând o creştere de 7% faţă de 2021. În prima jumătate a anului, piaţa maşinilor noi din România a avut cea mai mare creştere a înmatriculărilor şi la nivelul Uniunii Europene. Cele 58.712 de autoturisme noi, intrate pe piaţa din România în perioada ianuarie-iunie 2022, au fost cu 23% mai multe decât cele înmatriculate în aceeaşi perioadă a anului anterior.

Cea mai slabă lună a fost aprilie, cu 8.469 de maşini noi înmatriculate, cumpărătorii fiind mai precauţi cu achiziţiile de produse scumpe în contextul declanşării războiului din Ucraina. Cele mai bune luni au fost august şi decembrie, cu aproximativ 12.500 de maşini înmatriculate.

Comparativ cu perioada pre-pandemică, piaţa auto a maşinilor noi a scăzut cu 20% faţă de 2019, reprezentând aproape 33.000 de unităţi mai puţin. Diferenţele sunt evidente şi prin comparaţia celor mai bune luni din anii respectivi. Dacă în iulie şi august 2022 s-au înmatriculat, în medie, peste 12.000 de maşini noi, în aceleaşi luni din perioada pre-pandemică volumul a fost aproape dublu, ajungând la 23.177 maşini înmatriculate în august 2019, subliniază sursa citată.

Dacia Logan a fost cea mai vândută maşină în 2022, următoarele din top 5 fiind, integral, modele produse în România: Duster, Sandero, Spring şi Ford Puma. Pe locurile 6-10 au fost modelele: Hyundai Tucson, Toyota Corolla, Skoda Octavia, Dacia Jogger şi Toyota C-HR. O particularitate a anului 2022 a fost şi lansarea unor mărci chineze în Europa, care au început să se vândă şi în România.

Maşinile electrice au avut încă un an record, mai ales datorită programului Rabla Plus. Comparativ cu anul 2021, vânzările de maşini electrice au fost de trei ori mai mari, iar modelul Dacia Spring, pentru care 2022 a fost primul an complet de comercializare, a avut peste 50% din piaţa maşinilor electrice, în lunile cele mai bune. În premieră, 2022 se încheie cu peste 10.000 de maşini electrice vândute într-un singur an.

Tendinţa cumpărătorilor de a se îndrepta spre modele auto ecologice sau economice reiese şi din scăderea ofertei de maşini cu motorizări diesel, care a reprezentat sub 15% din totalul maşinilor noi vândute în 2022.

Piaţa maşinilor second-hand din import

Este segmentul cu cea mai mare scădere de pe piaţa auto. În 2022 s-au înmatriculat în România 325.062 de maşini aduse din străinătate, cu 18% mai puţin decât în 2021, când, în aceeaşi perioadă, erau înregistrate 395.759 de maşini.

Piaţa maşinilor second-hand s-a încheiat în anul 2022 cu cel mai mic număr de înmatriculări pe acest segment din ultimii 6 ani. Motivul principal al acestei scăderi a fost absenţa unor stocuri suficiente pe platformele de vânzări auto şi, implicit, a preţurilor ridicate de achiziţie.

Comparativ cu 2019, numărul înmatriculărilor de maşini second-hand din import a fost cu aproape 120.000 de unităţi mai mic în 2022. Cea mai bună lună din 2019 a fost octombrie, cu 41.756 de unităţi înmatriculate. În 2022, cea mai bună a fost martie, cu 31.166 de maşini din import înmatriculate, iar cea mai slabă lună a fost decembrie, cu 22.413 de unităţi înmatriculate în România, se menţionează în comunicat.

Reînmatriculările - tranzacţiile cu maşini second-hand pe plan intern

Încheie 2022 cu evoluţie şi valori asemănătoare celor din anul anterior. În România s-au înregistrat 622.583 de reînmatriculări, cu doar 5% mai puţin decât în 2021 şi la acelaşi nivel cu 2019. Tranzacţiile interne cu maşini second-hand au explodat în 2021, pe fondul întârzierilor de pe piaţa maşinilor noi şi a stocurilor reduse de maşini rulate din import, înregistrând o creşterede 14%, faţă de anul 2020. Practic, pentru reînmatriculări, 2021 a fost cel mai bun an din istorie, totalul fiind de 655.804 de maşini înregistrate.

Cea mai slabă lună pentru reînmatriculările din 2022 a fost aprilie, cu 44.720 de unităţi, iar cea mai bună a fost martie, cu aproape 59.948 de unităţi. Segmentul de piaţă al reînmatriculărilor a încheiat anul 2022 cu peste 620.000 de maşini tranzacţionate, acesta fiind al doilea an consecutiv când este depăşit pragul de 600.000 de maşini.

Piaţa auto pe Autovit.ro

Valoarea maşinilor puse la vânzare în 2022 pe cea mai mare platformă online de anunţuri auto din România a fost de peste 4 miliarde euro, în creştere cu 13% faţă de 2021.

Cele mai multe anunţuri publicate au fost pentru maşini cu valori cuprinse între 10.000 şi 25.000 de euro (31%), urmate de cele pentru modele între 5.000 şi 10.000 de euro (26%) sau sub 5.000 de euro (22%).

Mărcile auto cu cele mai multe oferte pe Autovit.ro au fost Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Audi şi Ford. În ceea ce priveşte interesul cumpărătorilor, aceştia s-au concentrat tot pe mărcile Volkswagen şi BMW, reprezentând 27% din totalul vizitelor de pe Autovit.ro, urmate de Audi şi Mercedes-Benz cu 12%, respectiv 11% din totalul vizitelor pe platformă.

Principalul tip de combustibil al maşinilor puse la vânzare pe Autovit.ro rămâne dieselul, dar este în scădere cu 3 procente faţă de anul trecut. În acelaşi timp, numărul maşinilor pe benzină prezente pe platformă a crescut cu 2 procente, comparativ cu 2021, iar maşinile electrice şi hibrid rămân constante ca ofertă.

Cei mai mulţi utilizatori Autovit.ro au căutat maşini al căror an de fabricaţie să nu fie mai vechi 2017 şi care să se încadreze între 10.000 şi 25.000 de euro. La fel ca în 2021, SUV-urile au fost cele mai populare modele de caroserie şi au avut şi cele mai multe anunţuri în platformă - peste 67.000 de anunţuri, reprezentând 32% din total.

Evoluţia preţurilor maşinilor rulate în 2022

La finalul anului 2022, Autovit.ro a realizat o analiză detaliată a evoluţiei preţurilor maşinilor din anunţurile publicate pe platformă pentru cele mai populare mărci şi modele second-hand din ultimii doi ani.

La finalul anului 2022, preţul mediu al maşinilor prezente pe Autovit.ro a fost de 11.198 de euro, mai mare cu 3% faţă de preţul mediu din ianuarie 2022, dar cu 18% faţă de decembrie 2021. Ceea ce înseamnă că maşinile second-hand au intrat pe piaţă cu preţuri mai mari încă de la începutul lui 2022, fluctuaţiile de preţ fiind, apoi, foarte mici pe parcursul întregului an. Faţă de finalul lui 2020, însă, preţul mediu al maşinilor a crescut cu 46%, de la 7.664 de euro în decembrie 2020, la 11.198 de euro în decembrie 2022.

Raportat la anul de fabricaţie, procentual, cel mai mult s-au scumpit maşinile cu o vechime cuprinsă între 5 şi 10 ani. În decembrie 2022, preţul mediu pentru această categorie de pe Autovit.ro a fost cu 23% mai mare decât în decembrie 2021 şi cu 49% mai mare decât în decembrie 2020. Cel mai puţin s-au modificat preţurile maşinilor mai vechi de 10 ani, se mai arată în comunicat.

Preţurile celor mai populare maşini pe Autovit.ro

Comparativ cu 2022, cele mai populare modele de maşini de pe Autovit.ro au înregistrat creşteri de preţuri între 16% şi 26%. Cea mai mare evoluţie a preţului mediu o înregistrează BMW seria 3, care avea un preţ mediu de 11.342 euro în 2021, urcând la 18.254 euro în 2022. Urmează Audi A4 şi Dacia Logan, cu creşteri ale preţului mediu de 25%.

Piaţa de piese auto pe Autovit.ro - 2021

Este o categorie constant vizitată pe Autovit.ro, iar valoarea pieselor din anunţurile postate în 2022 a fost de 223 milioane euro. Top 5 mărci de maşini pentru care s-au postat cele mai multe anunţuri de piese sunt Volkswagen, BMW, Audi, Mercedes-Benz şi Opel.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb