Danone România a publicat cele mai recente descoperiri ale studiului său despre tendinţele alimentare ale românilor, cu un accent special pe produsele pe bază de plante. Deşi carnea continuă să fie prezentă frecvent în alimentaţia românilor, cu 31% consumând-o aproape zilnic şi 42% incluzând-o în dietă de 2-4 ori pe săptămână, interesul pentru alimentaţia pe bază de plante a crescut semnificativ în ultimul an, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, acum, 39% din populaţie alege să includă în mod regulat produse pe bază de plante în dieta lor, faţă de 30% anul trecut, marcând o schimbare notabilă în preferinţele consumatorilor.
Studiul Danone, care a comparat obiceiurile alimentare din România, Bulgaria şi Ungaria, arată că românii sunt din ce în ce mai interesaţi de beneficiile sănătăţii şi sustenabilităţii asociate cu alimentele pe bază de plante. Alpro, parte a portofoliului Danone, vine în întâmpinarea acestei cereri în creştere cu o gamă variată de produse vegetale, inclusiv băuturi vegetale, produse fermentate, creme pentru gătit şi deserturi.
Interesul crescut pentru produsele pe bază de plante nu se limitează doar la preferinţele de gust sau la restricţiile alimentare specifice. 33% apreciază gustul acestora, iar 30% sunt motivaţi de impactul asupra mediului. Tinerii, în special cei între 25 şi 34 de ani, se disting prin adoptarea acestei schimbări către un consum mai responsabil şi conştient.
"Produsele pe bază de plante nu mai sunt de mult timp doar un trend ci au devenit parte a vieţii noastre ca români. Ne uităm din ce în ce mai mult la alegerile pe care le facem în materie de alimentaţie şi asta nu poate decât sa ne bucure şi să ne provoace în acelaşi timp pentru că înseamna să ţinem constant pasul cu cerinţele consumatorilor noştri. Astfel am relansat gama BIO reintroducând Alpro Cocos BIO 1l şi lansând pe piaţă băutura de soia cu aromă de vanilie BIO. De asemenea, am inovat şi în zona deserturilor prin noile deserturi proaspete cu aromă de vanilie sau ciocolată. Continuăm să ne angajăm în sprijinirea celor care aleg să consume produse pe bază de plante, oferindu-le o varietate largă de reţete şi gusturi care să îmbogăţească experienţa alimentară a fiecăruia", a declarat Ştefania Diaconu, Brand Manager Alpro România.
Românii şi dieta flexitariană
Dieta flexitariană, care promovează un consum variat de alimente, fără a elimina complet carnea din alimentaţie, devine din ce în ce mai populară în România. Acest regim alimentar flexibil permite includerea cărnii sau peştelui, alături de o varietate mare de fructe, legume şi produse pe bază de plante, oferind o alternativă echilibrată pentru cei care doresc diversitate în alimentaţie fără a sacrifica gustul.
Conform studiului Danone, 30% dintre români aleg să urmeze diverse principii alimentare, inclusiv flexitarianismul, reflectând o evoluţie în preferinţele şi conştientizarea alimentară. Această schimbare sugerează o tendinţă crescută de explorare a diferitelor abordări alimentare, în căutarea unui stil de viaţă mai echilibrat şi mai sustenabil.
"Indiscutabil, alimentaţia are un impact fundamental asupra sănătăţii noastre fizice şi mentale. Dieta flexitariană poate fi parte a unui stil de viaţă sănătos. Este o dietă flexibilă care nu are multe restricţii, este echilibrată, fiind prietenoasă pentru om dar şi pentru mediu. Datorită acestei diete pot apărea diferite beneficii: menţinerea sau chiar scăderea greutăţii, valori ale tensiunii arteriale în ţintele optime prin diminuarea aportului de sodiu, reducerea riscului de boli cardiovasculare, stabilizarea nivelului glicemic şi implicit scăderea riscului de diabet zaharat tip 2, încetinirea declinului cognitiv. Dar, să nu uităm că nu e îndeajuns să mâncăm mai sănătos, ci şi să facem mişcare, să ne hidratăm corespunzator şi să gândim pozitiv", a spus Prof. Dr. Gabriela Radulian.
În al treilea an de cercetare, studiul Danone desfăşurat în perioada 16-22 martie 2024, efectuat de NMS Hungary Kft., a urmărit să aprofundeze înţelegerea tendinţelor alimentare ale consumatorilor din România, Ungaria şi Bulgaria. Analiza s-a concentrat pe un eşantion reprezentativ de 500 de respondenţi din fiecare ţară, acoperind un spectru demografic echilibrat între 18 şi 64 de ani, distribuţia egală pe gen şi o reprezentare variată a locaţiilor geografice.