Sentimentele angajaţilor din întreaga lume despre AI şi GenAI diferă semnificativ, dar optimismul prudent persistă, 42% dintre aceştia raportând încredere în impactul pozitiv al tehnologiilor asupra muncii lor, comparativ cu 26% în aceeaşi perioadă a anului trecut. În acelaşi timp, şi anxietatea faţă de aceste tehnologii este, de asemenea, în creştere, cu 5 puncte procentuale, iar 49% dintre utilizatorii frecvenţi cred că jobul lor ar putea dispărea în următorii zece ani din cauza dezvoltării AI şi GenAI, conform unui comunicat transmis redacţiei.
Acestea sunt printre concluziile unui nou raport publicat de Boston Consulting Group (BCG), intitulat "Inteligenţa Artificială la locul de muncă: Prieten şi inamic". Studiul se bazează pe un sondaj global, la care au participat peste 13.000 de angajaţi din 15 ţări şi regiuni, realizat de BCG X, divizia de dezvoltare şi design tehnologic a BCG. Respondenţii sondajului variază de la persoane aflate în poziţii de conducere până la angajaţi din linia întâi, adică acei lucrători care interacţionează direct cu clienţii, potrivit comunicatului.
Sondajul a fost realizat într-o fază critică a maturizării GenAI, pe măsură ce companiile trec dincolo de proiectele pilot şi încep să integreze tehnologia în structura organizaţiilor lor. Aproape două treimi dintre lideri (64%) spun că încep să implementeze instrumente GenAI pentru a remodela organizaţiile. Angajamentul faţă de tehnologie a crescut în ultimul an, în special în rândul angajaţilor din linia întâi. De peste două ori mai mulţi raportează că folosesc regulat acest instrument, iar 43% dintre aceştia o fac pentru muncă.
"Sondajul nostru expune natura cu două tăişuri a GenAI. Familiaritatea este corelată atât cu confortul, cât şi cu frica. GenAI este o tehnologie revoluţionară, aşa că aceste reacţii opuse nu ar trebui să fie surprinzătoare", a declarat Adam Kotsis, Partener şi Director Asociat, People Strategy, la BCG. "Recunoscând modurile complexe în care oamenii înţeleg şi interacţionează cu GenAI, liderii pot remodela organizaţiile pentru a maximiza punctele forte şi valoarea atât a lucrătorilor umani, cât şi a maşinilor."
Deşi companiile au făcut progrese în pregătirea angajaţilor lor, de la ultimul sondaj efectuat acum un an, există încă mult potenţial pentru creştere, deoarece doar 30% dintre manageri şi 28% dintre angajaţii din linia întâi au fost deja instruiţi în privinţa modului în care AI va schimba locurile lor de muncă, comparativ cu jumătate dintre lideri.
Studiul mai dezvăluie că 58% dintre respondenţii care folosesc GenAI la locul de muncă raportează că utilizarea acestui instrument le economiseşte cel puţin cinci ore pe săptămână, iar aceşti respondenţi spun că folosesc acest timp economisit pentru a efectua mai multe sarcini (41%) sau sarcini noi (39%), pentru a experimenta cu GenAI (38%) sau pentru a lucra la sarcini strategice (38%), se menţionează în comunicat.
"Intrăm într-o nouă eră pentru GenAI, care este mai puţin despre optimism şi curiozitate şi mai mult despre încredere şi realizarea valorii. Gradul de adoptare a crescut, iar indivizii încep să vadă beneficiile," a adăugat Kotsis. "Companiile încep, de asemenea, să realizeze că pentru a obţine valoarea din investiţia lor va fi necesar să gândească dincolo de productivitate şi să adopte o abordare mai holistică şi proactivă pentru a redirecţiona timpul economisit către activităţile cele mai valoroase şi plăcute, să îşi recalifice angajaţii pentru a face acest lucru şi să îşi remodeleze organizaţiile şi modelele operaţionale, în consecinţă."
Geografic, sondajul relevă că respondenţii din ţări din Sudul Global, precum Brazilia, India, Nigeria, Africa de Sud şi cei din Orientul Mijlociu, au fost în mod constant mai optimişti şi mai puţin anxioşi decât respondenţii din pieţele mature cu privire la GenAI. Sudul Global are, de asemenea, o proporţie mai mare de utilizatori frecvenţi de GenAI la locul de muncă, atât în rândul liderilor, cât şi al managerilor şi angajaţilor de pe linia întâi, decât Nordul Global.
Studiul oferă un set de cinci recomandări-cheie pentru companii, pe măsură ce acestea continuă transformările în jurul GenAI:
⦁Stabiliţi o mentalitate orientată spre transformare
⦁Gestionaţi toate transformările
⦁Dezvoltaţi capacităţi de instruire la scară largă
⦁Subliniaţi cum GenAI poate creşte crearea de valoare şi bucuria angajaţilor
⦁Anticipaţi evoluţia rolurilor, abilităţilor, modelului operaţional, datelor şi guvernanţei