2016 se preconizează a fi cel mai bun an, din ultimii 10, în domeniul turismului, conform unui strudiu realizat de analiştii agenţiei de servicii financiare KeysFin (www.keysfin.com). Potrivit datelor companiei, cifra de afaceri a agenţiilor de turism şi a tur-operatorilor ar urma să treacă, în premieră, de 4,5 miliarde de lei, un nivel care ar putea atinge dublul încasărilor din 2010.
Potrivit datelor de la Registrul Comerţului şi Ministerul de Finanţe, prelucrate de analiştii KeysFin, numărul companiilor care activează în domeniul turismului românesc a depăşit graniţa de 3000 de firme, în creştere cu peste 1000 faţă de nivelul din 2010.
Avansul business-ului în sectorul turismului se vede şi în cifra de afaceri a firmelor care activează în domeniu. Aceasta a atins nivelul de 4,31 miliarde de lei în 2014, în creştere cu aproape 2 miliarde de lei faţă de anul de referinţă 2010.
Potrivit analiştilor agenţiei, datele statistice parţiale arată că în 2015 afacerile din acest sector au depăşit nivelul din anul precedent, iar 2016 se anunţă a fi cel mai bun an pentru turismul românesc din ultimii 10.
"Creşterea încrederii românilor în economie, dezgheţul determinat de îmbunătăţirea condiţiilor macro-economice, efectele reducerii TVA, relativa stabilitate a monedei naţionale şi evoluţia pozitivă a ofertelor operatorilor din turism, atât la nivel de paletă de servicii, cât şi în privinţa tarifelor, toţi aceşti factori au influenţat în sens pozitiv dinamica unui sector în care ne punem mari speranţe în viitor", mai spun analiştii de la KeysFin.
Potrivit datelor KeysFin, tur-operatorii au realizat în 2014 afaceri de 2,035 miliarde de lei, în timp ce agenţiile de turism au raportat un business de 1,95 miliarde lei. Alte 320 de milioane de lei au însemnat alte servicii de rezervare şi asistenţă turistică.
În ceea ce priveşte vacanţele, românii aleg în primul rând destinaţiile din străinătate. Potrivit datelor INS, analizate de agenţie, 647.000 de turişti au mers în străinătate, în 2015, faţă de 564.000 care au ales destinaţiile din ţară.
Specialiştii agenţiei afirmă că, în ceea ce priveşte turismul intern, numărul total include atât turiştii români, cât şi cei străini cazaţi oficial în unităţile hoteliere.
"Ştim foarte bine că există un număr foarte mare de turişti pe destinaţiile interne, precum Litoralul sau Valea Prahovei, care nu sunt raportaţi oficial, fiind cazaţi în pensiuni, vile şi la gazde, astfel că situaţia reală din piaţă trebuie privită cu rezervele de rigoare", precizează agenţia.
Statisticile indică un avans anul acesta atât pe turismul intern, cât şi pe cel extern, faţă de anii precedenţi. În 2014 au fost înregistraţi 542.000 de turişti care au ales vacanţele externe şi 502.000 care au mers în destinaţiile interne din ţara noastră.
Potrivit datelor KeysFin, cele mai căutate destinaţii în 2015 au fost
Grecia şi Bulgaria, cu 136.812 turişti, respectiv 110.558 turişti. Turcia, Spania, Italia, Germania, Franţa şi Marea Britanie s-au aflat, de asemenea, în prim-plan, cu câteva zeci de mii de turişti fiecare.
Pe lista destinaţiilor alese de români, printre cele mai exotice se află Mexic, Australia, Iordania, Canada, Siria şi Japonia.
"Statisticile situează în prim-plan Bulgaria, Grecia şi Turcia - principalele destinaţii pentru turiştii români în sezonul estival. Preţurile bune oferite de tur-operatori şi serviciile all-inclusive reprezintă principalele atuuri care au determinat această situaţie. În ceea ce priveşte ţări precum Spania, Italia, Germania, avem foarte multe călătorii ale românilor care muncesc acolo, dar şi un interes important din partea turiştilor interesaţi mai ales de city-break-uri în oraşe precum Barcelona, Roma, Berlin, Paris sau Londra", au explicat analiştii.
Aceştia estimează că, în 2016, pe fondul provocărilor geopolitice la nivel internaţional, vom asista la o concentrare a prezenţei turiştilor români în destinaţii precum Bulgaria şi Grecia, perdante urmând să fie în primul rând Turcia, Egiptul şi chiar Franţa, pe fondul temerilor privind atentatele teroriste.