Anul curent a fost, până în prezent, unul destul de rău pentru listările (ofertele publice iniţiale) din Japonia, conform Bloomberg, care arată că această situaţie este, în parte, consecinţa vânzărilor de pe pieţele nipone, care au făcut ca indicele de referinţă Topix să aibă cel mai prost început de an din istoria sa.
Conform "Securities Japan" Inc., investitorii nu au capacitatea să elibereze fonduri ca să cumpere acţiuni în cadrul noilor oferte din Japonia.
Anul acesta au fost lansate 21 de oferte publice iniţiale în Japonia, după un total de 98 în 2015 (cel mai mare număr de listări din 2007). Din cele 21, şase companii sunt tranzacţionate sub preţul de debut, faţă de numai 8 pe întregul an 2015, conform "Japan Exchange Group" Inc.
"Willplus Holdings" Co., dealer auto japonez, s-a lansat pe piaţă săptămâna trecută, iar acţiunile sale au pierdut aproape 3% ieri, faţă de preţul de debut.
Totodată, la momentul debutului pe piaţă, anul acesta, "Akatsuki" Inc., producător de jocuri pentru dispozitive mobile, a deschis cu 8% sub preţul de listare, iar firma de ştiinţe ale vieţii "PhoenixBio" Co., cu 2,1%.
"Investitorii individuali nu pot face plasamente din cauza pierderilor pe care le-au suferit la începutul anului. Mulţi investitori sunt nevoiţi să stea departe de ofertele publice iniţiale", afirmă Masayuki Otani, strateg şef la "Securities Japan".
Specialiştii "Mito Securities" Co. sunt de părere că situaţia din anul curent nu a fost generată numai de vânzările masive de la începutul anului, ci de faptul că multe companii sunt "lipsite de atractivitate". Toshiaki Iwasaki, analist la "Mito Securities", spune: "Există un mare merit al companiei care se listează şi al subscriitorilor în oferta publică iniţială, dar acesta este irelevant pentru investitori. În cazul în care societatea nu este atractivă, ei nu vor cumpăra".
Numărul listărilor din Japonia a atins un vârf de 204 în 2000, în perioada bulei din sectorul IT. Mai târziu, în 2009, la momentul crizei financiare mondiale, numărul ofertelor publice iniţiale a scăzut la numai 19. Ulterior, piaţa de profil a început să-şi mai revină. În 2014, numărul listărilor a ajuns la 80.