Gigantul auto american "General Motors" (GM) va elimina 30.000 de locuri de muncă în America de Nord şi va închide 12 fabrici, conform planului de restructurare anunţat, ieri, de directorul executiv al societăţii, Rick Wagoner. GM, cel mai mare constructor de autoturisme din lume, îşi va reduce operaţiunile la nouă unităţi de producţie, restul fabricilor afectate de restructurare fiind de pe alte segmente de activitate. Disponibilizările sînt urmarea pierderilor de 4,8 miliarde de dolari înregistrate în acest an de companie, din activităţile derulate în America de Nord. Închiderea fabricilor nu se va finaliza înainte de anul 2007, cînd expiră contractul colectiv de muncă al angajaţilor GM.
"Dacă unităţile vizate nu vînd maşini, ele nu au cum să funcţioneze", a afirmat Al Benchich, preşedinte al sindicatului United Auto Workers Local 909.
Acesta consideră că GM nu are cota de piaţă necesară care să susţină structura sa actuală. Amintim că GM pierde din cota sa de piaţă în favoarea producătorilor auto japonezi. Compania lucrează, acum, la 85% din capacitatea sa, mai puţin decît nivelul la care operează diviziile americane ale rivalilor niponi ai GM.
Dacă în anul 1962, GM avea o cotă de piaţă record, de 51% în SUA, în primele zece luni din 2005 aceasta s-a diminuat la 26%. Nivelul actual este cel mai scăzut de după 1925, cînd cota GM era de 19,1%, spun publicaţiile de specialitate.
De la începutul anului curent, acţiunile GM au pierdut 40% din valoarea lor. La data de 17 noiembrie, titlurile companiei au atins cel mai scăzut curs din 1987 pînă în prezent.