Recommerce©, lider european în comerţul cu dispozitive high-tech second-hand şi recondiţionate, prezintă rezultatele celei de-a treia ediţii a barometrului său anual "Piaţa Telefoniei Mobile Second-Hand", realizat de KANTAR în peste 12 ţări europene, inclusiv în România, conform unui comunicat remis redacţiei.
Conform comunicatului, într-un moment în care piaţa de recondiţionare câştigă tot mai multă popularitate, cu peste 309 milioane de smartphone-uri recondiţionate vândute la nivel mondial în 2023 conform IDC, Recommerce© expune rezultatele pieţei de second-hand şi obiceiurile consumatorilor din România, precum şi principalele tendinţe care se preconizează în acest sector.
Românii se numără printre europenii cei mai dornici să cumpere un smartphone recondiţionat - dorinţă determinată în principal de nevoia de a economisi eficient.
În 2023, 3% dintre români au achiziţionat un dispozitiv recondiţionat. Piaţa smartphone-urilor recondiţionate este în creştere la nivel local, cu peste 60% dintre români exprimându-şi interesul de a cumpăra un dispozitiv recondiţionat.
Preţul este factorul determinant în decizia de a achiziţiona un smartphone recondiţionat pentru 70% dintre consumatorii români, cu 2% mai mulţi faţă de anul 2022.
Această tendinţă se menţine constantă în toată Europa, unde 67% dintre consumatori pun accent pe preţurile mai accesibile, mai ales din cauza inflaţiei crescute. Preferinţa pentru modelele de vârf se observă la 40% dintre consumatori, înregistrând o creştere de 5%, şi întrece semnificativ preocupările legate de impactul asupra mediului.
Într-o perioadă caracterizată de inflaţie, când cele mai noi modele pot ajunge să coste chiar şi 1.000euro, telefoanele recondiţionate devin o alternativă avantajoasă pentru buget, având preţuri în medie cu până la 50% mai reduse faţă de cele noi.
Peste 30% dintre consumatorii din România (+3%) îşi propun să aibă un impact pozitiv asupra mediului atunci când achiziţionează un produs.
Platformele online sunt preferate de peste 80% dintre consumatori pentru achiziţionarea smartphone-urilor recondiţionate, marcând cel mai înalt procent observat printre ţările europene. 44% dintre consumatori (+5%) preferă să cumpere direct de la operatorii de telecomunicaţii.
Majoritatea românilor preferă să revândă smartphone-ul folosit în loc să-l păstreze.
În contextul discuţiilor continue despre inflaţie şi puterea de cumpărare scăzută, românii arată o conştientizare crescută a opţiunilor lor pentru revânzarea smartphone-urilor. O proporţie de 35% dintre respondenţi îşi declară intenţia de a-şi revinde telefonul mobil actual, cu 8% mai mult faţă de anul 2022.
Proporţia consumatorilor români care plănuiesc să-şi păstreze telefonul vechi pentru eventuale nevoi viitoare a scăzut cu 3 puncte, la 28%. Această schimbare indică o tendinţă unică printre români, reflectând un comportament observat în pieţele mai mature, precum Franţa, unde propensiunea de a revinde smartphone-urile depăşeşte tendinţa de a le păstra pentru nevoi potenţiale - un contrast faţă de sentimentul predominant în alte ţări evaluate, unde, în medie, 39% dintre consumatori preferă să-şi păstreze smartphone-urile vechi.
De altfel, 33% dintre români au hotărât să-şi doneze telefoanele vechi, în timp ce 7% au ales să le recicleze.
"Există o tendinţă notabilă către un comportament de cumpărare îndreptat spre ecologie în România. Mai mult ca oricând, compania noastră este angajată să sprijine această tranziţie către o piaţă a smartphone-urilor sustenabilă, oferind în acelaşi timp o opţiune accesibilă din punct de vedere financiar consumatorilor," a declarat Hector Destailleur, General Manager al Recommerce Group pentru Europa de Est.
"Smartphone-urile noastre recondiţionate devin o opţiune din ce în ce mai atractivă pentru cumpărătorii inteligenţi. Numai în 2023, am vândut peste 30.000 de smartphone-uri recondiţionate în regiune. Din România, ne-am extins în Bulgaria, Croaţia, Grecia, Ungaria, Moldova, Slovacia şi Slovenia, şi mai multe alte ţări urmează să fie incluse în curând. Ne propunem o creştere de cel puţin 30% în 2024," a menţionat Gregoire Vigroux, Co-Fondator & Consilier Senior, Recommerce Europa de Est.