Colapsul Silicon Valley Bank este "învăluit" într-o ironie amară: a pornit tocmai de activele cele mai sigure din bilanţul său, respectiv obligaţiunile guvernamentale şi cele ipotecare.
Banca s-a prăbuşit la doar câteva zile după ce o agenţie de reglementare financiară din California a declarat că instituţia financiară este solidă şi stabilă.
Silicon Valley Bank, parte a SVB Financial Group, listat la Nasdaq sub simbolul SIVB, a ocupat locul al 16-lea în clasamentul după active al băncilor din SUA, după o creştere explozivă în ultimii trei ani.
Activelor totale ale băncii au fost de circa 71 de miliarde de dolari la sfârşitul anului 2019, au crescut până la 115,5 miliarde în 2020, iar apoi aproape s-au dublat în 2021, până la circa 211,5 miliarde în 2021.
SVB a fost un nume important pe segmentul finanţărilor acordate noilor companii din sectoarele emergente ale tehnologiilor înalte, criptomonedelor, biotehnologiilor sau din sectorul farmaceutic.
Banii atraşi de aceste companii de la investitori erau depuşi, în general, în conturi deschise la SVB. La sfârşitul anului trecut, structura activelor băncii era dominată de plasamentele în obligaţiuni emise de guvernul american sau alte agenţii federale (108 miliarde de dolari), conform datelor de la Bloomberg, iar creditele nete aveau o valoare de 74 de miliarde de dolari.
Situaţia bilanţieră prezentată de Zerohedge arată că valoarea totală a depozitelor era de circa 173 de miliarde de dolari, din care 151,5 miliarde o reprezenta valoarea depozitelor neacoperite de garanţiile federale. O analiză Bloomberg arată că valoarea totală a depozitelor garantate a fost mult mai mică, de numai 8 miliarde de dolari.
După cum arată ordinul de preluare a băncii, SVB a anunţat o pierdere de 1,8 miliarde de dolari în 8 martie 2023, din vânzarea unui portofoliu de obligaţiuni guvernamentale şi ipotecare cu o valoare de circa 21 de miliarde de dolari.
A doua zi, acţiunile SIVB s-au prăbuşit cu peste 60% şi au închis la 106 dolari. Acţiunile SIVB au atins un maxim istoric de 755 de dolari în primele zile de tranzacţionare din noiembrie 2021, iar maximul ultimelor 52 de săptămâni depăşea 500 de dolari (vezi graficul 1).
Banca a încercat să acopere pierderile printr-o majorare de capital de 2,25 miliarde de dolari, care ar fi trebuit completată şi cu fonduri atrase prin emisiuni de obligaţiuni.
Retragerea depozitelor s-a desfăşurat, însă, cu o viteză extraordinară şi a ajuns la o valoare cumulată de circa 42 de miliarde de dolari în câteva ore. În aceste condiţii s-a renunţat la majorarea capitalului şi a fost căutat un cumpărător de ultimă instanţă, însă a fost prea târziu.
Apelurile pentru retragerea urgentă a depozitelor a venit chiar de la investitori cu nume grele, cum este Peter Thiel, co-fondator PayPal, Palantir Technologies şi partener la Founders Fund.
În ordinul de preluare a băncii de către FDIC se arată că poziţia financiară a SVB s-a deteriorat extrem de rapid, iar poziţia cash a ajuns la o valoare negativă de aproape un miliard de dolari.
Tranzacţionarea acţiunilor SVB nu s-a mai reluat în ultima zi a săptămânii trecute. Agenţia federală pentru garantarea depozitelor bancare, Federal Deposit Insurance Corp. (FDIC), a preluat controlul asupra băncii prin intermediul unei instituţii financiare nou create, Deposit Insurance National Bank of Santa Clara, unde au fost transferate toate depozitele de la SVB.
De aici îşi vor primi banii clienţii băncii în limita sumei de 250.000 de dolari, pragul de garantare stabilit de FDIC. Majoritatea clienţilor este alcătuită, însă, din firme, iar depozitele lor au o valoare individuală mai mare decât pragul de garantare. Pentru sumele care depăşesc pragul de garantare, clienţii băncii vor primi certificate cu valorile care trebuie recuperate, dar aceasta depinde de capacitatea lichidatorului de a valorifica cât mai bine ceea ce a mai rămas din activele băncii.
Aceste firme se confruntă acum cu mari dificultăţi în ceea ce priveşte plata furnizorilor şi a angajaţilor, iar efectele în lanţ la nivelul întregii economii americane sunt greu de estimat.
Şi compania UiPath, fondată în 2005 la Bucureşti, are o expunere financiară faţă de SVB. Conform Formularului 10-K depus la Securities and Exchange Commission, pentru anul fiscal încheiat la 31 ianuarie 2022, UiPath a obţinut o facilitate de creditare de la un grup de bănci, iar contractul este administrat de Silicon Valley Bank.
Facilitatea constă dintr-o linie de credit de 200 de milioane de dolari, cu maturitatea în 30 octombrie 2023, garantată cu toate activele firmei, fiind exceptate drepturile de proprietate intelectuală.
Deşi raportul de la UiPath arată că nu existau sume trase în cadrul liniei la 31 ianuarie 2022, este foarte posibil ca firma să deţină conturi la SVB cu o valoare semnificativ mai mare decât pragul de garantare.
Pe marginea unui articol din Wall Street Journal referitor la colapsul SVB, un cititor întreabă cum este posibil ca un startup să nu îşi diversifice finanţarea, astfel încât să rămână sub pragul de garantare al depozitelor, şi afirmă că directorii financiari ai acestor companii sunt vinovaţi de neglijenţă deosebit de gravă.
O explicaţie a apărut în secţiunea de comentarii a unei analize publicate de Noah Smith, fost editorialist la Bloomberg, pe contul său de Substack.
Se pare că firmele şi-au deschis conturile la SVB chiar la recomandarea finanţatorilor, iar cititorul mai afirmă că "fiecare startup finanţat de compania lui Marc Andreessen are cont acolo".
Autorul unei analize din WSJ a întrebat ce au făcut instituţiile de supraveghere, în condiţiile în care "SVB a crescut prea rapid utilizând bani împrumutaţi, iar riscurile se aflau la vedere".
Una dintre problemele identificate a fost aceea a reglementărilor privind adecvarea capitalului, care permit ignorarea pierderilor generate de marcarea la piaţă a titlurilor cu venit fix din portofolii, dacă aceste titluri sunt deţinute până la maturitate.
De aici a plecat şi avertismentul lansat de William C. Martin, fost administrator al unui fond de hedging, pe contul său de Twitter încă din ianuarie 2023.
După declaraţia de interese, în care preciza că are o poziţie short faţă de acţiunile SIVB, Martin sublinia atunci că banca a acumulat un portofoliu uriaş de obligaţiuni ipotecare, înregistrate în categoria "deţinut până la maturitate".
Din T4 2019 până în T4 2021 creşterea a fost de peste 700%, iar valoarea nominală a ajuns la 99 de miliarde de dolari. Mai mult, creşterea a avut loc într-o piaţă marcată de minime istorice ale dobânzilor, corespunzătoare unui vârf al valorilor de piaţă ale titlurilor financiare.
Martin a mai subliniat că pierderile nerealizate în urma marcării la piaţă a obligaţiunilor deţinute până la maturitate au fost de 15,9 miliarde de dolari în T3 2022, în condiţiile unui capital social de numai 11,5 miliarde.
"Un risc major pentru SVB este acela al accelerării retragerii depozitelor până la un ritm aşa de mare încât banca să fie forţată să majoreze capitalul social sau să vândă obligaţiuni din portofoliul său cu deţineri până la maturitate, ceea ce înseamnă materializarea unor pierderi substanţiale", mai avertiza William C. Martin în ianuarie 2023.
Prognoza lui Martin a fost, se pare, deosebit de precisă şi tocmai din acest portofoliu a trebuit să vândă SVB pentru a obţine fondurile necesare onorării retragerilor cerute de clienţi.
O ştire din presa financiară americană arată că directorul executiv al băncii, Greg Becker, şi-a vândut cea mai mare parte a acţiunilor SVB din portofoliul personal, cu o valoare de circa 3,6 milioane de dolari, la sfârşitul lunii ianuarie 2023.
În ultimele zile au înregistrat căderi masive şi acţiunile altor două bănci regionale, First Republic Bank, de circa 30%, şi PacWest Bancorp, de circa 54%. WSJ scrie că mai mult de două treimi din portofoliul de credite al PacWest este format din credite imobiliare.
Analiştii de pe piaţă consideră că turbulenţele de pe piaţa bancară americană nu vor afecta şi băncile europene. "Vânzarea acţiunilor bancare din Europa este exagerată. Băncile europene nu sunt afectate de factorii care au condus la căderea SVB", a declarat Davide Serra, fondator şi director executiv al firmei Algebris Investments. În opinia sa, "băncile din Europa sunt super-sigure, nu există risc sistemic, iar bula speculativă este doar în criptomonede şi în sectorul tehnologic".
Vânzările masive ale acţiunilor bancare din SUA s-au accelerat pe fondul publicării unui raport de la FDIC, conform căruia pierderile nerealizate ale instituţiilor bancare din ţară au ajuns la circa 620 de miliarde de dolari în T4 2022, de la 8 miliarde în aceeaşi perioadă a anului precedent, după cum scrie Financial Times.
Valoarea pierderilor nerealizate a fost mai mică decât valoarea cumulată a capitalului social din sistemul bancar, de circa 2,2 trilioane de dolari.
Bancherul de investiţii Christopher Whalen, preşedintele Whalen Global Advisors, a declarat pentru FT că situaţia băncii SVB a mutat atenţia pieţelor către portofoliile de obligaţiuni şi pierderile nerealizate, care au crescut accelerat odată cu creşterea dobânzilor.
"Băncile cu mari portofolii de obligaţiuni guvernamentale au cele mai mari probleme, în condiţiile în care nimeni nu s-a aşteptat la persistenţa unei inflaţii ridicate", a precizat Whalen. În opinia sa, chiar dacă pierderile vor fi realizate şi recunoscute în situaţiile financiare, solvabilitatea majorităţii băncilor nu va fi afectată.
Preşedintele de la Whalen Global Advisors a mai avertizat că "dobânzile nici măcar nu trebuie să mai crească, ci doar trebuie să rămână unde se află acum pentru ca băncile să fie nevoite să recunoască pierderi uriaşe".
Într-un editorial din WSJ pe marginea colapsului SVB se subliniază că "avem parte de o nouă lecţie dureroasă a costurilor unei manii a creditării alimentate de politici monetare greşite", iar investitorii sunt sfătuiţi să se pregătească pentru vremuri grele.
Este greu de crezut că această "furtună" financiară va ocoli Europa, mai ales dacă avem în vedere că bulele speculative sunt prezente în mai multe sectoare, nu doar în cel al criptomonedelor sau al tehnologiilor, iar sectorul imobiliar, rezidenţial şi comercial, prezintă riscuri majore, amplificate de o bulă speculativă fără precedent istoric. O ştire de la Bloomberg arată că "efectele căderii SVB se resimt de la Londra până în Singapore".
Un trader a scris pe contul său de Twitter că "trebuie să ne pregătim serios pentru super crash-ul care va veni" şi a recomandat cartea "Lebăda neagră" a lui Nassim Nicholas Taleb.
"Este cam târziu. Acum ar trebui să cumperi cărţi de rugăciuni", a răspuns profesorul Taleb.
1. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 01:57)
Cum mai panica lumea Soviani cu "gurul" Ghidiu intr-o seara pe Money Channel cand a cazut Dow cu 700 de .puncte pe un "fat finger", ca se prabuseste cerul!!! Degeaba! Nu pariati impotriva Americii!
1.1. Titlu (răspuns la opinia nr. 1)
(mesaj trimis de Protaru în data de 13.03.2023, 11:56)
Biden, tu esti?
Nu e despre a paria sau nu impotriva Americii, este despre a'ti gestiona portofoliul evitand sa'ti asumi riscuri inutile.
2. nu exista active sigure
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 04:58)
"Activele sigure s-au dovedit fatale". Gresit. Nu exista active sigure. Exista doar active cu valoare si lichidate variablia. Valoarea activelor bancare (obligatiuni in acest caz) creste cind scad dobinzile respectiv scade cind acestea cresc. La SVB, portofoliul de obligatiuni a fost construit intr-o perioada cu dobinzi aproape de zero. Cresterea dobinzilor din ultimele 6-9 luni a creat in portofoliul de obligatiuni o pierdere contabila ce depasea capitalul social al bancii. In alte cuvinte, daca se lichida portofoliul saptamina trecuta si se plateau banii datorati deponentilor actionarii erau pe MINUS. Nu a fost nevoie decit de o retragere concertata de fonduri, care azi se face prin ordine online, nu prin stat la cozi, si banca a intrat in incapacitate de plata.
CA-ul si top managementul executiv al bancii poarta responsabilitatea falimentuluii. Actionarii SVB sunt in proportie de 98,39% institutii financiare, alte banci si fonduri, implicit si membri CA sunt "profesionisti".
Falimentul SVB si falimentul din weekend al Signature Bank New York (alta banca, acelasi diagnostic) necesita salvarea deponentilor indiferent de dimensiune. Fedul & Trezoreria & FDIC salveaza situatia pentru toata lumea sau panica va destabiliza economia americana. Nu exista alta solutie la lacomie si prostie decit bani din avion.
Pe planeta nu avem un sistem economic de succes numit capitalism. Pe planeta avem un model economic de succes numit inflatie.
Iar activele sigure din titlu parca nu mai par atit de sigure, nu-i asa?
2.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 06:21)
Titlul este ironic. Poti sa-ti dai seama de la prima vedere, daca esti normal, dar articolul spune ca este o ironie inca de la prima fraza: "Colapsul Silicon Valley Bank este "învăluit" într-o ironie amară: a pornit tocmai de activele cele mai sigure din bilanţul său, respectiv obligaţiunile guvernamentale şi cele ipotecare."
Nu stii sa citesti, dar faci pe desteptul.
2.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 06:25)
:))))))))
2.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 18:33)
active "sigure " in ghilimele = guvernul care vinde aceste obligatiuni de stat le declara sigure !
pentru a le putea vinde si pentru a obtine dobanzi mici !
dar acum realizam ca de fapt nu sint sigure !
si ca guvernul a mintit ! = toti vanzatorii isi lauda marfa chiar daca este o marfa de slaba calitate !
mai grav este ca acelasi guvern care vinde aceste obligatiuni de stat = obliga fondurile de pensie sa le cumpere !
nu numai bancile au obligatiuni de stat care s-au prabusit in valoare = si fondurile de pensie au !
fondurile de pensie de la pilonul 2 = sant obligate de ASF sa cumpere aceste investitii "sigure " numite obligatiuni de stat in proprtie de 60 %
iar valoarea lor s-a prabusit dar ASF si fondurile de pensie = tac de frica sa nu provoace panica !
2.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 19:08)
motivul pentru care guvernul le declara sigure are de-a face cu faptul ca aceste obligatiuni la maturitate sunt rascumparate la valoarea nominala. iti primesti toti banii investiti in ele.
2.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 2.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 14.03.2023, 00:02)
sant de acord cu explicatia ta = "aceste obligatiuni la maturitate sunt rascumparate la valoarea nominala. iti primesti toti banii investiti in ele."
dar trebuie sa tinem cont si de inflatie = daca dobanda platita este sub nivelul inflatiei = pierzi in termeni reali !
de exemplu bondurile germane pe 10 ani care au oferit dobanda negativa in 2020
ce daca primesti banii inapoi in 2030 ?
primesti dobanda negativa in conditiile in care inflatia este de 9 %
da primesti banii inapoi dar ei valoreaza mult mai putin decit acum 10 ani ( 2030 fata de 2020 )
deci nu sint sigure = cei care au investit in ele pierd bani in termeni reali
si printre cei care pierd = fondurile de pensie adica actualii si mai ales viitorii pensionari
3. Teoria conspiratiei
(mesaj trimis de Dan Coe în data de 13.03.2023, 06:21)
Si daca totul a fost o manevra speculativa bine orchstrata pusa la cale de o institutie financiara sau mai multe, care acum achizitioneaza obligatiuni guvernamentale cu discount?
3.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 07:21)
nu e nici-o manevra. nu achizitioneaza nici-o institutie financiara nimic. obligatiunile guvernamentale sunt preluate de trezorerie, care elibereaza cash pentru ele la valoare aproximativa de acoperire a depozitelor. nu exista o teorie a conspiratiei in jurul povestii intrucit nu exista beneficiar real. e un minim deranj in piata. end of story
3.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 08:39)
eLIBEREAZA cash, adica printeaza cash.
3.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 08:55)
Nu, foloseste cash-ul disponibil, imprumuturi, rostogoleste datoria sau ii schimba termenul.
3.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 13.03.2023, 09:15)
eronat Dan.
Acum bancile descarca la sugari (asa le zic eu) us bonds pe motiv de sperietura... descarca, repet! In urmatorul deceniu (8-9 ani de fapt) obligatiunile de stat (din toata lumea) sunt cartoful fierbinte.... ;)
nu actiunile (care vor executa o cascada in lunile urmatoare...asa de arta...) , nu imobiliarele, nu altele....
nu!
OBLIGATIUNILE DE STAT SUNT MORTACIUNILE !
CAVEAT EMPTOR (latina) !
3.5. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.3)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 13.03.2023, 09:17)
da, e o mutare masiva in obligatiuni de la maturitate lunga (10-20 ani sau mai sus) catre maturitatea scurta (1-2 ani)
...miscare pe baza de anticipari inflationiste pe decada pe care am inceput-o ...
caci inflatie = dobanzi in crestere = scadere valoare nominala a obligatiunilor de stat (ORICE STAT)
atentie ma baietilor, ma, ca vechea paradigma (obligatiunile sunt sigure in vremuri de cadere a actiunilor si/sau marfurilor) NU MAI E VALABILA PUPA-V-AS PE PORTOFELUL VOSTRU GRASUTZ! :*
3.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.5)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 09:30)
Ai dreptate!Toti vor pleca de pe duratele lungi ale bondurilor deorece acolo nu se pot cistiga bani ba dimpotriva.
Astia de la banca cazuta nu aveau nici un hedge pentru cresterea dobinzilor erau complet expusi si chiar si-au lichidat pozitillie de hedging in lunile anteriare.
Recomand tuturor sa-l urmareasca pe MARC COHODES pe twitter omul a avertizat cu mult inainte si de FTX si bankman friptu si de silvergate si de rahatul asta de silicon bank
3.7. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.4)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 12:25)
Asa e, sunt atatea datorii de stat si nu numai incat e mai sigur sa ai actiuni la companii bune, profitabile cu dividende, imobiliare bune de inchiriat, pamant agricol, poate si cv aur fizic decat orice forma de bani(cash, depozite, sau bonds). Chiar ieri citeam un comentariu pe aici de la cineva care si-a luat obligatiuni de stat si zicea sper sa nu sea statul roman faliment pana la primavara. Oamneii sunt deja constienti de acest risc, dar tot si-l iau desi dobanda nu acopera inflatia.
3.8. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.7)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 12:59)
dE fapt nu, stai am gresit. Bondurile nu vor fi in pericol de a nu fi platite, doar ca vor avea randamente sub rata inflatiei. N-ai cum sa dai faliment cant poti sa tiparesti bani.
Restul e valabil, mijloace de productie, imobiliare , pamant agricol, aur fizic, pt cine mai are bani si pt aur vor fi mai ok pe termne lung.
3.9. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.8)
(mesaj trimis de 2 big 2 fail în data de 13.03.2023, 15:44)
salut !
titlurile de stat mi se par cele mai ok mersi ca mi ai citit mesajul apropo am vazut pe un alt site ca trezoreria romana ii da inainte ce acele FIDELIS SI TEZAUR si cat timp riscul de principiu e mult mai scazut decat actiuni pamant imobiliare poate si aur desi cred ca aur e cel mai ok activ din lume si iti [astreaza puterea de cumparare .Practic castigi niste banuti si iti acoperi ceva cheltuieli , fara mult stres , Nu sunt interesat sa am un randament peste inflatie - RISCURI FOARTE MARI ,,N-ai cum sa dai faliment cant poti sa tiparesti bani'' ai punctat bine. Statul roman , asa cum este el bun-rau imi acopera mici cheltuielile si poate 4 zile de concediu la SINAIA Prefer ca 1-2 ani banii economisiti sa fie in trezoreria statului , dupa... poate ceva imobilare sau aur..... Sanatos sa fiu
CU RESPECT VA SALUT
3.10. - (răspuns la opinia nr. 3.9)
(mesaj trimis de 2 big 2 fail în data de 13.03.2023, 16:25)
SAU POATE IMI FAC O CASUTA SI MA APUC DE GRADINARIT... POATE SI CEVA GAINI... USOR USOR PARCA NU MAI AI NERVI SI RABDARE... VORBA CANTECULUI LA TARA INFLORESC TOTI POMII..
VA SALUT
3.11. fără titlu (răspuns la opinia nr. 3.9)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 17:27)
a mai existat o perioda cu 5% la depozite si titluri si 100-200-300% inflatie "declarata" era 90!
acum avem politica inversa: mintim inflatie mica si avem real mare cu aceleasi "oferte" la depozite si titluri!
in 90 se mintea in sus ca sa sperie prostii sa isi cheltuie banii in tampenii pentru a scoate tara din deflatia cauzata de excesul de productivitate (vezi forta de munca participanta pana in 89 si crashul aferent); acum se minte cu inflatie in jos ca sa se sperie lumea de la a se apara prin log credit pe diverse active; in 90 nu aveai acces la credit pentru saraci exact cand era real ieftin sa stai in credit pe active; acum avem porti larg deschise la saraci in stat credit cand real mintim cu inflatia.
e un joc psihologic; mintim populatia ca sa nu faca exces de productivitate reala si deci o incurajam in alocar gresite de capital si bani credit ca sa mentinem raportul inflatiei echilibrat si deci sa nu se declanseze prea rapid exces de productivitate / stocuri; doar ca nu se poate amana la infinit asta; odata la 14-20-30 si cv de ani se va declansa iar excesul de productivitate. Daca se declanseaza exces de productivitate inseamna ca este si exces de "rezerve cash dormiti in conturi sau saltele". Ruperea excesului de productivitate declanseaza "trezirea banilor din conturi / saltele"; odata declansata panica de circulare bani din conturi se productivitate in prabusire - banii se fac praf si bunurile dispar artificial de la raft treptat; sau sunt puse in specula cu preturi marite; pana dispare panica si crapa specula; pana nu mai avem nici exces de stocuri, nici productivitate nici bani la ciorap = impuls de panica si fuga peste hotare la munca dupa alti bani.
s c cret
4. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 06:39)
Facand o analogie, in 2018, 2019, 2020, Rosu Cristian de la ASF afirma "Nu există niciun motiv care să ducă spre o idee de faliment a City Insurance". Asa si agentia din California care a declarat SVB solida. La fel si cu Euroins si pe asta o proteja ASF de ani de zile de cand se prabuseste…..Astia nu stiu ce vorbesc.
4.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 4)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 19:04)
ba stiu !
dar nu vor sa spuna adevarul pentru ca ar crea panica si atunci se rupe sistemul !
5. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 06:51)
Bancile europene nu au in portofoliu bonduri cu dobanzi mici , au in portofoliu bonduri cu dobanzi negative.(de ce sa fi cumparat asa ceva cineva vreodata, nu stiu dar s-au cumparat si inca f multe).
5.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 5)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 08:56)
Erau obligati de regulamente.
6. gluma auzita
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 13.03.2023, 09:11)
hai sa radem impreuna de actuala criza bancara (care sigur va realiza contagiunea catre Europa si Asia - e doar o chestiune de saptamani / luni pana va difuza)....
cum se numea sefu' ftx-ului ?
Bankman - Fried (bancheru' - [lu' peste]- prajit - engleza)
Ahahahahaaaaaaa :)))))))))))))))))
6.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 13.03.2023, 09:22)
p.s. continuare la gluma de mai sus (de data asta cu iz serios) :
alt peste prajit: usd-ul
tinta (urmatoarele 3-4 luni) dxy : 96 - 98 puncte
calculati-va singuri rapoartele eur/usd si usd/ron ca sunteti baietei isteti
6.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 13.03.2023, 09:23)
afirmatie la baietii isteti care conecteaza elementele fundamentale de analiza cu elementele tehnice d epe grafice:
CU CAT SUA PRELUNGESTE RAZBOIUL DIN UCRAINA SI CRIZA COVID.... CU ATAT USD O SA IA NISTE ASFALT IN DINTI MAI GRAV...
va las pe voi sa intelegeti de ce ca nu am timp de romane
6.3. wes (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 09:47)
Wrong, pe termen scurt va fi cerere mare de dolari in piata. Tuturor acestor banci ce au pierderi din HTM bonds li s-a dat 1 an de gratie in care sa se capitalizeze. Ai dreptate in schimb la 3.4.
6.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.3)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 10:51)
Eu as paria pe ce zice bancheru. Vezi că dolarul dxy e în cădere sub mid bollinger band pe weekly. Low BB este spre sub 100 dxy și permite 98-96. Dar cum vrei tu, banii tai....
6.5. Gata ! Am schimbat ! (răspuns la opinia nr. 6.1)
(mesaj trimis de SIR în data de 13.03.2023, 20:14)
Întotdeauna am fost atent la ce spune Vali și am luat în serios sfaturile sale. Știu că sunt doar o picătură neinstruită și tocmai am schimbat 3200 USD pe 3000 euro. Sper să fie de bine.
6.6. fără titlu (răspuns la opinia nr. 6.5)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 13.03.2023, 21:34)
ma faci sa ma simt mai responsabil decat sunt :)
glumeam...
cel mai bine e sa iti faci propriile evaluari si sa iei propriile decizii (nu ce scrie un necunoscut la gazeta)
dar da, sustin ce am zis - usd e in continuare in cadere pana la nivele gen dxy 98-96 (cel putin! exista suporti mai jos la 92 sau 87 dar aia nu o sa fie atinsi, probabil) si asta inseamna eur-usd undeva in aria 1.125-1.155 aprox. sau usd-ron 4.3xx-4.4xx.
Din usd, alegerea euro in pofida leului e buna (actualul guvern ruleaza cu un deficit de c* rva batrana , ma scuzati de expresie... si cand nea Manole BNR va da drumul la stingerea deficitului pe canal monetar... vai de mama si fundul leului). Legat de manevrele batranului lup de la BNR - aveti grija mare: am observat ca BNR nu are o distributie unitara a deprecierii leului in procesul ajustarii deficitului ... tine leul tare si apoi SPRE FINALUL CRIZEI FINANCIAR -BANCARE ii da drumul in deprecieri de neam prost. Dar acela e semnul ca finalul crizei e foarte aproape! Nu garantez ca acest comportament BNR se va pastra...dar l-am observat des in trecut.
Succes!
p.s. spor cu usd si ai grija in 2024 - e un final de drum pentru forta usd atunci - probabil in sem.1 sau chiar trim1/24 . Cand va fi usd mai vijelios si mai puternic... atunci sa te desparti de el! FED pregateste derecunoasterea puterii circulatorii a anumitor serii de usd si vestea va veni gen pe week-end ... vineri banii erau ok, luni nu mai sunt - ceva de genul asta. Va fi panica globala printre cei ce lucreaza intensiv cu cash la nivel global (economia gri/neagra).
Repet: 2024 e momentul cand FED le-o trage global la iubitorii de cash. Dar mai e mult pana departe.
p.p.s. In plus 2024 e final de drum pentru expansiunea monetara FED (indiferent ce nume hazlii i-au dat...QE sau altele). E belea mare atunci in 2024.
7. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 09:55)
de parca investitorii "speculatorii" nu vedeau pe grafic unghiul iesit din tredul natural.
ca sa poti tine un unghi de apreciere pe verticala an nevoie de o adevarata masinarie si manipulare a oamenilor si institutiilor; adica ai nevoie de o naratiune ce trebuie difuzata / imprastiata la cat mai multe "urechi"; aceasta poveste spusa bine cu mana intinsa primeste mai mult deca poate duce; cand fondurile celor ce au crezut /speculat in poveste incepe sa nu mai vina catre poveste cu "presiune /viteza", atunci nici unghiul de apreciere nu se poate mentine pe verticala.
legi simple fizice si economice; ca sa iti stea cearceaful agatat in carlige pe verticala in sus; ai nevoie de o presiune mare sa bata din sensul opus; cand presiunea/vandul dispare; cearceaful cade flescait la nivelul de baza agatat de carlige sau risca chiar sa cada din cv carlige ori pe jos.
s c cret
7.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 10:53)
Mișto comment. Bravo. Mi-a plăcut faza cu cearceaful pe sarma ...seamănă cu ce vad pe grafice :))))
7.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 12:04)
este idem si in domeniul imobiliar!
Cand ceva incepe sa urce pe verticala sau la unghi mai mare de 75-80% trebuie sa te astepti in fata la pocnitura!
cand acel ceva cade iar la o baza /nivel si nu mai da semnal de formare unghi pe 1-2 ani atunci se poate considera "relativ" ieftin sau inca o posibila asteptare de vanzare in panica.
un exemplu bune actual este Dow in Ratie Aur ce arata un platou cu un varf mic in septembrie 2018 si o scadere mica pana in prezent, cu socul de corectie din martie - aprilie 2020 si revenirea sup 2018;
Deci aici avem 50% se duce in sus 50% face crash scurt!
De ce crash scur si nu lung?
Pai platoul de acum este sub varful din: 65-71; 99-2001; daca generatia actuala nu va mai da impuls de productivitate / credit este posibil sa vedem crash; daca inca se poate da impuls de productivitate este posibil sa creasca INCA!
Daca Dow in Ratie Aur continua sa CREASCA = Semnal si stare de inca AVUTIE IN PIETE; cu tot cu panicile ciclice!
Dow in Ratie Aur a avut o crestere sanatoasa din 1792 pana in 1835 crash pana in 1845 revenire pana in 1852, crash pana in 1859; iesirea din albie a crashului pornit in 1835 a fost in 1867 deci cam cat sa ii trebuiasca generatiei batrane ce apasa trendul sa moara; dupa 1867 a fost long boom pana in 1929; crashul din 1929 -1932 a iesit din albie in 1957 la nivel de 1929; a avut alt varf in 1970-1971 urmat de alt crash pana in 1980; crashul din 1980 a cazut la nivel de 1878 (linia trasa pe grafic) atat de GROAZNICA A FOST CADEREA - in cazul in care tine minte cineva cozile din Romania la mancare si lipsa de bunuri de atunci; rationalizarea curentului si etc (nu a fost vina Comunistilor - piata s-a deflat groaznic /creditul global); din 1980 e iar boom pana in 200; 2001 peste nivelul din 1929 si 1971 urmat de crash pana in 2011; crash din 2011 cazut la nivelul din 89-73-53-1931 (linia trasa pe grafic).
Acum avem iar revenire din 2011 pana in prezent cu o formare de parabola ce da semnale descendente daca nu intervine gov si banca centrala in piata sa calmeze "panica ce urmeaza in fata" respectiv in 2025-2026 urmeaza o panica globala daca aceasta parabola descendenta nu se inverseaza.
Adica Oamenii trebuie scosi din starea de "semnal de Hording Cash"!!! Mai mare ca Investiii si Creditare Productiva!
PS: pentru Romania poti sa iei cotatia aurului de la noi si sa imparti pret bursa si pret imo!! iti arata unde esti pe trend! :D
s c cret
7.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 7.2)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 12:20)
Mulțumesc , mie îmi place ce postezi tu, are carne pe os, are informații de fundamentare
8. fără titlu
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 13:45)
nici un articol nu mentioneaza ca bancile nu sunt obligate sa aibe rezerve !
nici un articol nu mentioneaza relatia de cauzalitate politica fed in 2020 cand a scazut /taiat la minime necesitatea de rezerve bancare.
normal ca crapa banci; daca bancile au primit ordin ca nu e obligator sa ai rezerve; ele au facut ce au stiut mai "bine" cu banii pentru "profitabilitate" la ordin fed.
adica fed a tras teapa la unele banci in avans; in timp ce distractionele si nebunia continua in piata.
s c cret
8.1. intrebare (răspuns la opinia nr. 8)
(mesaj trimis de 2 big 2 fail în data de 13.03.2023, 16:12)
ce se intampla cu bancile europene si cred ca si japoneze care au in portofoliu titluri de stat cu randamente negative ( adica au cumparat titluri la dobanzi negative ) si vad ca dobanda ECB e pe la 2-3%?
8.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 17:27)
Si bancile romaneti sint pline de titluri de stat.
8.3. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.2)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 13.03.2023, 18:50)
prea pline ;) ...si asta datorita BNR-ului care din 2010-2011-2012 a stat cu furca in coastele bancilor comerciale sa isi ridice expunerea pe titluri de stat Ro... pentru nevoi de lichiditate si pentru ... (ha!) stabilitate! :)
8.4. fără titlu (răspuns la opinia nr. 8.1)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 19:02)
vedem la scadenta sau vanzari in panica.
s c cret
9. Simplu ca buna ziua
(mesaj trimis de Gigi de la Digi în data de 13.03.2023, 16:50)
De cand s-au inventat gogosile se stie ca gogoasa care se umfla cel mai tare, crapa/ se desumfla.
9.1. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9)
(mesaj trimis de anonim în data de 13.03.2023, 17:11)
Jp Morgan, gogoașă infuriata
9.2. fără titlu (răspuns la opinia nr. 9.1)
(mesaj trimis de Ban.Cher.Vali în data de 13.03.2023, 18:51)
nu e imposibil, dar mai e mult pana departe