Activitatea Grupului TeraPlast accelerează în trimestrul 2

T.B.
Companii / 25 iulie 2023

Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.

Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.

Grupul TeraPlast a reuşit în trimestrul al doilea revenirea în teritoriu pozitiv a profitului net, care în trimestrul 2 a fost de 1,6 milioane de lei şi care permite contrabalansarea parţială a rezultatului nefavorabil din precedentele trei luni. Astfel, la nivelul semestrului 1, impactul net negativ înregistrat s-a redus la mai puţin de un milion de lei (-998 mii lei). Condiţiile de piaţă au fost la nivel nesatisfăcător de la finalul anului trecut, în linie cu aşteptările. Din acest motiv, Grupul a implementat o politică susţinută de eficientizare operaţională ce i-a permis să înceapă reconstituirea profitabilităţii nete, cu perspectiva unor noi progrese în intervalele următoare. Aşteptările Grupului prevăd o creştere substanţială a cererii în semestrul al doilea al acestui an.

Cifra de afaceri consolidată în S1 a fost de 320,5 milioane de lei, în scădere în termeni anuali, cu 14%. Se remarcă o îmbunătăţire în termeni secvenţiali a rezultatului cu o creştere trimestru de 18%, sub influenţa factorilor sezonieri ai segmentului de Instalaţii. Scăderea a fost accentuată de o deflaţie a preţurilor în prima parte a anului faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent datorată scăderii preţurilor materiilor prime.

EBITDA la nivel de Grup s-a situat la 23,2 milioane de lei, în scădere cu 35% faţă de S1/2022, pe fondul cererii limitate, dar şi acest indicator a cunoscut o îmbunătăţire în trimestrul al doilea. Cu toate acestea, se vede o diluare a efectului de bază şi o accelerare a activităţii, superioară celei din perioada similară a anului trecut. Creşterea EBITDA în T2 faţă de T1 2023 a fost de 58% faţă de doar 29% în intervalul corespunzător din 2022.

Diluarea efectului de bază este evidentă şi în evoluţia cantităţilor vândute. Dacă creşterea tonajelor vândute de la T1 la T2 2022 a fost de doar 5%, anul acesta, cantitatea totală de produse vândute a crescut de la 16.800 de tone în primul trimestru la 20.300 de tone în cel de-al doilea trimestru (+21%) ducând totalul pentru primele 6 luni ale acestui an la peste 37.000 de tone, ceea ce indică un trend favorabil pentru o evoluţie în line cu prognozele făcute în bugetul pentru acest an.

Controlul costurilor şi o bună gestionare a fluxurilor de producţie s-au concretizat într-o ameliorare a performanţelor trimestriale, iar marja EBITDA a ajuns la finalul semestrului 1 la 7,3%. La nivel consolidat, se disting rezultatele diviziilor Instalaţii & Reciclare şi Granule & Reciclare, care reprezintă nucleul Grupului în termeni de producţie şi profitabilitate. Marja EBITDA a liniei de business Instalaţii & Reciclare a ajuns la un procent de două cifre, 10,2% în S1/2023, în timp ce Granule & Reciclare a avut marja EBITDA la un nivel de 9,5%. Segmentele Ambalaje flexibile şi Ferestre & Uşi evoluează mai lent din cauza contextului economic dificil, vizibil printr-o încetinire generală a cererii agregate, interne şi externe.

Divizia Instalaţii & Reciclare este responsabilă de 72% din cifra de afaceri şi o cotă considerabilă din EBITDA, depăşind nivelul consolidat la nivel de Grup ca urmare a timpului necesar suplimentar pentru atingerea neutralităţii financiare pentru celelalte linii de business. Valoric, este observabilă o deflaţie mult mai accelerată a preţurilor la materiile prime, peste nivelul bugetat, iar în aceste condiţii Grupul pune accentul pe vânzările cantitative şi efectul asupra profitabilităţii în valoare nominală.

Pentru a maximiza impactul în rezultatul consolidat şi pentru a răspunde provocărilor actuale, Grupul şi-a reorganizat în primul semestru forţa de vânzări cu scopul de a obţine o altă dinamică, adaptată la evoluţia pieţei din prezent şi la nevoile clienţilor. Astfel, există un efort mai bine structurat, cu o atenţie specială acordată exportului, pentru a fructifica mai bine oportunităţile conform planurilor de creştere a amprentei geografice pe pieţele externe.

Bugetul a fost construit pe premisa unor cantităţi mai mici în primul semestru, dar este aşteptată o redinamizare mai vizibilă începând din trimestrul 3 a diviziei Instalaţii, pe măsură ce se vor înregistra progrese în derularea unor licitaţii din fondurile publice, în special prin Programul Operaţional Infrastructură Mare, program ce va ajunge la final în acest an şi se impune o accelerare a absorbţiei. Dinamica licitaţiilor din platforma de achiziţii publice indică un ritm mai accelerat de atribuire a contractelor de execuţie a lucrărilor de apă şi canal.

Segmentul Granule & Reciclare s-a confruntat cu o concurenţă intensă generată de importurile extra-comunitare de materii prime, care au pus o presiune majoră pe preţ, ceea ce a afectat marjele operaţionale începând cu finalul anului trecut. În plus, clienţii Grupului reclamă o scădere a cererii atât interne, cât şi la nivel european. Contextul dificil este vizibil în evoluţia cifrei de afaceri, care este cu 45% sub nivelul din primul semestru al anului trecut. Un impact semnificativ a fost resimţit la materiale reciclate, care au pierdut din competitivitate.

În aceste condiţii, prioritatea pe acest segment a devenit conservarea cotei de piaţă şi aşteptarea îmbunătăţirii climatului economic, care să regăsească Grupul pe o bază solidă în perspectiva unor creşteri viitoare.

Linia de business Ambalaje flexibile a primit o atenţie specială în demersul Grupului de reducere a costurilor şi îmbunătăţire a performanţelor. Cifra de afaceri a crescut cu 14% semestru/semestru pe măsură ce s-au majorat volumele, iar pierderile au fost reduse. Evoluţia diviziei este favorabilă datorită reducerii bazei de costuri fixe care s-a tradus în atingerea unui nivel pozitiv al EBITDA în luna iunie.

Portofoliul de produse a fost reaşezat astfel încât să răspundă mai bine nevoilor pieţei şi în acelaşi timp să permită o mai bună gestionare a costurilor interne. Divizia are o nouă structură de management, respectiv un nou director general şi un nou director comercial, al căror principal obiectiv este optimizarea activităţii.

Divizia Ferestre & Uşi (TeraGlass) cunoaşte un impact al scăderii cererii externe, pe măsură ce erodarea puterii de cumpărare cauzată de inflaţia ridicată se face resimţită. Pregnantă este contracţia cererii din zona de retail, din segmentul DIY. Creşterea volumelor de vânzări pe piaţa internă a compensat parţial efectul negativ de pe piaţa externă.

"Am avut o îmbunătăţire a performanţelor financiare la finalul semestrului 1 faţă de trimestrul 1 sub influenţa factorilor sezonieri din sectorul construcţiilor, influenţă previzibilă. Un efect puternic a venit din controlul costurilor pe care l-am introdus în Grup, în special în diviziile unde performanţele au fost suboptime, inclusiv din cauza condiţiilor de piaţă şi a unor influenţe indepedente de noi." a afirmat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.

"În ultimii cinci ani ne-am transformat cu succes într-un grup cu un portofoliu diversificat, mult mai echilibrat şi mult mai eficient din perspectiva costurilor. Investiţiile derulate ne-au permis să extindem baza de clienţi, să reducem dependenţa de unele pieţe şi să aşezăm fundamentele unor evoluţii solide pe termen lung. Sunt multe necunoscute din cauza cărora ne este dificil să anticipăm ce va urma, însă vizibilitatea pe care o avem pentru perioada imediat următoare ne dă încredere în realizarea profitabilităţii pe întreg anul 2023." a adăugat Ioana Birta, directorul financiar al Grupului TeraPlast.

Grupul TeraPlast are prevăzute în acest an investiţii de 120 de milioane de lei. Fabrica de folii stretch este în construcţie, iar testele în producţie vor începe în trimestrul 4 al acestui an. Investiţia totală se ridică la 84 milioane de lei.

Pentru noua centrală fotovoltaică, pentru care TeraPlast beneficiază de cofinanţare prin PNRR, compania este în etapa unor detalii finale legate de coordonatele proiectului şi estimează, în cazul unui răspuns favorabil definitiv, să semneze contractul de finanţare în decursul trimestrului trei. Obiectivul va permite creşterea surselor de energie regenerabilă ale Grupului şi contribuie la asigurarea a 20% din necesarul de energie electrică din surse regenerabile pe termen mediu.

Opinia Cititorului ( 4 )

  1. În 5ani acțiunea Teraplast va ajunge la 0,60lei.

    STĂNEAN&BIRTA merită milioane de SOP uri 

    Redinamizarea era posibilă întrimestrul 2,dar posibilă în trimestrul 3 și foarte posibilă în trim.4,dar improbabilă în trim.1 an 2024 și probabil redinamizată în 2025.Dinamizări și redinamizări.....show must go on.Povești.

    Teraplast și Hunt sunt vedetele anului 2023

    Birta pare că e customized pe copy paste uri.Bune și astea,atăta timp căt acționarii mai cred.Important e să iasă cu happy end.Momentan Teraplast se poate vedea pe Epic Drama.

    1. Hohoho.....iarna nu e ca vara și granulele sunt din plastic.Foliile sunt bune alea eco.

      Teraplast e bio/degradabil spre 0,40 

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
veolia.ro
Apanova
digi.ro
aages.ro
danescu.ro
librarie.net
Mozart
Schlumberger
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Noi. 2024
Euro (EUR)Euro4.9766
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7317
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.3535
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.9743
Gram de aur (XAU)Gram de aur405.9099

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Mirosul Crăciunului
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
petreceriperfecte.ro
targuldeturism.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb