Comisioanele din plăţile internaţionale şi operaţiunile de schimb valutar reprezintă adesea costuri considerabile pentru companii. Acestea au un impact deosebit cu precădere pentru segmentul IMM (adică companiile mici şi mijlocii) deoarece firmelor mari, băncile le pot oferi un dealing în condiţii foarte competitive. Cu toate acestea şi pentru IMM-uri există o soluţie eficientă de economisire aceasta constituind, de fapt, business-ul companiei AKCENTA CZ. Concret despre această soluţie, ne vorbeşte directorul pentru România, Theodor Ştefanovici.
Spuneţi că prin AKCENTA CZ companiile pot economisi. Cum anume? Şi ce fel de companii sunt acestea?
Clienţii pe care îi avem în Europa Centrală, mai exact peste 29 de mii de clienţi, sunt în principiu companii din segmentul IMM, companii cu activitate de import-export, care folosesc schimbul valutar, plăţile internaţionale şi acoperirea împotriva riscului fluctuaţiei cursului. Noi putem oferi clienţilor noştri cursuri personalizate de schimb valutar, comisioane minime sau zero pentru plăţile internaţionale, conturile curente interne în valută străină (gratuit) prin care pot efectua sau încasa plăţi către / de la partenerii de afaceri, o platformă de internet şi posibilitea de acoperire împotriva riscului fluctuaţiei cursului. Suntem specializaţi şi extrem de eficienţi ceea ce ne ajută să oferim companiilor din segmentul IMM, condiţiile pe care băncile le oferă companiilor mari în cadrul de dealing.
Dar totuşi nu sunteţi o bancă.
Aveţi dreptate, suntem o instituţie financiară nebancară, dar suntem sub strictă supraveghere a Băncii Naţionale. De asemenea, deţinem licenţa ca instituţie de plată de la Banca Naţională a Cehiei şi licenţa de broker de titluri de valoare. Activitatea Akcenta este supusă unei serii de măsuri reglementare, printre care îndeplinirea limitelor impuse de lege (de exemplu proporţionalitatea de capital). Colaborăm foarte strâns cu băncile în multe dintre acestea având deschise conturi bancare. Astfel putem garanta o fiabilitate absolută şi securitate pentru fondurile clienţilor noştri.
Puteţi să descrieţi pe scurt cum funcţionează întregul proces din punctul de vedere al clientului care decide să folosească serviciile AKCENTA CZ?
Este foarte simplu şi nu necesită din partea clienţilor, de exemplu, să îşi schimbe banca locală. Prin noi clientul semnează contractul-cadru iar în momentul când, de exemplu, vrea să plătească clientului său din Germania, apelează traderii noştri care vorbesc bineînţeles limba română şi întreabă care este cursul de schimb valutar actual pentru EUR/RON. În cazul în care clientul ne dă acordul, ne spune suma pe care vrea să o schimbe/cumpere, cărui partener de afaceri vrea să-i fie trimisă şi un număr de factură sau proformă. Ulterior, clientul primeşte prin email confirmarea tranzacţiei, unde este menţionată suma totală în RON şi contul bancar AKCENTA CZ unde clientul va efectua plata de RON. Imediat după încasarea sumei respective în cont tranzacţia este decontată şi partenerului îi este trimisă, de exemplu, din banca Deutsche Bank, suma echivalentă în EUR. Astfel suma poate fi încasată în cont a doua zi de la realizarea tranzacţiei, uneori chiar în aceeaşi zi în cazul în care banca locală a clientului este aceeaşi cu banca unde AKCENTA CZ are deschise conturi bancare.
O alternativă modernă pentru încheierea tranzacţiei este utilizarea platformei online OLB. Clientul intră în această platformă, îşi alege paritatea valutară ce îl interesează şi primeşte astfel cursurile actuale cu care el poate efectua conversia. În caz că decide să efectueze tranzacţia, clientul dă un click pe paritatea valutară, introduce suma pe care doreşte să o schimbe şi poate să îşi aleagă unde doreşte să îşi trimită fondurile băneşti, fie în contul curent intern sau direct în contul său. Mai departe procedura este aceeaşi.
Şi în cazul în care clientul este exportator?
În acest caz, oferim clienţilor noştrii posibilitatea de a încasa valute în conturile curente interne. Partenerului de afaceri îi sunt generate datele bancare conform parametrilor: din ce ţară şi din ce bancă partenerul va trimite suma respectivă. Când se efectuează plata, înscriem suma încasată în contul curent intern (CCI) al clientului în valuta respectivă (aceste conturi curente interne sunt administrate gratuit). Conform necesităţilor sale, clientul poate apoi să îşi schimbe suma încasată în valută domestică, direct într-o altă valută straină ori poate să o transfere în contul bancar propriu.
Atunci când vorbim de economii, cât de mare poate fi economisirea anuală a unui client obişnuit?
Să presupunem că un client obişnuit efectuează un schimb valutar în valoare de aproximativ 40 000 EUR lunar şi că trimite unui partener de afaceri în Germania. La diferenţa de curs în comparaţie cu cel oferit de bancă economiseşte în fiecare lună aproximativ 300 EUR, deci anual 3 600 EUR, ceea ce este o sumă interesantă. În plus trebuie, de asemenea, să ţinem cont şi de economisirea la plăţile externe care, de exemplu, la 20 de plăţi anuale ar putea fi de până la 300 EUR.
De ce AKCENTA CZ a început să ofere serviciile sale în România?
Compania noastră a fost înfiinţată în anul 1997 în Republica Cehă. Ulterior s-a extins în Slovacia, Polonia, Ungaria şi Germania. Pe toate aceste pieţe compania are un mare succes şi creşte stabil. În toamna anului 2014 am decis, în urma unei analize aprofundate, să intrăm pe piaţa românească. România este cel mai mare partener de afaceri a Republicii Cehe din zona Europei de Sud-Est, în mod promiţător se dezvoltă şi exportul ei, însă actualmente importul este considerabil mai puternic în această ţară. În plus, în comparaţie cu băncile româneşti suntem foarte competitivi, ceea ce de fapt este dovedit şi de portofoliul nostru mare de clienţi.
Există obstacole cu care trebuie să vă confruntaţi în România?
Fiecare ţară are propriile sale particularităţi, dar totuşi avem deja un model dovedit care poate fi aplicat universal şi adaptat în aproape toate ţările unde suntem prezenţi pe piaţă. Fiind o categorie oarecum nouă de servicii luptăm cu un anumit grad de neîncredere care dispare însă foarte repede după ce clienţii încep să colaboreze cu noi iar apoi treptat încep să ne recomande serviciile, colaboratorilor şi partenerilor lor de afaceri.