Atunci când acţiunile nu se bazează pe realităţile din teren, ştiinţă şi părerile experţiilor, lucrurile alunecă în extreme, din păcate consecinţele întotdeauna sunt periculoase şi costisitoare. Lecţiile din ultima perioadă ar trebui să ne schimbe abordarea şi să dăm mai puţină atenţiei "bla bla giştilor" şi mai mult profesioniştiilor.
În vara anului 2024 a fost adoptat Regulamentul (UE) 2024/1787 al Parlamentului European şi al Consiliului, privind reducerea emisiilor de metan în sectorul energetic, prin care se impun obligaţii firmelor care aduc gaze în UE. Aceste obligaţii sunt similare cu cele pentru producătorii de gaze din UE. Astfel, importatorii sunt obligaţi ca până la 5 mai 2030 şi, ulterior, până la data de 31 mai a fiecărui an, să furnizeze informaţii privind emisiile de metan din timpul producerii gazelor naturale, să realizeze determinări ale emisiilor, verificări de terţă parte independentă dacă emisiile sale sunt raportate exact, să limitezele folosirea faclelor în activitatea de exploatare a gazelor şi ţiţeiului etc.
Cu alte cuvinte producătorii de GNL din SUA, trebuie să-şi implementeze normele europene, pentru a mai putea exporta din gaze în Europa conform acesturi Regulament.
Având în vedere că SUA a devenit cel mai mare exportator de gaze pentru UE, dependenţa de gazele americane fiind de 48% în anul 2024 şi posibil să depăşească 50% în anul 2025, riscă să nu mai poată exporta gazele în UE ceea ce ar echivala cu o criză energetică mult peste criza din anul 2022, cu o excaladare a preţurilor care ar depăşi nivelul maxim din august 2022, cu implicaţii majore a relaţiilor UE-SUA, mai ales în contextul măsurilor anunţate de Donald Trump, dar şi pe fondul situaţiei financiare prin care trece industria de GNL din SUA.
Asociaţia Energia Inteligentă atrăgea atenţia în urmă cu 4 ani asupra intenţiei UE de a limita accesul gazelor în Europa doar dacă se îndeplinesc condiţii de monitorizare a emisiilor de metan https://asociatiaenergiainteligenta.ro/gazul-natural-va-fi-acceptat-ca-sursa-de-tranzitie-doar-in-tarile-in-care-se-vor-reduce-emisiile-de-metan/?lang=ro .
În anul 2023 Asociaţia Energia Inteligentă a realizat Studiul Analiza impactului propunerii de Regulament European privind metanul asupra industriei extractive de tiţei şi gaze din România, în care arăta că cerinţele proiectului de Regulament privind reducerea emisiilor de metan în sectorul energetic, prin care se impun obligaţii firmelor producătoare sau exportatoare care aduc gaze în Europa, erau în parte absurde şi că ele vor duce la reducerea producţiei de gaze şi la creşteri ale preţului gazelor estimat că poate să ajungă până la un nivel de 31% .
Chiar dacă semnalele de alarmă trase de AEI au determinat schimbări parţiale în Regulamentul aprobat, obligaţiile rămase pentru ţările producătoare şi exportatoare de gaze înseamnă investiţii masive în monitorizare şi retehnologoizare (nejustificate din punct de vedere economic), creşteri de preţ, reduceri de profit, etc. Reprezentanţii de la Bruxelles "tunau" în discuţiile directe avute, pe marginea acestui Regulament în anul 2023 că: "nu i interesează că cresc preţurile" şi s-au impus asupra puţinelor ţări şi companii care mai produc petrol şi gaze în Europa, cu siguranţă nu vor reuşii în faţa unor companii exportatoare. Cu atât mai puţin în faţa celor din SUA care asigură jumătate din gazul europenilor.
Companiile din SUA nu vor accepta niciodată unele din aberaţiile regulamentului, în acest sens se poate vedea îngrijorarea administraţiei Biden (culmea care era un încurajator al acestor politici în trecut), de a pune presiune pe Europa de a elimina aceste obligaţii pentru exporatori.
Sigur sub presiunea realităţii, a securităţii, a excaladării preţui, a lui Trump, UE dacă nu va face această concesie ar periclita alimentarea cu gaze a UE. Însă ar fi dezastruos dacă obligaţiile vor rămâne doar pentru producătorii din UE şi exportatorii de gaze prin conducte. România trebuie să se poziţioneze foarte rapid şi ferm în sensul suspendării obligaţiilor din acest Regulament şi a reluării discuţiilor corecte asupra acestui regulament.
Pe data de 13 noiembrie 2024, cabinetul Biden a cerut UE să alinieze regulile de metan cu SUA pentru a uşura fluxurile de GNL, se spune într-o scrisoare:
-Administraţia preşedintelui Joe Biden a cerut Uniunii Europene ca importurile de gaze naturale lichefiate care îndeplinesc reglementările americane privind metanul, să fie acceptate ca fiind corespunzătoare în Europa (chiar dacă nu îndeplinesc întru totul cerinţele Regulamentului UE privind Emisiile).
-Standardele de metan din SUA să fie acceptate în UE, aspect care ar proteja comerţul tot mai mare cu GNL cu Europa, cimentând în acelaşi timp regulile metanului lui Biden. De precizat că preşedintele ales Donald Trump, a declarat că va abroga toate regulamentele privind emisiile de metan, ceea ce va accentua şi mai mult o potenţială criză în UE.
"Înţelegem că acest proces va dura. Cu toate acestea, am dorit să începem discuţiile cât mai curând posibil, pentru a asigura aprovizionarea fiabilă şi stabilă a gazelor naturale din Statele Unite către Europa", au scris oficialii americani. Scrisoarea a fost semnată de Brad Crabtree, şeful biroului pentru energie fosilă al Departamentului Energiei, şi Joe Goffman, şeful biroului aerian al Agenţiei pentru Protecţia Mediului, şi adresată înaltului oficial energetic al Comisiei Europene, Ditte Juul Jørgensen.
În august 2024, 10 grupuri comerciale cu sediul în SUA, inclusiv Camera de Comerţ şi Institutul American al Petrolului, au semnalat preocupările lor oficialilor UE cu privire la cerinţele lor de import legate de metanul. "Importatorii care nu respectă aceste obligaţii ar putea fi împiedicaţi să-şi importe livrările către UE şi, prin urmare, securitatea aprovizionării UE ar putea fi grav afectată", au scris aceştia într-o scrisoare din 2 august 2024
Jonathan Banks, director global pentru metan la Clean Air Task Force, un grup de mediu, a declarat că standardele UE, cer furnizorilor americani să renunţe la reglementările americane şi să se supună celor UE: "accesul pieţei va fi dictat de dovada emisiilor scăzute de metan".
SUA este cel mai mare producător mondial de petrol şi gaze, iar exporturile sale de GNL către UE au explodat după ce invazia Rusiei în Ucraina a determinat ţările europene să-şi reducă dependenţa de energia rusă. În acest context tratarea acestui subiect este un subiect de maximă urgenţă şi importanţă.
Opinia Cititorului