AEI: Electrificarea caselor fără energie electrică se îndreaptă spre o nouă ratare

A.B.
Miscellanea / 23 februarie

AEI: Electrificarea caselor fără energie electrică se îndreaptă spre o nouă ratare

Asociaţia Energia Inteligentă (AEI) atrage atenţia asupra modului în care a fost conceput programul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene (MIPE), care oferă vouchere de 10.000 euro pentru montarea panourilor fotovoltaice la 60.000 de consumatori vulnerabili, potrivit unui comunicat emis redaţiei. Selecţia firmelor câştigătoare şi structura defectuoasă a programului de finanţare au condus la alegerea unor companii cu şanse minime de a finaliza proiectele la calitatea cerută şi în termenul stabilit - septembrie 2025.

AEI a realizat o scurtă analiză a programului Schema de granturi sub formă de bonuri valorice pentru accelerarea utilizării energiei din surse regenerabile de către gospodării, derulat de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene:

"Formula de evaluare a firmelor câştigătoare conform Ghidului de finanţare:

Formulă punctaj solicitant unic/lider: 𝑋 = 30% 𝑥 𝐴 + 30% 𝑥 𝐶/D + 40% 𝑥 𝐸

unde:

A - Punctaj obţinut în funcţie de vechimea codului CAEN (0, 1, 3 sau 5 puncte)

B - Punctaj maxim ce poate fi obţinut de către un solicitant în funcţie de vechimea codului CAEN

(5 puncte)

C - Profitul net sau pierderea netă al/a exerciţiului financiar înregistrată de către solicitant în

anul 2023()

D - Cifra de afaceri înregistrată de către solicitant în anul 2023 Atenţie!

Raportul dintre Profitul net/ pierderea netă şi cifra de afaceri nu poate depăşi valoarea 1

E - Numărul utilizatorilor/gospodăriilor incluse în cererea de finanţare

E MAX - valoarea este egală cu 1000 utilizatori / gospodării - numărul maxim al utilizatorilor/gospodăriilor ce pot fi incluse într-o cerere de finanţare

X - Punctaj cerere finanţare solicitant unic

() În cazul societăţilor care nu au raportat date financiare pentru anul 2023, valoarea aferentă rentabilităţii profitului va fi de drept nulă.

Plaja de punctaje este definită astfel, în funcţie de durata privind experienţa/maturitatea definită la secţiunea B2 din cadrul cererii de finanţare:

< 1 an - 0 puncte

≥ 1 an < 3 ani - 1 puncte

≥ 3 ani < 5 ani - 3 puncte

≥ 5 ani - 5 puncte

887 firme s-au înscris şi au fost declarate eligibile în programul Schema de granturi sub formă de bonuri valorice pentru accelerarea utilizării energiei din surse regenerabile de către gospodării, derulat de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene. 166 din aceste firme au depus 60.000 de dosare pentru clienţii care se încadrau în cerinţele ghidului (dar nici o casă fără energie electrică!!!). Datorită modului defectuos în care a fost scris Ghidul, doar 20 de firme vor lua 20.000 de vouchere, respectiv 40.000 de vouchere se vor pierde.

Situaţia primelor 10 de firme care urmează să primească vouchere de 497.000.000 lei:

Locul 1 - 129.731 lei cifra de afaceri

Locul 2 - 107.328 lei cifra de afaceri

Locul 3 - 102.599 lei cifra de afaceri

Locul 4 - 100 lei cifra de afaceri

Locul 5 - 10.457 lei cifra de afaceri

Locul 9 - 291 lei cifra de afaceri

Locul 10 - 1.125 lei cifra de afaceri

Lista tuturor firmelor care au aplicat la acest program se găseşte aici https://zed.ro/pnrr.php?sort=punctaj_b , din care primele 20 sunt firmele care trebuie să fie declarate câştigătoare.

Pentru celelalte 10 firme care urmează să fie declarate câştigătoare, cifrele de afaceri sunt în general sub 1 milion lei, iar cea mai mare nu depăşeşte 3,4 milioane lei în condiţiile în care valaorea a 1000 de vouchere, câte au fiecare din aceste cifre este de 49,7 milioane lei. Astfel, probabilitatea ca aceste firme cu cifre de afaceri între 100 şi 300.000 lei, care au fost autorizate în mare parte în ultimul an de ANRE şi care au 1-3 angajaţi, în termen de 6 luni:

-să aibă capacitatea financiară să achiziţioneze marfă de cel puţin 25.000.000 lei (costurile reale ale echipamentelor, restul până la 49,7 milioane de lei fiind câştigurile firmei - rată de câştig 50%), bani care urmează să-i obţină peste cel puţin 1 an este nulă,

-să aibă capacitatea de a monta 1.000 de instalaţii în 122 de zile (8 case pe zi cu 3 angajaţi), este nulă.

Astfel, cel mai probabil că din cei 60.000 de beneficiari potenţiali prevăzuţi să aibă panouri solare de Program, urmează să se monteze 5.000 - 10.000 de panouri, respectiv se vor pierde 85% - 90% din bani din PNRR şi vom rămâne la 75 de ani de la începerea electrificării României şi după a 8 tentativă de electrificare, cu 11.000 de români care vor continua să stea în întuneric.

Este revoltător cum a putut fi scris un astfel de ghid de MIPE, dar şi mai revoltător este lipsa oricărui dialog. Reprezentanţii MIPE au refuzat orice sugestie de a schimba criteriile din acest Ghid. Importanta de precizat că mulţi instalatori de renume din România, s-au retras din acest program tocmai datorită gestionării defectuase a programului de către MIPE, un exemplu ar fi firma Romsir, cel mai are instaltor la nivel naţional pentru sisteme rezidentiale: https://youtu.be/EiwrUVJDGFg?si=3MFMR9UpVM7IGuJr

Modul de realizare a Ghidului, scoate în evidenţă "servirea" întreprinzătorilor intermediari (căpuşe) care trebuiau să realizeze dosarele beneficiarilor şi ulterior să subcontracteze pentru comisoane enorme (milioane de euro) către alte firme care să execute efectiv lucrările (metodă puternic practicată în România). Sigur o astfel de construcţie aduce multe situaţii dezavantajoase pentru beneficiari. În general firmele subcontractoare pentru a obţine şi ele cu un profit vin cu echipamente ieftine, slab calitative, personal necalificat etc. cu impact ridicat asupra calităţii echipamentelor şi a lucrării, dar mai ales cu o importată diluţie a responsabilităţii asupra garanţiei, eventualelor reparaţii, siguranţei în funcţionare, accidente, incedii etc.

De semnalat că după ce s-au facut toate parteneriatele, contracte de asociare şi subcontractare între firmele aflate pe primele 20 de locuri, firme care este evident că nu pot să deruleze acest program fiind majoritatea firme cu 1-3 angajati şi cu cifre de afaceri care pot să acopere costul achiziţiei necesarului de materiale, MIPE transmite un mesaj cum că ar fi interzise asocierile sau subcontractarea. Surpriză sau şmecherie? În Ghid nu apare această obligaţie, doar într-o interpelare, care s-ar putea să fie altfel interpretată peste o perioadă de timp, avantajând sau dezvantajând pe cineva.

În piaţă se vorbeşte de comisioane acordate firmelor aflate pe primele poziţii variind între 8-20% din valoarea voucherelor, adică o firmă va câştiga până la 2.000.000 euro, doar intermediind aceste vouchere, bani care puteau fi direcţionati direct către beneficiarii finali.

Aceaşi greşeală s-a făcut şi la primul program Casa Verde unde instalatorii au înscris beneficiarii în platforma AFM şi apoi au montat sistemele fotovoltaice la preţuri cu mult peste cele reale din piaţă, adică firmele şi au băgat mulţi bani în buzunar. La următorul program Casa Verde când s-au dat voucherele direct la beneficiari iar preţurile instalaţiei fotovoltaice a scăzut dramatic, datorită dorinţei de a câştiga clienţi s-a creat o concurenţă acerbă între instalatori.

După anunţul interzicerii subcontractării lucrărilor de către MIPE, românii "căpuşari" inventivi, au vândut firmele aflate în poziţiile câştigătoare. Astfel, o parte din firmele aflate pe primele 20 de poziţii, au fost achiziţionate de instalatorii mari (am verificat după data schimbării administratorului), majoritatea firmelor din listă fiind cu schimbarea administratorului în anul 2024. Valorile cu care s-au vândut aceste firme au fost între 200.000 euro şi 500.000 euro. Toate acestea se puteau evita dacă se făcea o departajare justă în funcţie de potenţialul financiar al fiecărui instalator şi a experienţei în domeniu.

În formula de stabilire a punctajului, se ia în considerare vechimea firmei, respectiv a CAEN-ului pentru instalaţii electrice, dar fără a fi necesar să fie CAEN principal şi fără a se face o corelare între data obţinerii autorizaţiei ANRE, drept dovadă locul 2 are autorizaţie ANRE din 2015 şi are punctaj maxim (vechime peste 5 ani) pentru că are CAEN de electric, în schimb locul 4 - autorizaţie ANRE din 2024, locul 5 - autorizaţie ANRE din 2024, locul 6 - autorizaţie ANRE din 2024, locul 9 si 10- autorizaţie ANRE din 2024, locul 12 - autorizaţie ANRE din 2024, locul 13 - autorizaţie ANRE din 2023, locul 20 si 21 - autorizaţie ANRE din 2024, nu au 5 ani vechime ca instalatori în domeniul electric, dar au 5 ani vechime ca şi cod CAEN li au fost punctaţi tot cu 5 puncte. Aşadar în mod fraudulos nu s-a realizat o corelare între codul CAEN şi autorizaţia ANRE, respectiv firma care a primit punctaj maxim având vechime de peste 5 ani în domeniul electrice, nu a lucrat deloc în acest domeniu pentru că nu au avut autorizaţie ANRE, care s-a obţinut doar după publicarea Ghidului, respectiv nu ar fi trebuie deloc admisă sau cel puţin nu ar fi trebuie să aibă punctaj maxim.

În Ghidul iniţial, aprobat prin Ordinul nr. 6252/13.09.2024, s-a prevăzut că una dintre condiţiile esenţiale ale solicitantului operator economic este ca acesta să aibă angajat cel puţin un instalator panouri fotovoltaice cod COR 741103 sau un inginer de energie solară - cod COR 215151.

Prin Ordinul nr. 7075/28.11.2024 s-a scos, în mod neîntemeiat, această condiţie, ocazie cu care în acest Plan Naţional de Redresare şi Rezilienţă s-au putut înscrie foarte multe societăţi care nu sunt specializate în domeniul construcţiilor de instalaţii electrice, majoritatea dintre acestea având doar un singur angajat.

Prin urmare condiţia privind ca operatorul economic să aibă angajat cel puţin un instalator panouri fotovoltaice cod COR 741103 sau un inginer de energie solară - cod COR 215151 se impune a fi menţinută, fiind imperios necesară pentru a pune în execuţie proiectele finanţate, fiind fără putinţă de tăgadă că o societate care are un singur angajat, acesta nefiind măcar un instalator sau un inginer de energie solară nu este capabilă şi competentă să desfăşoare activităţile finanţate, apelând cel mai probabil la societăţi externe specializate, aspect care ne-ar aduce nouă, operatorilor economici care ne-am înrolat în acest program şi care respectăm toate condiţiile impuse de Ghid, grave prejudici

Precizăm faptul că inclusiv criteriul privind profitabilitatea societăţii este netemeinic şi nelegal, având în vedere faptul că societăţi care nu sunt specializate în lucrări de instalaţii şi prin urmare nu au cheltuieli, nu au salariaţi, ocupându-se cel mai probabil de proiectare sau consultanţă, care construiesc astfel în realitate doar dosare şi nu instalaţii electrice, singura cheltuială a lor fiind cel mai probabil pe papetărie, obţin astfel un o marjă de profit de aproximativ 100% în comparaţie cu societăţile care se ocupă real cu instalaţii electrice şi care nu pot avea din cauza cheltuielilor cu materialele necesare, chirii, salarii şi altele, profituri mai mari de aproximativ 30%.

Deşi chiar şi această modalitate de alocare a apelurilor de proiecte precum şi de contractare a proiectelor defavoriza societăţile specializate în lucrări privind instalaţiile electrice, aşa cum am argumentat anterior, prin emiterea Ordinului nr. 7075/28.11.2024 s-a ştirbit orice şansă de obţinere a fondurilor de către societăţi specializate, având în vedere faptul că bugetul alocat va fi ocupat de primele 20 - 30 de societăţi din clasament, care au ajuns pe aceste poziţii tocmai datorită nespecializării în astfel de activităţi, neavând angajaţi, neavând materiale necesare pentru implementarea proiectelor, dar care sunt favorizate prin 60% din criteriile privind alocarea apelurilor de proiecte şi contractarea proiectelor.

Modificările aduse prin Ordinul nr. 7075/28.11.2024, astfel cum le-am descris anterior, sunt discriminatorii, fiind de natura a favoriza în mod neîntemeiat doar o anumită categorie de societăţi care din punctul nostru de vedere nu îndeplinesc condiţiile necesare pentru a desfăşura activităţile pentru care se alocă aceste fonduri, fiind astfel încălcat în mod flagrant principiul egalităţii de şanse şi totodată nefiind asigurată o participare extinsă şi un nivel ridicat de competitivitate.

În Ghidul iniţial, aprobat prin Ordinul nr. 6252/13.09.2024, s-a prevăzut că una dintre condiţiile esenţiale ale solicitantului operator economic este ca acesta să aibă angajat cel puţin un instalator panouri fotovoltaice cod COR 741103 sau un inginer de energie solară - cod COR 215151.

Prin Ordinul nr. 7075/28.11.2024 s-a scos, în mod neîntemeiat, această condiţie, ocazie cu care în acest Plan Naţional de Redresare şi Rezilienţă s-au putut înscrie foarte multe societăţi care nu sunt specializate în domeniul construcţiilor de instalaţii electrice, majoritatea dintre acestea având doar un singur angajat.

Prin urmare condiţia privind ca operatorul economic să aibă angajat cel puţin un instalator panouri fotovoltaice cod COR 741103 sau un inginer de energie solară - cod COR 215151 se impune a fi menţinută, fiind imperios necesară pentru a pune în execuţie proiectele finanţate, fiind fără putinţă de tăgadă că o societate care are un singur angajat, acesta nefiind măcar un instalator sau un inginer de energie solară nu este capabilă şi competentă să desfăşoare activităţile finanţate, apelând cel mai probabil la societăţi externe specializate, aspect care ne-ar aduce nouă, operatorilor economici care ne-am înrolat în acest program şi care respectăm toate condiţiile impuse de Ghid, grave prejudici

Consider că cel mai grav element al construcţiei Ghidului este jaful pe care-l promicează acest proiect. Costurile reale ale unui sistem de baterii şi a unui sistem fotovoltaic+baterie pentru categoria consumatori vulnerabili prevăzuţi de Ghid Schema de granturi sub formă de bonuri valorice pentru accelerarea utilizării energiei din surse regenerabile de către gospodării, derulat de Ministerul Investiţiilor şi Proiectelor Europene, este următorul:

a)Baterii

Baterie 5 kW Huawei,

Preţ achiziţie - 8.000 lei fără TVA

Montaj + profit - 11.500 lei cu TVA inclus

Valoare Voucher 25.000 lei cu TVA inclus

Valoare supraevaluată: 13.500 lei cu TVA inclus (bani câştigaţi de uşor)

Baterie LifeP04 de 5 kW compatibilă cu invertoarele Deye, solis, sungrow, etc..

Preţ achiziţie - 2.500 lei fără TVA

Montaj şi profit - 5.000 lei, cu TVA inclus

Valoare supraevaluată: 20.000 lei cu TVA inclus (bani câştigaţi de uşor)

b)Repower vulnerabili

Sistem 3 kW panouri şi baterie de 5kw - 13.000 lei achiziţia fără TVA

Preţ final real: 16.000 lei cu TVA inclus

Valoare Voucher: 50.000 lei cu TVA inclus

Valoare supraevaluată: 34.000 lei cu TVA inclus (bani câştigaţi de uşor)

În situaţia celor 1.000 de clienţi câştigurile se ridică la 34.000.000 lei (6.800.000 euro!!!)

Ura românilor de rând faţă de UE este evidentă, când deşi români aud că există bani europeni, dar mulţi dintre aceştia nu ajung la ei fiind deturnaţi prin scrierea unor astfel de Ghiduri."

Opinia Cititorului

Acord

Prin trimiterea opiniei ne confirmaţi că aţi citit Regulamentul de mai jos şi că vă asumaţi prevederile sale.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

21 Feb. 2025
Euro (EUR)Euro4.9773
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.7543
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2911
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină6.0152
Gram de aur (XAU)Gram de aur447.9253

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

ccib.ro
aages.ro
Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
solarenergy-expo.ro
thediplomat.ro
tophotelawards.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb