Carlos Ghosn, directorul executiv al grupului auto "Renault - Nissan", aşteaptă să se alăture consiliului de adminis-traţie al celui mai mare constructor de autovehicule din lume, "General Motors" Corp. (GM), în cazul în care "Nissan Motor" Japonia, "Renault" Franţa şi GM SUA vor forma o alianţă, spun surse apropiate lui Ghosn, citate de agenţiile de presă străine.
Părţile au decis să înceapă negocierile în acest sens şi este posibil ca "Renault" şi "Nissan" să fi interesate să cumpere, împreună, 20% din GM. Aceas-tă achiziţie ar costa circa 3,3 miliarde de dolari, potrivit preţului actual de piaţă.
Un loc în consiliul de administraţie al GM, care este format din 12 membri, i-ar aduce lui Ghosn influenţă în cadrul companiei americane şi ar putea "pune umărul" la eforturile de reducere a costurilor aces-teia. Amintim că, în 2005, GM a înregistrat pierderi de peste 10 miliarde de dolari, astfel că acum încearcă să se redreseze.
"Ghosn şi-a demonstrat puterile", apreciază Adam Jonas, analist la "Morgan Stanley", sucursala din Londra. În opinia sa, Ghosn a spus întotdeauna că vrea un post dur în industria auto, post pe care alţii îl ocolesc în general. "Nu-şi va aminti nimeni de tine dacă vinzi autoturisme Logan în Kazahstan sau oferi pachete atractive pentru Laguna, însă lumea te va ţine minte dacă vei putea spune că ai salvat GM", conchide Adam Jonas.
Ghosn, în vârstă de 52 de ani, aşteaptă o poziţie cu atâta autoritate cât să protejeze investiţia făcută de "Nissan" şi "Renault" la GM, spun sursele mai sus citate.
În ultimele 12 luni, acţiunile "Nissan" au câştigat 9,1%, cele ale "Renault" - 12%, iar titlurile GM au pierdut 17%.
Dacă cele două companii vor prelua 20% din GM, cota lor şi cea a miliardarului Kirk Kerkorian (9,9%), care a lansat ideea alianţei cu GM, vor depăşi de două ori participaţia celui mai mare acţionar al companiei americane, "State Street" Corp., potrivit cifrelor Bloomberg.
"Ghosn nu ar cheltui niciodată miliarde de dolari pentru preluarea unei cote la GM, dacă nu ar obţine o poziţie care să-i permită să supravegheze investiţia", consideră Atsushi Osa, administrator de fonduri la "Sumitomo Mitsui Asset Management" Co. din Tokyo. Aces-ta este de părere că, dacă nu ar face acest lucru, Ghosn ar fi iresponsabil.
"Ghosn" s-a alăturat conducerii "Nissan" în 1999, când societatea niponă a preluat prima participaţie la "Re-nault". În 2001, acesta a fost promovat director executiv, iar în 2003 a devenit co-preşedinte al consiliului de administraţie. "Renault" deţine, în prezent, 44% din "Nissan", iar "Nissan" - 15% din "Renault".
De menţionat că, deşi a revenit la profit în primele trei luni din 2006, GM pierde clienţi. Compania are, la ora actuală, o cotă de piaţă de 24,3% în SUA, aceasta fiind cea mai redusă de după anul 1925.
În ceea ce-l priveşte, Carlos Ghosn declară că o eventuală alianţă cu GM ar fi o "şansă uriaşă" pentru cele trei companii. "Fie GM profită de aceas-tă oportunitate şi o analizează cu atenţie, fie estimează că proiectul nu merită efortul şi oprim discuţiile", a declarat Carlos Ghosn, care urmează să se întâlnească astăzi, pentru prima dată, cu directorul general al GM, Rick Wagoner, ca să analizeze fezabilitatea unei alianţe între cei trei constructori auto.
Cu toate acestea, Ghosn a subliniat că alianţa cu GM nu este obligatorie pentru firma franceză. "Oricare va fi rezultatul discuţiilor cu GM, prioritatea absolută pentru < Renault >, ca şi pentru < Nissan >, este atingerea obiectivelor pe care şi le-au fixat. Singura întrebare valabilă este dacă o alianţă cu GM poa-te sau nu accelera succesul planurilor pe care le derulează în prezent < Renault > şi < Nissan >", a concluzionat Carlos Ghosn.