Guvernul şi-a dat acordul pentru începerea procedurii de conversie a datoriilor CFR în acţiuni.
În acest fel, cele 3,99 miliarde lei (peste 900 de milioane de euro) - datoriile înregistrate de CFR SA la sfârşitul anului trecut -, din care mai mult de 2 miliarde lei reprezintă penalităţi şi majorări pentru neplată sau plata cu întârziere, vor fi anulate, prin conversia lor în acţiuni.
"Întregul proces a primit aprobarea Comisiei Europene. (...) Avem acordul Comisiei Europene, care nu consideră conversia în acţiuni ajutor de stat, întrucât nu există concurenţă pe această piaţă. Este o piaţă cu un singur operator important şi atunci problema ajutorului de stat nu se pune", a precizat purtătorul de cuvânt al Guvernului, Dan Suciu. Acesta a afirmat că procesul privind conversia în acţiuni a datoriilor istorice ale CFR este condiţionat şi dublat de un Plan de măsuri de redresare economico-financiară.
"Aceste măsuri prevăd diminuarea treptată a pierderilor pe care le înregistrează această companie, pentru că datorii de asemenea amploare să nu se mai acumuleze", a spus Dan Suciu.
Ordonanţa de urgenţă care prevede această operaţiune, aprobată ieri, în şedinţa de Guvern, s-a aflat şi marţea trecută pe masa Executivului, însă a fost amânată după o consultare între premierul Mihai Răzvan Ungureanu şi ministrul Trans-porturilor Alexandru Nazare.
Datoriile companiei vor fi şterse prin derogare de la legislaţia actuală ce reglementează datoria publică.
Proiectul amintit subliniază că, întrucât CFR se află pe lista companiilor monitorizate de Fondul Monetar Internaţional, neadoptarea aces-tei măsuri în regim de urgenţă ar împiedica îndeplinirea obiectivelor stabilite în acordul cu instituţia financiară internaţională.
Acţiunile emise de CFR, ca urmare a conversiei datoriilor, vor fi transferate Ministerului Transporturilor, în calitate de acţionar unic al companiei.
Ministerul de resort a precizat, recent, că operaţiunea este necesară pentru realizarea echilibrului economico-fiananciar al societăţii şi achitarea arieratelor, pentru depăşirea dificultăţilor generate de lipsa temporară a disponibilităţilor băneşti şi evitarea acumulării unor noi datorii.
În vara anului trecut, Anca Boagiu, fost ministru al transporturilor, declara că restructurarea companiilor feroviare va fi însoţită de un program de ajutor de stat, operatorii din domeniu având datorii care echivalează cu 1,5% din PIB.
La rândul său, fostul ministru al finanţelor Gheorghe Ialomiţianu a subliniat că stingerea obligaţiilor bugetare neachitate de CFR este o procedură normală de "dare în plată a activelor", nu de ştergere de datorii, care nu încalcă normele comunitare, deoarece este efectuată cu acordul FMI şi al CE. Procedura de dare în plată este definită în legislaţie drept un mijloc de stingere a obligaţiilor, constând în acceptarea de către creditor, la propunerea debitorului, a unei alte prestaţii decât aceea pe care debitorul are obligaţia să o execute. Domnia sa a opinat că acest proces nu încalcă legislaţia Uniunii Europene.
În opinia avocatului Gheorghe Piperea, ştergerea datoriilor CFR este cu siguranţă ajutor de stat.
Domnia sa ne-a explicat, recent, că, prin conversia în acţiuni, această creanţă a statului se va transforma dintr-una certă în una eventuală, care va fi încasată doar în cazul în care CFR va face profit.
"Schimbăm creanţe certe pe hârtii de loterie", ne-a spus Gheorghe Piperea, care nu crede absolut deloc în posibilitatea că aceste acţiuni vor fi cumpărate vreodată. Domnia sa subliniază că CFR are multe datorii şi la bănci, instituţii care nu vor accepta niciodată astfel de conversii: "De ce n-ar beneficia şi alte companii, ca CNH, Electrica etc. de acelaşi tratament? În acest caz, s-ar şterge într-un an circa 6 miliarde euro din creanţele statului, ceea ce înseamnă de trei-patru ori mai mult faţă de deficitul bugetar pe care Guvernul încearcă să-l ţină sub control".
În cazul CFR, soluţia este insolvenţa, în opinia domniei sale: "Intrarea într-o procedură de reorganizare juridică ar aduce companiei cel puţin trei avantaje: datoriile nu ar mai creşte, creditorii nu ar mai putea cere executarea silită şi nu ar mai fi nevoie de acordul UE pentru îngheţarea datoriilor, întrucât ar exista o hotărâre judecătorească în acest sens. De asemenea, într-un proces de insolvenţă, ar putea ieşi la suprafaţă unele contracte de spălare de bani de sute de milioane de euro, cum ar fi cele de curăţare a vagoanelor sau de deszăpezire. Dacă CFR nu intră în insolvenţă, atunci să falimenteze, pentru că această companie are piaţă, dar necesită un management de criză, care nu poate fi decât un administrator judiciar".
În ceea ce priveşte datoriile către buget, Compania Naţională de Căi Ferate a urcat pe primul loc în topul datornicilor la stat, cu o datorie cumulată la bugetul consolidat, la finalul lui 2011, de 3,3 miliarde lei - 2,2 miliarde lei la bugetul de stat, 838 milioane lei la bugetul asigurărilor sociale de stat, 26 milioane lei la bugetul asigurărilor pentru şomaj şi 237 milioane lei la bugetul asigurărilor de sănătate. Creşterea a fost de 100%, în ultimele trei luni, CFR majorându-şi restanţele de la circa 1 miliard de lei la peste 2,2 miliarde lei, potrivit datelor publicate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF).
Reprezentanţii CFR SA ne-au explicat, la acea vreme, că datoriile companiei s-au dublat în ultimul trimestru al lui 2011 ca urmare a calculării majorărilor şi penalităţilor pentru neplata şi/sau plata cu întârziere a obligaţiilor, care se calculează şi se înregistrează în evidenţele contabile la sfârşitul exerciţiului financiar.
În ultimii ani, datoriile şi pierderile CFR au crescut constant, în 2010 datoriile totale ale companiei ridicându-se la 7,57 miliarde lei, iar pierderile la aproape 1,3 miliarde lei, potrivit datelor publicate de Ministerul Finanţelor Publice.
Un proiect similar celui aprobat ieri în Guvern, prin care urmau să fie şterse în acelaşi mod datoriile CFR, a fost lansat la mijlocul lunii ianuarie, obligaţiile neachitate ale companiei însumând, la acea vreme, 4,5 miliarde lei.
De asemenea, o operaţiune asemănătoare de ştergere a datoriilor a fost aprobată de Guvern prin Ordonanţă de Urgenţă aprobată în ultima şedinţă din 2006, înainte de intrarea României în Uniunea Europeană, pentru 34 de societăţi comerciale, inclusiv CFR SA, dar Comisia Europeană nu a avizat actul normativ nici până în prezent.
În 2008, Ministerul Transporturilor a propus conversia în acţiuni a datoriilor bugetare ale CFR SA către Electrica, dar măsura a fost respinsă la acea vreme de Ministerul Economiei şi Finanţelor, pe motiv că operatorul de transport nu este inclus în lista companiilor care trebuie privatizate, ceea ce înseamnă că acţiunile nu vor putea fi valorificate ulterior.
Nici pentru perioada imediată Guvernul nu are în vedere priva-tizarea CFR SA, ci restructurarea companiei.