Compania de construcţii AKTOR a început forajul tuturor celor patru tuneluri de pe viitoarea linie de cale ferată Braşov-Simeria, parte din Coridorul Rin-Dunăre, pe tronsonul Braşov-Sighişoara, subsecţiunea 2: Apaţa-Caţa, potrivit comunicatului remis redacţiei. Acest proces a fost posibil după pornirea celei de-a patra maşini de foraj TBM, denumită Konstantina, la jumătatea lunii decembrie.
Compania AKTOR continuă lucrările pe viitoarea linie de cale ferată Braşov-Simeria şi forează patru tuneluri simultan pe tronsonul Braşov-Sighişoara. La jumătatea lunii decembrie, maşina de foraj TBM Konstantina a început lucrul în panta unui deal la 4 km vest de Racoş, alăturându-se maşinii Alexandra, care săpa deja din octombrie. Împreună, cele două maşini formează perechea nordică de tuneluri de 5,1 km spre Homorod. Acestea continuă perechea sudică, în lungime de 6,9 km, unde alte două maşini (Varvara şi Eleni) lucrează din primăvară. AKTOR se mândreşte cu acest proiect de amploare, un exemplu rar în Europa, în care patru maşini forează simultan patru tuneluri, sporind conectivitatea regiunii. TBM-urile montează prefabricate de beton de 1,5 metri lăţime pentru a crea forma circulară a tunelului pe măsură ce avansează.
"Procesul de asamblare şi poziţionare a unui TBM şi începerea operaţiunii de foraj este complex şi necesită planificare, pregătire şi execuţie detaliată. Folosind TBM-uri, putem fora tuneluri cu o mai mare precizie, siguranţă şi protecţie a mediului decât permit metodele tradiţionale. Această abordare inovatoare a forajului de tuneluri deschide noi posibilităţi pentru dezvoltarea infrastructurii, minimizând în acelaşi timp impactul asupra zonei înconjurătoare", explică Sotirios Koropoulis, directorul de proiect tronsonul Apaţa-Caţa, şantier Lot 2.
Tunelurile forate de compania AKTOR pentru linia de cale ferată Braşov-Simeria vor fi interconectate prin 13 galerii de legătură pentru tunelurile Ormeniş (601 metri liniari) şi 10 galerii pentru tunelurile Homorod (417 metri liniari). Fiecare pasaj subteran va avea câte două tuneluri feroviare, fiecare cu o linie de cale ferată. Distanţa dintre cele două tuneluri va varia între 30 şi 70 de metri, în funcţie de zona în care se află.
Tunelurile vor avea un diametru interior de 8,6 metri (cu un diametru exterior de 9,4 metri datorită căptuşelii de beton). Cele patru maşini de foraj TBM, construite de compania HERREKNECHT, au o viteză medie de foraj de 10-15 metri pe zi, lucrând şase zile pe săptămână, urmate de o zi de întreţinere.
Proiectul face parte din Coridorul Rin-Dunăre şi se află pe tronsonul Braşov-Sighişoara, subsecţiunea 2: Apaţa-Caţa. Acesta este cofinanţat de Uniunea Europeană şi este realizat de consorţiul AKTOR SA - Alstom Transport SA - Compania Arcada, în colaborare cu Compania Naţională de Căi Ferate (CFR SA).