Alegerea locaţiei (III)

Corina Driga
Ziarul BURSA #Companii #Franciză / 7 septembrie 2007

Alegerea locaţiei (III)

Înainte de a porni în căutarea locaţiei perfecte pentru noua dvs unitate francizată, trebuie să vă gândiţi la ce doriţi de la locaţia respectivă. Am văzut în articolele anterioare că simpla plasare a unităţii într-o zonă circulată nu înseamnă că afacerea va şi funcţiona cu succes.

Unul dintre aspectele foarte importante în alegerea locaţiei îl reprezintă costul, atât costul de achiziţie sau închiriere, cât şi costurile ulterioare, de întreţinere şi cele conexe, precum electricitatea, gazul, apa, în funcţie de activitatea desfăşurată. Încă din momentul în care alcătuiţi planul de afaceri ar trebui să aflaţi cam care sunt preţurile de achiziţie sau închiriere a spaţiilor comerciale în zona în care doriţi să activaţi (în oraşul dvs, de obicei), pentru a vă putea planifica de la început sumele pe care să le investiţi sau modalităţile de finanţare ale afacerii. Dacă planul dvs prevede maxim 15 Euro pe metrul patrat, dar în oraşul dvs nu găsiţi sub 30 Euro pentru metrul pătrat, va trebui să găsiţi o locaţie cu un trafic extrem de intens pentru a putea justifica şi plăti aceşti bani.

Pe de altă parte, fiţi atenţi şi la ceea ce în aparenţă pot părea ocazii şi afaceri bune! De exemplu, pentru restaurantul dvs aveţi nevoie de un spaţiu cu o suprafaţă de 150 mp, însă găsiţi un spaţiu de 300 mp la jumătate de preţ. Înseamnă aceasta că achiziţionând spaţiul mai mare veţi face neapărat şi o afacere mai bună? De obicei, cu cât zona este mai puţin "bună", cu atât preţurile scad mai mult. Veţi accepta un restaurant cu o suprafaţă mai mare, dar într-o zonă mai puţin propice pentru afacerea dvs? De asemenea, suprafaţă mai mare înseamnă cheltuieli lunare mai mari, pe care poate nu vi le puteţi permite. Şi, poate şi mai important, un restaurant cu o suprafaţă de 150 mp pare mai plin, arătând că este un loc popular şi căutat, fiind astfel mai atractiv pentru clienţi. Un restaurant cu o suprafaţă dublă ca mărime va părea mai mereu gol, deşi sunt clienţi înăuntru, şi pare mai puţin atractiv.

În general, însă, francizorul specifică clar cât de mare trebuie să fie suprafaţa unităţii, mai ales în cazul restaurantelor şi al magazinelor. Poate că Manualul Operaţional nu prevede o cifră fixă, poate menţiona "între 100 şi 150 mp", însă e bine să vă menţineţi între limitele date. Există francize care oferă mai multe tipuri de unitate pentru acelaşi produs - restaurant cu servire la masă şi restaurant care serveşte "pentru acasă", la pachet. Bineînţeles, pentru fiecare tip, francizorul trebuie să prevadă dimensiunile unităţii francizate. Nu are niciun rost să vindeţi pizza pentru consumul acasă într-o unitate cu o suprafaţă de 150 mp, decât doar dacă aveţi şi servire la mese.

Cum evaluam o locaţie însă? A cunoaşte dimensiunile ideale pentru tipul nostru de afacere nu este de ajuns. Veţi merge la agenţia imobiliară, vi se vor prezenta oferte, poate chiar exact ce căutaţi dvs, dar cum ştiţi însă care dintre aceste locaţii prezentate sunt cele mai bune?

Iată, în continuare, câteva repere de bază pentru evaluarea unei locaţii. Primul reper priveşte populaţia care fie locuieşte în zona vizată, fie munceşte acolo. Care este densitatea populaţiei din acea zonă (fie că e vorba de un oraş, de un cartier, de un judeţ)? Caracteristicile populaţiei din zonă se apropie de trăsăturile clientului-ţintă al afacerii dvs? De asemenea, ar fi excelent dacă aţi putea obţine şi informaţii privind back-ground-ul, nivelul de salarizare şi alte date statistice privitoare la cei din acea zonă. Cam cât succes credeţi că ar avea un magazin de articole scumpe, de lux, într-o zonă unde îşi fac cumpărăturile de obicei persoane cu venit mediu sau mic?

Generatorii de trafic. I-am mai menţionat, însă acum vom vorbi mai pe larg des­pre ei. Când mergeţi cu agentul imobiliar pentru a vedea locaţiile propuse pentru achiziţie, verificaţi şi zona unde se află acestea plasate. Există în apropiere obiective sau afaceri care atrag clienţii să vină în acea zonă? Unii dintre cei mai comuni generatori de trafic sunt mall-urile, complexele de birouri, şcolile, spitalele, farmaciile, magazinele alimentare, magazinele universale etc. Acestea obiective care atrag un trafic intens şi, mai ales, constant de clienţi.

Dacă franciza dvs este un salon de înfrumuseţare pentru femei, localizarea lângă un magazin de confecţii pentru femei sau de încălţăminte pentru femei poa­te să crească traficul pentru unitatea dvs. A profita de clienţii vecinilor este cel mai ieftin tip de publicitate existent.

Şi pentru că am tot vorbit despre trafic, trebuie menţionat că şi el este unul dintre reperele de bază în alegerea locaţiei. Nu este vorba doar de traficul pietonal sau cel al autovehiculelor, ci de ambele. Însă nu e de ajuns să număraţi câţi oameni sau câte autovehicule circulă prin zona respectivă, trebuie să luaţi în consideraţie şi alte aspecte. Am menţionat în articolul anterior că nu este de ajuns să fie trafic intens în zonă, ci potenţialii clienţi să şi poată, de exemplu, găsi rapid un loc de parcare aproape de unitatea dvs, altfel vor conduce mai departe până vor găsi o altă locaţie care le oferă aceleaşi produse şi sau servicii şi cu spaţiu unde îşi pot parca şi lăsa autoturismul în siguranţă.

Cotaţii Internaţionale

vezi aici mai multe cotaţii

Bursa Construcţiilor

www.constructiibursa.ro

Comanda carte
danescu.ro
arsc.ro
Stiri Locale

Curs valutar BNR

16 Aug. 2024
Euro (EUR)Euro4.9754
Dolar SUA (USD)Dolar SUA4.5278
Franc elveţian (CHF)Franc elveţian5.2123
Liră sterlină (GBP)Liră sterlină5.8414
Gram de aur (XAU)Gram de aur358.6134

convertor valutar

»=
?

mai multe cotaţii valutare

Cotaţii Emitenţi BVB
Cotaţii fonduri mutuale
Teatrul Național I. L. Caragiale Bucuresti
hipo.ro
hipo.ro
energyexpo.ro
roenergy.eu
rommedica.ro
prow.ro
aiiro.ro
oaer.ro
Studiul 'Imperiul Roman subjugă Împărăţia lui Dumnezeu'
The study 'The Roman Empire subjugates the Kingdom of God'
BURSA
BURSA
Împărăţia lui Dumnezeu pe Pământ
The Kingdom of God on Earth
Carte - Golden calf - the meaning of interest rate
Carte - The crisis solution terminus a quo
www.agerpres.ro
www.dreptonline.ro
www.hipo.ro

adb