Vanzarile Petrom pe Rafinare si Marketing (R&M) au crescut, in primele 9 luni, cu 14% fata de perioada similara a anului trecut, datorita cresterii preturilor la titei si la produsele petroliere. EBIT (profit inainte de taxe si impozite) CCA excluzand elementele speciale s-a imbunatatit considerabil (129 milioane lei fata de -454 milioane lei in primele 9 luni din 2009) datorita operarii flexibile a rafinariilor (Arpechim operand in functie de contextul pietei) si a optimizarii aprovizionarii in activitatea de rafinare.
Potrivit unui comunicat al Petrom, rezultatul a fost influentat pozitiv si de ajustarea in regimul preturilor de transfer intre E&P (explorare si productie) si R&M, aplicabila de la inceputul anului 2010, pentru reflectarea corecta a valorii de integrare ridicate a rafinariilor Petrom.
Rezultatul activitatii de rafinare s-a imbunatatit considerabil comparativ cu primele 9 luni din 2009 datorita controlului eficient al costurilor obtinut prin optimizarea activitatii operationale mentionate anterior. In plus, rezultatul a fost influentat pozitiv si de vanzarea activelor legate de activitatea de petrochimie de la Arpechim.
Indicatorul marjelor de rafinare a fost mai mic fata de nivelul inregistrat anul trecut din cauza costului mai mare cu consumul propriu de titei, ca urmare a cresterii pretului titeiului.
In primele noua luni ale anului 2010, utilizarea rafinariilor a fost mentinuta de Petrom la un nivel scazut, de 49%, in principal ca urmare a opririi din motive economice a rafinariei Arpechim pe aproape intreaga perioada. Vanzarile totale de produse rafinate au fost cu 30% mai mici fata de primele trei trimestre din 2009.
Rezultatul activitatii de marketing excluzand elementele speciale a scazut semnificativ comparativ cu nivelul inregistrat in primele 9 luni din 2009 din cauza scaderii marjelor si a cantitatilor vandute in special in segmentul comercial ca urmare a contextului economic nefavorabil.