Grupul francez Alstom, producătorul trenurilor de mare viteză TGV, a confirmat că poartă discuţii cu privire la o posibilă achiziţionare a activităţilor din domeniul feroviar ale grupului canadian Bombardier, o tranzacţie de 7 miliarde de dolari pentru a forma un grup cu o mărime suficientă pentru a putea concura cu producătorii chinezi din domeniul feroviar, potrivit Reuters.
Anul trecut, autorităţile de reglementare europene au blocat fuziunea dintre Alstom şi societatea germană din acelaşi domeniu, Siemens, pe motiv că operaţiunea ar fi dat naştere unui grup cu o poziţie mult prea dominantă în Europa, în special pe piaţa echipamentelor de semnalizare feroviară şi a trenurilor de mare viteză.
"Alstom confirmă că se poartă discuţii cu privire la o posibilă preluare a Bombardier Transport de către Alstom", a informat grupul francez, într-un scurt comunicat de presă publicat ieri, care a venit după mai multe zile în care au circulat zvonuri cu privire la această tranzacţie.
Grupul francez precizează că, deocamdată, nu s-a ajuns încă la un acord definitiv cu privire la această operaţiune.
O sursă apropiată situaţiei a declarat duminică pentru Reuters că Alstom a fost aproape de a cădea la înţelegere să cumpere activitatea trenurilor Bombardier într-un acord care se ridică la valoarea de 7 miliarde de dolari pe o bază de întreprindere care combină capitalurile proprii şi datoria.
Potrivit informaţiilor care circulă în presă, Bombardier Transport, o entitate cu sediul la Berlin, ar fi evaluată la aproximativ 7 miliarde de euro. Deţinută în proporţie de 67,5% de grupul canadian Bombardier şi 32,5% de fondul public de pensii din Quebec (Caisse de depôt et placement), Divizia Bombardier Transport a realizat în 2019 o cifră de afaceri de 8,3 miliarde de dolari americani (7,7 miliarde de euro la cursul actual de schimb) şi a încheiat anul cu comenzi de 35,8 miliarde de dolari (33 miliarde de euro). Potrivit informaţiilor publicate pe pagina de Internet a companiei, Bombardier Transport are aproximativ 36.000 de angajaţi.
Conform Reuters, producătorii de trenuri urmăresc consolidarea pentru a reduce costurile pe scară largă şi pentru a îmbunătăţi marjele subţiri ale materialului rulant, deoarece se confruntă cu concurenţa competitorului chinez CRRC.
O achiziţie de către Alstom a Bombardier Transportation care are operaţiuni la nivel mondial, inclusiv la Derby, în regiunile mijlocii din Anglia şi la Mannheim, în Germania, ar atrage probabil monitorizarea antitrust, deşi unii analişti au spus că este mai puţin probabilă o barieră de reglementare pentru un acord, deoarece perechea are o cotă de piaţă europeană mai scăzută în sectorul feroviar şi de semnalizare de mare viteză.
Guvernul francez, care a criticat veto-ul UE în ceea ce priveşte fuziunea companiei Alstom cu Siemens, priveşte acordul cu Bombardier cu un ochi favorabil şi se aşteaptă la o rezistenţă mai mică a UE, a spus o sursă familiară cu gândirea guvernului.
Autorităţile de reglementare europene au susţinut că acordul Alstom-Siemens ar fi putut dăuna concurenţei şi ar fi dus la creşterea preţurilor pentru consumatori.
Un potenţial acord cu Bombardier ar uni companiile cu venituri estimate la 17 miliarde de dolari.
Analiştii Deutsche Bank au spus într-o notă că o preluare a diviziei feroviare Bombardier ar creşte efectiv câştigurile pe acţiune ale Alstom cu aproximativ 17%.
O tranzacţie ar veni, totodată, ca urmare a deciziei lui Bombardier de săptămâna trecută de a-şi vinde pachetul de acţiuni din programul de pasageri A220 către Airbus (AIR.PA) şi guvernul Quebec.
Bombardier s-a străduit să stăpânească costuri feroviare mai mari generate de contracte problematice în cadrul unui termen de aproape 36 miliarde de dolari.
Grupul canadian a eliminat activităţi pentru a-şi îmbunătăţi poziţia financiară după ce s-a confruntat cu o criză de numerar în 2015, în timp ce a adus pe piaţă un nou avion. Bombardier are 9,7 miliarde de dolari în obligaţiuni restante, potrivit datelor Refinitiv.
Printre altele, Bombardier Transport deţine la Crespin (nord) cea mai mare uzină feroviară din Franţa, cu 2.000 de angajaţi, în timp ce grupul Alstom are mai multe uzine mai mici. În 2019, Bombardier Transport a realizat în Franţa o cifră de afaceri de 813 milioane de euro.
Alstom a încheiat ultimul exerciţiu financiar (2018 - 2019) cu o cifră de afaceri globală de 8,1 miliarde de euro şi, la data de 31 decembrie 2019, avea un portofoliu de comenzi record de 43 miliarde de euro. Producătorul trenurilor TGV are aproximativ 36.300 de angajaţi, dintre care 9.500 numai în Franţa.
Cele două companii se bucură practic de un duopol pe piaţa de material rulant din Franţa, unde colaborează în mod frecvent pe segmentul garniturilor de metrou sau pe cel al trenurilor RER din Paris.
O fuziune între Alstom şi Bombardier ar urma să permită crearea unui grup suficient de puternic pentru a face faţă mastodontului chinez CRRC, a cărui cifră de afaceri a atins echivalentul a 28 miliarde de euro în 2018. Deşi CRRC a realizată 90% din cifra sa de afaceri în China, în ultimii ani a făcut progrese şi în restul lumii şi recent a început să livreze tramvaie pentru Porto (Portugalia).